DEFENZÍVNA JAZDA I. časť

Musíš jazdiť v rámci svojich limitov a limitov motorky, musíš byť sebavedomý, ale nie agresívny, nesmieš mať strach, ale musíš mať rešpekt, nemôžeš byť rýchly ani pomalý. A to, že dokážeš prejsť 15 kilometrov po zadnom neznamená, že prídeš domov v jednom kuse.

DEFENZÍVNA JAZDA I. časť

Miluješ adrenalín na okruhu?
Naložené 280 km/h, ešte pol sekundy podržať plný a až teraz ideš na brzdy. Brzdy sa zahryznú, telo sa vyrovnáva a znáša nenormálny tlak prúdiaceho vzduchu. Motorka sa začína skladať v nájazde do zákruty a šmýkajúce sa zadné koleso ti ešte viac zvyšuje hladinu adrenalínu v krvi. Oči už blúdia smerom k výjazdu a pravé zápästie otáča rukoväťou s chirurgickou presnosťou stále viac až do maxima. Ľavá noha kopne páčku z magnézia smerom nadol, motorka sa zatrepe ako mokrý pes a letí strašidelnou rýchlosťou priamo k ďalšej zákrute.

Alebo skôr blato a prach?
Nechávajú ťa predošlé riadky v kľude, ale búcha ti srdce, keď všade naokolo fŕka blato a ty na rozmotanej trojke nakladáš motoru a smeruješ k lavici vysokej ako 2 poschodový barák? Potom nasleduje let z Heathrow do New Yorku, no tvoja hlava sa nevie dočkať, kedy sa zadné koleso dotkne pristávacej plochy a opäť začne tlačiť stroj hrubou silou vpred. Tak alebo tak, obe tieto situácie vyžadujú dokonalú znalosť dráhy, špičkovo pripravenú motorku a tri fúriky jazdeckého umenia. Borci, ktorí takéto fajnotky zvládajú, sú naozaj králi. Skrátka majú „voľačo to" odjazdené a aj odpadané.

Alebo sa len tak potuluješ v premávke?
Veľa chalanov a báb, ktorým visí v chodbe namiesto čiapky prilba, takéto veci vôbec neriešia. Chodia sa jednoducho povoziť, alebo motorku doslova používajú ako praktický dopravný prostriedok. Nepotrebujú prudko brzdiť a zrýchľovať s preklzujúcim zadným kolesom, ani skákať po motokrosovej dráhe. Ich dráhou je cesta do práce, ktorá sa neustále mení, ich stroje nie sú rozmaznané mechanikmi a jazdecká technika je hrubo obrúsená kratšou, či dlhšou praxou. Teraz mám pre teba otázku. Kto má väčšiu šancu prežiť? Ten, čo tlačí stroj na limit na uzavretom okruhu, kde pozná každý kamienok, kde má výbehovú zónu, kde má motorku vypiplanú a hlavu 100%-ne sústredenú? Alebo ten, ktorý nevie, čo ho čaká za každou zákrutou, ktorý si kontroloval tlak v pneumatikách pred tromi mesiacmi, ktorý má za 10 rokov najazdené 20 tisíc kilometrov a práve rozmýšľa, čo zabudol kúpiť v supermarkete?

Súdruhovia a súdružky!
Viem že možno trochu miešam hrušky s jablkami, ALE v bežnej premávke máš megaväčšiu šancu, že sa ti stane niečo zlé. A to je fakt! Ľudský mozog je schopný zaregistrovať, vyhodnotiť a zareagovať na 7 podnetov za 1 sekundu. Teraz si predstav, že stojíš na križovatke a na zastávke MHD sedia dve šupy študentky. V tomto momente ostáva tvojmu mozgu zo 7 podnetov už len 5. Koľko vecí sa však deje na križovatke? Desať? Tridsať? Sto? Aj keby si sa vykašlal na tie dve študentky, tak to nedáš. Môžeš sa nanajvýš dobre starať o mašinu, aby ťa podržala, keď to budeš najviac potrebovať a mať čo možno najlepšie zvládnutú techniku jazdy. To znamená, že si schopný napríklad prudko zmeniť smer, dostatočne sa nakloniť v zákrute, alebo núdzovo zabrzdiť. Že nie si takto pripravený? Tak čítaj ďalej a medzičasom sa prihlás na motokurz, kde ti ukážu ako na to. Byť schopný zvládnuť aj krízovú situáciu ti môže koniec koncov zachrániť život.

5aacbf34e9cbfb5f41ce8d977628f8f5141b0283a1ad56961d28b8c114bc4ea936-monster-821uc29715high.jpg

Krízovka
Krízová situácia trvá 2, maximálne 3 sekundy. V prvom rade sa zľakneš. Potom, čo prejde tvoja reakčná doba (priemerne 0,8 sekundy), zareaguješ. Reakcia nie je vedomá. Je inštinktívna. To, čo sa stalo, si uvedomíš až po chvíli a väčšinou nie si schopný vybaviť si, čo si robil a ako presne si reagoval. Pravdepodobnosť, že takúto situáciu zvládneš, ak netrénuješ, sa blíži k nule. Teda tréning je podľa mňa základná a sústavná vec. Možno ma teraz za nasledujúce slová budeš chcieť ukameňovať, ale myslím si, že za veľa problémov si motorkári môžu sami a drvivú väčšinu by boli schopní vyriešiť technikou a štýlom jazdy. Poznám veľa chalanov a kočiek, ktorí ovládajú svoju motorku na vysokej úrovni, ale mnoho z nich mi častokrát rozpráva, kde im kto nedal prednosť, kde museli brzdiť na krv a že im vlastne všetci na ceste robia zle a stále riešia jeden prúser za druhým. Bohužiaľ, nevedia jazdiť. Namiesto toho, aby sa problémom vyhýbali, tak si ich vytvárajú a následne riešia. To je ale na nič! Raz to skrátka nevyjde. Veď najlepšia krízová situácia je tá, ktorá nenastane. A presne o tom je defenzívna jazda.

Defenzívna jazda
Jednoducho povedané, za riadidlami treba aj rozmýšľať! Presne tak ako som napísal v úvode - musíš jazdiť v rámci svojich limitov a limitov motorky, musíš byť sebavedomý, ale nie agresívny, nebáť sa, ale mať rešpekt, nebyť rýchly ani pomalý. Ako to teda máš robiť? V krátkom seriáli, ktorý bude pokračovať napíšeme, ako fungovať v bežnej motorkárskej praxi bez toho, aby si sa zmenil na vlašský šalát vo večerných správach. Na začiatok však niekoľko dobrých rád.

TRI DOBRÉ RADY DO ŽIVOTA
01
MOTORKA JE ZÁKLAD
Keď sa ti pokazí auto, prinajhoršom zastaví a koniec. Keď sa ti pokazí motorka, môže ťa zhodiť. To znamená, ak máš akúkoľvek
pochybnosť o stave mašiny, nesadaj na ňu! Vety ako: „tie platničky ešte 500 km dajú", alebo „ja neviem na koľko to mám
nafúkané" sú horšie ako studené párky a teplé pivo v krčme.
02
VŽDY OBLEČENÝ
Bez toho že si v motorkárskom oblečení a s prilbou na hlave, sa ani nepohneš! V aute ťa chránia deformačné zóny, airbagy, pásy. No
na mašine nič. Len to, čo máš na sebe. Keď už letíš k zemi, rýchlosť a smer pádu neovplyvníš a keď si v šortkách a tričku, ošúpe ťa to ako banán.
03
MAJ NATRÉNOVANÉ
Pri jazde musíš mať vždy rezervu. To znamená, že z toho, čo dokážeš, využívaj len 60-70%. Zvyšných 30% ti zostáva na situácie, ktoré nečakáš. Keď máš problém s bežnými manévrami, v krízovke si skrátka vybavený – s istotou pôjdeš na držku.

Text: M. Jariabka, Foto: Ducati

Článok bol publikovaný v časopise Svet motocyklov, jeho predplatné si môžeš objednať TU

titulka2.jpg


Buďte s nami v kontakte

Komentáre