TEST APRILIA SHIVER 900

Taliani v minulosti urobili so svojimi dvojvalcovými motocyklami dieru do sveta. No dvojvalce už dnes stavia každý druhý výrobca. Ako v konkurencii obstojí nová Aprilia Shiver 900?

TEST APRILIA SHIVER 900

Revolučná evolúcia

Aprilia postavila svoj Shiver 750 už pred desiatimi rokmi. Od roku 1998 sme si mohli užívať celkom nadupané dvojvalcové véčko s výkonom 95 koní, ktoré je uložené v oceľovom priehradkovom ráme kombinovanom s hliníkovými odliatkami. Ten istý motor búšil aj v tele supermotardu Dorsoduro 750, až kým ho neodstavila zatiaľ posledná emisná norma Euro 4. No práve vďaka tomu tu máme nový Shiver. Krásny, ešte voňajúci novotou. S vylepšený rámom, väčším objemom, väčším množstvom elektroniky a jednoznačne s väčšími guľami! Výkon motora síce zostal na úrovni 95 koní, no oveľa dôležitejší krútiaci moment vzrástol z 81 na 90 Nm. Aprilia nešetrila ani na elektronickej výbave a po otočení kľúčika sa na riadidlách rozsvieti plne farebné TFT divadlo.

1a0a7843.jpg

Kus talianskej motorky

Hneď po prvom sadnutí za riadidlá Shivera si človek uvedomí, že má medzi nohami kus poriadnej motorky. Predovšetkým v dnešnej dobe kompaktných naháčov, kedy máte dozadu problém zmestiť ľadvinku, je Shiver nadpriemerne komfortná deväťstovka. V minulosti Aprilka dokonca vyrábala Shiver 750 GT - celkom pohodlný turistický stroj s polokapotážou a aj Shiver 900 je určite hodný adept na verziu GT. Nádrž má rovnako ako u modelu 750 objem 15 litrov, no dizajnovo je roztiahnutá do šírky, predovšetkým v oblasti nad kolenami, takže pri pohľade zhora pôsobí extra veľkým dojmom, takmer ako u starých štvorvalcových superšportov. Sedadlo je široké a veľmi komfortné, rovnako aj spolujazdec sa vzadu cíti veľmi dobre. Posed za riadidlami je maximálne uvoľnený. Shiver je skutočne kus pohodlnej a veľmi dobre vyzerajúcej talianskej motorky. Aprilia sa v žiadnom prípade s novým modelom nesnažila ísť cestou novodobých kompaktných naháčikov, čo poteší hlavne veľkých chlapov, no na druhej strane zarmúti nízkych jazdcov a motokočky, ktoré budú trochu bojovať s mohutnou postavou Shivera, predovšetkým pri manipulácii na mieste. Hlavne pri hmotnosti 218 kg s plnou nádržou, ktorá jednoznačne nepatrí medzi to naj v triede.

1a0a7778.jpg
1a0a7780.jpg
1a0a7782.jpg


Mohutný záťah nadovšetko

Po naštartovaní sa z výfuku ozve krásne hlboké dvojvalcové dunenie. Niekedy mám pocit, akoby pre Talianov platili iné zvukové limity ako pre výrobcov z iných častí sveta. V tomto je Shiver jednoznačne topka, tak dunivý zvuk asi nemá žiaden z dvojvalcov strednej triedy. Hlavný podiel na tom má tvar výfukov s okrúhlymi plieškami na konci, od ktorých sa odrážajú tlakové vlny z motora. Najkrajšie je to pri brzdení motorom, kedy si dvojvalec krásne odfukuje a sem tam to aj trošku strelí. Nádhera! Ako som už hovoril, posilnený motor získal hlavne na krútiacom momente a Shiver 900 jednoznačne ťaží z väčšieho zdvihového objemu. Už od troch tisíc ponúka super záťah a pri štyroch – piatich už to začína byť celkom pekný nárez. A s otáčkami to len a len narastá, pričom červené pole začína pri 9.500. Maximum krútiaceho však Shiver dosahuje už pri 6.500 a toto je myslím to ideálne pásmo, okolo ktorého sa treba pohybovať, keď chce človek z Talianky vyžmýkať maximum radosti. Točiť motor do červeného je zbytočné, medzi 5 a 7 tisíc je to tá najväčšia zábava a jazdec môže ťažiť z mohutnej dávky krútiaceho momentu. Pochváliť však jednoznačne treba hlavne dokonale lineárny priebeh výkonu. Aj na najsilnejšej palivovej mape je výkon krásne lineárny, žiadne nečakané divočiny sa nedejú, takže tento dvojvalec bude robiť radosť aj starším, pokojnejším jazdcom. Plynulosť motora dáva človeku viac sebavedomia za riadidlami, nemusíte sa obávať ani prudšieho otvorenia plynovej rukoväte pri výjazde zo zákruty. Nehovoriac o tom, že je tu navyše aj trakčná kontrola.

vianoceitalmoto.jpg

Podvozok & brzdy

Aprilia samozrejme pri novom modeli 900 poporacovala aj na ráme a pružiacich komponentoch. Kým Shiver 750 bol vybavený len základnými nenastaviteľnými komponentmi, deväťstovka dostala plne nastaviteľnú vidlicu Kayaba a rovnako plne nastaviteľnú zadnú postranne uchytenú jednotku Sachs. Sériové nastavenie je ideálne na každodenné jazdenie, rado sa popasuje s aktívnou jazdou, no celkom dobre zhltne aj všetky cestné nerovnosti. Shiver 900 je jednoducho stvorený pre bežný život – tak v oblasti motora, ako aj podvozku. Čo sa týka bŕzd, tie ma svojou účinnosťou až tak neoslnili, no do ruky som na test dostal len jemne zabehnutý motocykel, takže po plnom zábehu očakávam ich zlepšenie. Každopádne príjemný pomalý nástup brzdnej sily, jednoznačne dostatočná účinnosť, no na prudké brzdenie bola potrebná nadpriemerne veľká sila dvoch prstov pravej ruky.

Elektronická výbava

Aprilia je jedným z výrobcov, ktorý jednoznačne nešetrí na elektronike u motocyklov. Nielen u svojho top superbike modelu RSV4, či u modelu Tuono V4, ale ani u modelu Shiver, ktorý je určený pre bežný ľud. Základom je Ride by Wire s možnosťou prepínania troch palivových máp (Sport, Touring, Rain) a s viacstupňovou trakčnou kontrolou. To všetko funguje výborne, no najväčšiu radosť mi jednoznačne urobila krásna moderná TFT prístrojovka. Je pekne žiarivá, výborne čitateľná aj na priamom slnku. Ponúka dostatok informácií, dokonca aj priemernú spotrebu paliva, no palivomer bohužiaľ nezobrazuje a musíte sa spoliehať len na oranžovú kontrolku rezervy. Na druhej strane poteší veľmi intuitívne ovládanie systému a hlavne úplne jednoduché prepínanie jazdných režimov aj za jazdy opakovaným stláčaním štartovacieho tlačidla. Celkovo je Aprilia Shiver 900 veľmi, veľmi vydarená motorka, dizajnovo krásna, silná a s poctivým dvojvalcovým dunením, no nadovšetko „user friendly" vo všetkých možných smeroch.

APRILIA SHIVER 900 V SKRATKE
01 Výkon 95 koní & krútiaci moment 90 Nm
02 Ride by Wire
03 Prepínateľné palivové mapy: Sport, Touring, Rain
04 Trojstupňová vypínateľná trakčná kontrola
05 Plne farebný TFT prístrojový panel
06 Bluetooth konektivita na prehrávanie hudby a prijímanie hovorov
07 LED smerovky

1a0a7852.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do V, 90° uhol medzi valcami, 4 ventily,
Zdvihový objem: 896,1 ccm,
Vŕtanie x zdvih: 92 x 56,4 mm,
Max. výkon: 95,2 k (70 kW) pri 8.750 ot./min.,
Najvyšší krútiaci moment: 90 Nm pri 6.500 ot./min.,
Príprava zmesi: elektronicky riadené vstrekovanie paliva,
Štartovanie: elektrický štartér,
Zapaľovanie: digitálne, tranzistorové,
Prevodovka: 6 stupňová,
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni,
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK
Rám: oceľový priehradový kombinovaný s hliníkovými odliatkami,
Pruženie vpredu: obrátená teleskopická vidlica Kayaba, priemer klzákov 41 mm, zdvih 120 mm, plne nastaviteľná,
vzadu: postranne uchytená pružiaca a tlmiaca jednotka Sachs, zdvih 130 mm, nastaviteľná,
Brzdy vpredu: 2 x kotúčová s priemerom 320 mm, štvorpiestikové radiálne strmene,
vzadu: kotúčová s priemerom 240 mm, jednopiestikový strmeň,
Disky kolies: zliatinové, šesťlúčové,
Pneumatiky vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

ROZMERY
Rázvor: 1465 mm,
Výška sedla: 810 mm,
Objem palivovej nádrže: 15 l,
Pohotovostná hmotnosť: 218 kg,
Cena: 8.990 EUR, teraz v akcií za 7.290,- eur

Text: Massimo, Foto: autor

Kompletnú ponuku motocyklov Aprilia najdte TU

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre