Cestou NECESTOU - Can-Am Traxter HD8 & PÁSY APACHE 360

Nielen všetkými možnými cestičkami, ale aj poliami či lúkami, lesmi či horami, skalnatými či blatistými úsekmi, ale aj rozbahnenými bažinami či snehovými pláňami vás prevezie Can-Am Traxter v špeciálnej úprave priamo od výrobcu - vybavený štvoricou pásov, ktoré tomuto vozidlu dávajú úplne nové možnosti...

Cestou NECESTOU - Can-Am Traxter HD8 & PÁSY APACHE 360

Staro-nový hrdina
Možno vám je dizajn tohto modelu nejaký povedomý. Ono vlastne nejde o najčerstvejšiu novinku, toto UTV bolo predstavené už
v roku 2016. Vtedy však ešte pod názvom Defender. Krátko na to prišlo k premenovaniu na Traxter. Že aj ten názov vám niečo hovorí? Ak ste fanúšik značky Can-Am, tak určite áno. Pod týmto názvom bola vo februári 1998 predstavená vôbec prvá štvorkolka tohto výrobcu.

Budí rešpekt
Už samotný „sériový" Traxter na kolesách je slušný kus stroja a svojimi rozmermi a tvarmi budí rešpekt a dojem silného a užitočného spoločníka do práce aj na zábavu. No keď prikúpite set štyroch pásov a namontujete ich namiesto kolies, stojí pred vami taký malý buldozér, či tank – nazvite si to ako chcete. Vozidlo mierne narastie, ale nielen veľkosť je v tomto prípade dôležitá. Nesporný je aj optický efekt väčšej mohutnosti a hlavne prejazdnosti v extrémnych terénoch.

dsc3973.jpg

Po celý rok?
Osobne som mal vždy dojem, že pásy takéhoto typu sú určené v prvom rade na sneh, prípadne, že si núdzovo poradia aj v iných typoch mäkkého terénu – napríklad v močariskách, v rašeline, či v piesku. A popri tom som si samozrejme myslel, že asfaltka ich zničí, kamenistá cesta doslova „zošrotuje"... Omyl, v prípade týchto pásov výrobca dáva dôraz na to, že sú celoročné, takže by si mali poradiť aj s pevným podkladom. Aj tak som to však bral s rezervou, pokiaľ sme neabsolvovali niekoľkohodinovú dobrodružnú „výpravu" po horách, kde síce na mnohých miestach nechýbal ani sneh, ale podstatne väčšia časť boli ostré kamene všetkých veľkostí. Radovan Vrabec z BRP Center Žilina má za sebou desaťročia skúseností s offroadom a hlavne dokonale pozná terény, v ktorých sme sa pohybovali. Keď ma viedol po kamenistej cesta, ktorá dlhé desiatky minút nekončila, v duchu som súcitil s pásmi a dúfal som, že vydržia aspoň do konca túry. O to väčšie bolo prekvapenie po vystúpení z vozidla. Ani jediná gumená lamela nebola vytrhnutá, alebo inak poškodená, dokonca ani len hrany neboli „ošklbané", či zbrúsené. Keby som tú cestu prešiel v nejakom inom vozidle, tak by som neuveril, že by to mohli pásy zvládnuť bez akejkoľvek ujmy. A čo viac, takýchto ciest v rovnakých terénoch vraj mali testované pásy za sebou už viacero.

dsc3597.jpg

Komfort kabíny
Side by side vozidlo na pásoch som si už v minulosti mal možnosť vyskúšať na zasnežených pláňach niekde nad Banskou Bystricou. Vtedy to však bola otvorená kabína a od pásov putovali spŕšky snehu priamo dovnútra. Teplé a nepremokavé oblečenie bolo nutnosťou, no aj tak vystupovaniu prechádzalo odhadzovanie vrstvy snehu. Aj Can-Am Traxter je v sériovom stave otvorený a pokiaľ zvažujete montáž pásov, vrelo odporúčam poobzerať sa aj po komponentoch na uzavretie kabíny. Výrobca ponúka hneď niekoľko možností a okrem strechy, čelného skla a zadného skla sú k dispozícii aj viaceré modely dverí. Na testovanom stroji boli namontované ľahké textilné dvere, ktoré síce svoj účel ochrany interiéru pred spŕškami snehu, či blata spoľahlivo splnili, no občas bolo náročnejšie ich zatvorenie, či otvorenie. Subtílna konštrukcia týchto dverí je síce jednoduchá a ľahká, no pochopiteľne horšie drží tvar a z toho dôvodu zámok vždy nezaskočil úplne presne. V katalógu originálneho príslušenstva sú však aj precíznejšie fungujúce pevnejšie dvere, stojí za zváženie siahnuť práve po týchto prepracovanejších modeloch. Naopak, ušetriť môžete tým, že z výbavy vynecháte kúrenie. Výrobca ponúka aj túto možnosť, no zďaleka to nie je nutnosťou, pretože v kabíne sa kúri aj prirodzene od motora a testovaciu jazdu sme absolvovali vo vonkajších teplotách tesne nad nulou, no vo vnútri sme bundy vyzliekali. Veľmi pohodlne sa v kabíne odvezú dvaja urastení dospeláci, no je tu aj miesto pre tretieho. Vtedy sa už však musíte trochu uskromniť. Konštruktéri zapracovali aj na interiéri vozidla, kde nájdete množstvo vychytávok. Sedadlá spolujazdca sú vyklápateľné a do tohto priestoru môžete napríklad posadiť štvornohého kamoša. A pokojne to môže byť aj veľké plemeno, v pohode sa zmestí. Súčasťou interiéru môžu byť aj viaceré pevné plastové vodeodolné boxy, záleží od konkrétnej výbavy stroja, či od toho, čo všetko si priobjednáte. Väčšie náradie, či iný rozmernejší náklad má svoje miesto za kabínou – na korbe. Už v základe má samozrejme otvárateľné zadné čelo a je aj vyklápateľná. Buď jednoducho mechanicky, prípadne môžete siahnuť aj po prepracovanom elektronickom systéme, ktorý sme si vyskúšali aj na testovanom stroji. Doplnkovým príslušenstvom je aj pevná oceľová „klietka", ktorú vidíte na fotkách. Jej steny sú takisto skladacie, môžu byť nižšie a oceníte ich napríklad pri preprave sena, či palivového dreva. Ich súčasťou sú aj otvory umožňujúce montáž originálnych rýchloupínacích držiakov na náradie, či iné dlhé predmety.

dsc3609.jpg
dsc4011.jpg
dsc4015.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do V
Zdvihový objem: 799,9 cm3
Maximálny výkon: 50 k
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie
Zapaľovanie: elektronické
Štartér: elektrický
Prevodovka: variátor (L+H+N+R+P)
Spojka: automatická odstredivá
Sekundárny prevod: kĺbové hriadele

PODVOZOK
Rám: oceľový rúrkový
Odpruženie: všetky kolesá nezávisle zavesené
vpredu: dvojité A-ramená, zdvih 25,4 cm
vzadu: Torsional Trailing Arms, zdvih 25,4 cm
Brzdy vpredu: 2 x kotúčové s priemerom 220 mm, dvojpiestikové strmene
vzadu: 2 x kotúčové s priemerom 220 mm, jednopiestikové strmene

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 2115 mm
Svetlá výška: 280 mm
Objem palivovej nádrže: 40 l
Suchá hmotnosť: s kolesami – 641,4 kg
Cena: od 14.400,- Eur v homologovanej verzii T1b,
testovaný model s pásmi a príplatkovou výbavou a kúrením: 30.500,- Eur

dsc3650.jpg

Nepozná prekážky
Pásy dávajú každej štvorkolke, či side by side vozidlu úplne nové možnosti a prejazdnosť v niektorých typoch terénu sa podstatne zvýši. Na jednej strane je tu väčšia styčná plocha s klzkým terénom. Zatiaľ čo v prípade kolies sa výkon motora prenáša cez štyri malé plôšky, pri pásoch sú to už štyri poriadne kusy s množstvom lamiel. Rozdiel pocítite predovšetkým na klzkom povrchu, ako je blato, ale aj na zamrznutom snehu, či ľade. Na druhej strane, ďalšou výhodou väčšej styčnej plochy je rozloženie hmotnosti. Jednoducho povedané, vozidlo vybavené pásmi sa oveľa menej zabára do mäkkého terénu ako je riedke blato, piesok, či sypký sneh. Can-Am Traxter je na vybavenie pásmi dobre pripravený. Už pri štarte motora systému „oznámite", že sú namontované pásy, čo zadáte dlhým stlačením tlačidla na prístrojovke. Vzápätí sa na displeji objaví symbol snehovej vločky, čo naznačuje použitie pásov a automatické prepočítanie otáčok a aktuálnej rýchlosti, ale napríklad aj zvýšený účinok posilňovača riadenia. Mimochodom, keď sme pri tom riadení, použitie pásov absolútne necítite, chod volantu je úplne ľahký, presný, neprenášajú sa doň ani žiadne vibrácie, či rázy. Výrobca odporúča zaradenie pomalšieho prevodu „L", no pokiaľ je terén rovný, či mierne kopcovitý, bez problémov môžete zaradiť rýchlejšie „H-čko", motor s výkonom 50 konských síl si aj s väčším odporom pásov bez problémov poradí. Papierovo tých 50 koní možno neohúri, zvlášť keď ide o veľké a ťažké vozidlo, no v praxi je to úplne inak a motor si hravo poradí aj s veľkým stúpaním. Životaschopný je už v nízkych otáčkach a s radosťou sa nechá vytáčať aj do vyšších sfér. Pásy predsa len kladú väčší odpor ako kolesá, preto je pri rozbehu nutné silnejšie stlačiť plynový pedál, no potom už veci majú rýchly spád a rozbehnutý Traxter nezastaví takmer nijaký kopec. Dávkovanie plynu a tým aj výkonu je citlivé a rýchlosť vozidla regulujete úplne hladko, bez nejakého trhania, či poskakovania. Aj v zjazdoch si vystačíte len s ovládaním plynového pedála, brzdy môžete pokojne ušetriť. Brzdenie motorom je natoľko účinné, že pri zjazde z kopca musíte dokonca pridávať plyn, aby ste úplne nezastavili. Ovládanie veľkého a ťažkého stroja tak bez problémov zvládne aj útla slečna. Stačí pridávať alebo uberať plyn a točiť volantom, čo je vďaka posilňovaču riadenia naozaj hračka.

Kompletnú ponuku produktov BRP nájdete v Quadmoto Centrum Krakovany


Text: P. Lovíšek, foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Komentáre