CESTA NA VRCHOL

Do kategórie Hyper Naked sa radia športové naháče vybavené tou najmodernejšou technológiou. Okrem vysokého výkonu využiteľného v širokom pásme otáčok a jazdných vlastností porovnateľných s pretekárskymi špeciálmi sa od nich očakáva aj určitá charizma. Top model značky Yamaha MT-10 SP je perfektnou ukážkou toho, aký úžasný motocykel môže vzniknúť keď máte pri jeho návrhu prakticky neobmedzený rozpočet.

CESTA NA VRCHOL

V čase keď motocyklový trh v Európe stagnoval, sa Yamaha rozhodla obohatiť svoju ponuku o nové prírastky modelového radu MT. Pre značku to bol návrat vo veľkom štýle, čo sa prejavilo na poprednom umiestnení v rebríčkoch predajnosti. Dnes má rodina MT zastúpenie vo všetkých objemových kategóriách. Na samom vrchole pestrej ponuky stojí model MT-10 SP, vybavený semi-aktívnym pretekárskym odpružením Ohlins, ktoré dokáže sprostredkovať ešte emotívnejší zážitok zo športovej jazdy. Testovaný motocykel bol navyše vybavený originálnymi doplnkami z ponuky značky Yamaha. S vysokým plexi-štítom, pohodlnejším sedadlom a mäkkými bočnými kuframi sa len zvýraznia jeho cestovateľské kvality.

dsc0343.jpg

DNA superbiku YZF-R1M
Podobne ako konkurenčné modely BMW S1000R, či Aprilia Tuono, aj najvýkonnejší motocykel kategórie Hyper Naked, aký kedy Yamaha vyrobila, má základ prebraný z poslednej generácie superbiku YZF-R1. V prvom rade je to radový štvorvalec s charakteristickým zvukom, za čo vďačí technológii Crossplane s krížovým kľukovým hriadeľom. Motor povestný svojou výbušnou povahou však prešiel mnohými zmenami, v záujme zlepšenia priebehu krútiaceho momentu v nižších otáčkach. Okrem nových vačkových hriadeľov a menších nasávacích ventilov dostal ťažšie zotrvačníky na kľukovom hriadeli. Pre jazdu v bežnej premávke motor nepotrebuje tak oslnivý výkon ako jeho superbiková sestra. Vývojári ho preto zbavili drahých technológií ako sú dva vstrekovače na valec, či variabilné sanie YCC-I. Bez zmeny zostala antihoppingová spojka a prevodovka s dlhými prvými stupňami. Skrátený sekundárny prevod sa podpísal na lepšej akcelerácii. Ďalšou špičkovou technológiou prebranou z top modelu YZF-R1M je semi-aktívne pretekárske odpruženie. Ani podvozku základného modelu s plne nastaviteľnými pružiacimi prvkami KYB nič nechýba, ale elektronický systém značky Ohlins posúva jazdné vlastnosti o úroveň vyššie. Ako to funguje? Riadiaca jednotka neustále analyzuje údaje od snímačov sledujúcich pohyb pružiacíich prvkov a pomocou krokových motorov bleskurýchle mení ich nastavenie tak, aby čo najviac vyhovovalo podmienkam. Vďaka tomu môžete jazdiť rýchlejšie a zároveň komfortnejšie. Napríklad predná upsidedown vidlica NIX 30 sa veľmi neponára ani pri prudkom brzdení, lebo elektronika zvolí tvrdšie nastavenie. To isté sa deje aj so zadnou pružiacou jednotkou TTX 36 pri akcelerácii.

dsc0347.jpg
dsc0349.jpg

Väčší komfort a všestranné využitie
Na pomery športových naháčov ponúka Yamaha celkom pohodlný posed, ktorý dokáže spríjemniť aj jazdu v bežnej premávke. Široké riadidlá sú dostatočne vysoko a tak pilot môže sedieť pekne vzpriamený. Dobrú ochranu pred náporom vetra ponúka aj väčší plexi-štít. Dnes je už samozrejmosťou bohaté zastúpenie elektronických pomocníkov. U verzie SP má jazdec k dispozícii tempomat, asistent radenia, trojstupňovú kontrolu trakcie, systém ABS a tri jazdné režimy (1-šport, 2-cesta, 3-dážď). Všetky módy ponúkajú plný výkon 160 k, pričom sa mení len odozva na pridanie plynu. Na bežných cestách som najviac využíval režim 2. Radový štvorvalec sa do 4.000 ot./ min. správa celkom zdržanlivo, čo jazdec ocení pri pomalom posúvaní v hustej premávke. Potom však začne prikladať pod kotol, aby za hranicou 7.000 ot./min. predviedol svoj drvivý nástup. Súčasťou štandardnej výbavy je i elektronický asistent radenia, s ktorým môžete radiť smerom hore pod plným plynom bez spojky.

dsc0359.jpg

Pochvalu si zaslúži aj trakčná kontrola, ktorá pri stupni jedna zasahuje až na poslednú chvíľu a toleruje i slušné pridvihnutie predného kolesa. Zatiaľ čo trakčná kontrola sa dá úplne vypnúť, štandardne montovaný systém ABS túto možnosť neponúka. S verziou MT-10SP som si užil najviac zábavy v relatívnom bezpečí pretekárskeho okruhu. Tu som si mohol naplno vychutnať ideálne namiešaný kokteil precízne vyladenej elektroniky a výborných jazdných vlastností, pričom hlavnou ingredienciou zostáva výkonný štvorvalec s technológiou Crossplane. Motorka je veľmi obratná a s chuťou ide do hlbokých náklonov, na čom má svoj podiel aj krátky rázvor. Je jedno, či prechádzate ostrými, alebo tiahlymi zákrutami, podvozok s elektronicky nastaviteľným odpružením zvláda všetko s úžasným prehľadom. Na druhej strane tak bohatá výbava sa musela samozrejme odzrkadliť aj na vyššej cene. Kto si však priplatí za verziu SP, získa skvelý motocykel so všestranným využitím. Jej schopnosti vyniknú pri každodennom využití, aj na dlhších cestách za dobrodružstvom. V sedle Yamahy som si najviac užil športovú jazdu na okruhu. V rukách skúsených jazdcov sa športový naháč MT-10 SP nezľakne ani výkonnejších superbikov.

Kompletnú ponuku modelov Yamaha najdete na: www.yamahapb.sk

dsc0360.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, rozvod DOHC, 4 ventily na valec,
Zdvihový objem: 998 ccm,
Vŕtanie x zdvih: 79 x 50,9 mm,
Kompresný pomer: 12:1,
Maximálny výkon: 118 kW (160,4 k) pri 11.500 ot./min.,
Najvyšší krútiaci moment: 111 Nm pri 9.000 ot./min.,
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, priemer 40 mm,
Štartér: elektrický,
Zapaľovanie: elektronické,
Prevodovka: šesťstupňová,
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni,
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK
Rám: Deltabox z hliníkovej zliatiny,
Odpruženie vpredu: elektronicky nastaviteľná teleskopická vidlica typu upside-down, priemer nosníkov 43 mm, zdvih 120 mm,
vzadu: kyvná vidlica z hliníkovej zliatiny, elektronicky nastaviteľná centrálna jednotka, zdvih 120 mm,
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 320 mm, radiálne štvorpiestikové strmene, ABS,
vzadu: kotúčová o priemere 220 mm, jednopiestikový strmeň, ABS,
Disky kolies: zliatinové, šesťlúčové,
Pneumatiky vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17

ROZMERY
Rázvor: 1400 mm,
Výška sedadla: 825 mm,
Objem palivovej nádrže: 17 l,
Pohotovostná hmotnosť: 210 kg,
Cena: 17.990,- Eur,
Motocykel na test zapožičal: Yamaha-motor.cz

dsc0360.jpg
dsc0232.jpg
dsc0352.jpg
dsc0347.jpg
dsc0121.jpg
dsc0349.jpg
dsc0343.jpg
dsc0359.jpg

Text: M. Masničák, Foto: Dafit

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre