DEFENZÍVNA JAZDA II. ČASŤ

Páčil sa ti úvod v minulom článku a trasieš sa zvedavosťou dozvedieť sa, ako sa na motorke nerozflákať a užívať si jazdenie? Po prvých štyroch radách do života ti ukážeme ďalších štrnásť. Nech sa páči, druhá časť je tu a teraz len pre teba.

DEFENZÍVNA JAZDA II. ČASŤ

Rada piata: Čistota - pol života.

Prilba sa dáva len na čistú hlavu! Môže byť čistá aj zvonku, ale musí byť čistá znútra. Robotu, deti, manželku, milenky, kamarátov nechaj doma. Neber si to všetko do prilby. Motorka vyžaduje 100% tvojho sústredenia. Keď jej dáš 99%, vráti ti to a niekedy to dosť bolí.

Rada šiesta: Maj upratané.

Musíš, ale naozaj musíš si byť vedomý toho, čo zvládaš a čo už nie. Mašina a zákruta láka, ale v hlave to treba mať upratané. Keď už nie kvôli sebe, tak určite kvôli rodine. Kto za teba zaplatí hypotéku a kto pôjde na rodičovské? Ha?

Rada siedma: Nenechaj sa vyhecovať!

Aj ja, aj ty si motorkár. Obaja sme svojim spôsobom aj exhibicionisti a chceme sa odlíšiť a občas ukázať. Keď sú všetky oči na tebe, vtedy si opäť pripomeň šiestu radu.

Rada ôsma: Plánuj.

Ak nejazdíš len do roboty a späť, trasu si plánuj. Naplánuj si rozumné a reálne denné počty kilometrov. Naplánuj si presné zastávky na oddych, na tankovanie. Dohodni si jasnú komunikáciu s ostatnými v skupinke (Bluetooth komunikátor alebo dohodnuté gestá). Nebudeš stresovať čo a kedy, nebudeš riešiť, že dochádza benzín a pumpa je ešte ďaleko v Betleheme. Budeš v kľude a budeš sa venovať tomu, čomu sa venovať máš.

Rada deviata: Dva kroky vpred.

Na motorke musíš vedieť čo ideš urobiť a čo ideš urobiť potom. Jednoducho musíš vedieť dva kroky vopred. Keď sa rozhoduješ až v danom momente, už je neskoro. Špekulovať, čo urobíš teraz, je vopred prehraný boj. Pohľad smeruje vtedy pred motorku a mozog maká, analyzuje, zmysly mu dávajú stále nové informácie a tým pádom sa nedokáže rozhodnúť. Naopak, keď si práve pred zákrutou, hlava už je za ňou a rieši to, čo je tam. Na to sa ešte reagovať dá a telo prispôsobí momentálny stav tomu, čo ho čaká.

Rada desiata: Nechaj si niečo v zálohe.

Pokiaľ svoje schopnosti, či už sú väčšie alebo menšie, ohodnotíš na 100%, tak v bežnej praxi z nich využívaj 70%. Zvyšných 30% si nechaj na situácie ktoré nečakáš. Keď jazdíš na limite seba alebo motorky a stane sa ti čokoľvek, s čím nerátaš, ideš na isto k zemi.

Rada jedenásta: Originál štýl.

Tvoj a môj štýl jazdy môže byť a s veľkou pravdepodobnosťou aj je odlišný. Nemusí byť ani horší ani lepší, len je skrátka iný. Podmienkou jazdeckého štýlu je jeho čitateľnosť pre ostatných. Všetkým musí byť vždy jasné, čo robíš a čo ideš urobiť.

9f4e602acedc146adb9ac95809678e42b1b32ebdc9caa70a882081025435b15612-monster-1200-ruc29692high.jpg

Rada dvanásta: Nelep sa.

Vzdialenosť za vozidlom, za ktorým práve si, aj keď nie asi dlho, musí byť taká, aby si mal čas zareagovať na jeho zmenu smeru alebo rýchlosti. Keď počítaš s priemernou reakčnou dobou (0,8 s) pri rýchlosti 90km/h prejdeš 20 metrov. Celých 20 metrov nič nerobíš, len pokračuješ pôvodnou rýchlosťou pôvodným smerom. Bezpečná vzdialenosť sa najlepšie odhaduje časom. Ak sa držíš cca 2 s za autom, si celkom OK. Ak viac, je to pre teba len plus. 90% motorkárov nedodrží odstup práve vtedy, keď sa chystajú predbiehať auto pred nimi. Nerob to aj ty!

Rada trinásta: Neviditeľný kabát.

Poznáš rozprávku o kabáte, ktorý keď sa obliekol, urobil z teba neviditeľného? Prezradím ti tajomstvo. V každom motorkárskom oblečení je kúsok nitky z tohto kabáta. Vyhodnocuj situáciu tak, že ťa jednoducho ostatní nevidia.

Rada štrnásta: Záložný padák.

Parašutista nikdy neskáče s jedným padákom. Lebo sa jednoducho hlavný nemusí otvoriť. A ak sa to stane, má záložný. Tak isto neskáč len s jedným padákom. Povedz si: „Čo ak nebude to auto brzdiť, čo ak ma nevidí, čo ak... ."Vždy musíš mať jasno, čo urobíš. Musíš mať záložný padák.

Rada pätnásta: Prehľad.

Počas jazdy, hýb hlavou aj telom, nielen očami. Tie samozrejme smeruj tam, kam sa chceš dostať. Pokiaľ stuhneš pohľadom na zadných dverách bielej brzdiacej dodávky, vieš kde skončíš. Tam, kde sa pozeráš. Sústreď sa aj na to, čo je za tebou. Pri motorke nepredpokladáš, že je na ceste niečo rýchlejšia ako si ty, ale mám zlé správy: nie si Marc Marquez. Čiže troma slovami: späťáky sú kamaráti.

Rada šesnásta: I need speed.

Mať cit pre správnu rýchlosť je kľúčové. Tu platí, že hlavou múr neprerazíš. Drž sa tempa ostatných, to je najbezpečnejšie. Keď všetci valia 110 na 90-ke, urob to aj ty. Ak pôjdeš 90, každý ťa bude predbiehať a nejde o to "či", ale "kedy" ťa niekto zostrelí.

Rada sedemnásta: Vždy si ďaleko.

Vzdialenosť každý odhaduje podľa veľkosti predmetu a okolia. Po lopate povedané, keď si malý, musíš byť ďaleko. Problém je že proti autu si na motorke malý stále. Keď si k tomu pripočítaš takú rýchlosť, s akou šofér auta nepočíta, dostaneš odpoveď na otázku, prečo nám nedávajú často prednosť v jazde.

Rada osemnásta: Bejby, neseď v kúte.

Najazdi na krajnici! Je tam špina, bodrel, štrk. Všetko, čo nechceš. Taktiež „provokuješ" autá aby ťa predbiehali aj tam, kde to nie je úplne najlepší nápad. Keď si borec na „najsilnejšom" tédéí aute rozmyslí, že ťa ide predbehnúť a oproti sa mu zjaví Tatra 815, určite ťa začne vytláčať z cesty. Text: M. Jariabka, Foto: Ducati

Článok bol publikovaný v časopise Svet motocyklov, jeho predplatné si môžeš objednať TU

titulka2.jpg



Buďte s nami v kontakte

Komentáre