DVOJIČKY OD HONDY

Najväčší svetový výrobca motocyklov tento rok vstúpil do mimoriadne nabitého segmentu naháčov strednej triedy s novinkou CB650R, ktorá doplnila ucelený rad modelov Honda v štýle Neo Sports Café. Vysokootáčkový štvorvalec, ľahký oceľový rám a prémiová výbava tvorí základ aj kapotovanej verzie CBR650R, ktorá v sebe spája zážitok zo športovej jazdy s praktickým využitím. Obidve novinky sme mohli popreháňať po úžasných cestách južného Španielska.

DVOJIČKY OD HONDY

Ich dizajn dokáže chytiť za srdce

Minulý rok rozšírilo ponuku značky Honda trio atraktívnych naháčov, ktorých spoločným znakom sa stal minimalistický dizajn s nádychom štýlu retro, označený ako Neo Sports Café. Stredná kategória však zostala neobsadená a tak túto medzeru prichádza zaplniť nový model CB650R. Po skončení éry legendárneho Hornetu sme si museli chvíľu počkať na sexy náháče Honda, ale to čakania sa oplatilo. Mne sa lichobežníkový tvar motorky, z ktorej vyčnieva len krátka podsedlovka a okrúhly reflektor, veľmi páči. Samozrejme osvetlenie je tvorené kompletne LED diódami. Zabudnite na divokú grafiku, ktorá zdobila bočné kryty nádrže streetfighteru CB650F, z ktorého novinka vychádza. Nahradili ich elegantne tvarované plasty s imitáciou hliníka. Punc exkluzivity motorke dodáva i povrchová úprava na diskoch kolies a vekách na motora v „mosadznom" odtieni. Vývojári si dali záležať aj na vzhľade radového štvorvalca, ktorý tvorí hlavný dizajnový prvok. Vedením chladiacej kvapaliny vnútornými kanálmi sa im podarilo „upratať" všetko, čo by rušilo pohľad na precízne tvarované odliatky.

70766honda-cb650r-ym19-5048.jpg
Pekným detailom je i výfukové potrubie zvedené na pravú stranu, inšpirované legendárnou CB400F zo 70. rokov. Motor zostáva na očiach aj u kapotovanej verzie CBR650R, ktorá si berie za vzor top model Honda Fireblade. Tá podobnosť je jednoducho úžasná. Hlavne pri pohľade spredu ani znalec hneď nespozná, či sa blíži litrový superbike, alebo športová 650-ka. U obidvoch nájdeme identickú dvojicu úzkych LED svetiel, pod ktorými ústia nasávacie otvory. Na športové schopnosti, ktoré si môžete vychutnať v bežnej premávke, odkazuje i zmena v označení, keď „F" u predchádzajúceho modelu, bolo nahradenépísmenom „R". Honda je povestná i kvalitou dielenského spracovania a nič na tom nemení ani fakt, že nové 650-ky sa vyrábajú v Thajsku.

Dvojičky postavené na rovnakom základe

V Honde zapracovali aj na vylepšení jazdných vlastností. Neutrálne správanie podvozku má na starosti dvojitý chrbticový rám zvarený z oceľových profilov. Vývojári sa pohrali s jeho tuhosťou, aby vodičovi poskytol ešte lepšiu spätnú väzbu. Podarilo sa to použitím lisovaných dielov v mieste uchytenia mohutnej kyvnej vidlice, namiesto kovaných, vďaka čomu je o 1,9 kg ľahší. Celkovo sa podarilo znížiť hmotnosť o 6 kg, čo vo výsledku znamená nárast pomeru výkonu a hmotnosti o 8%. V Honde vypočuli pripomienky zákazníkov a obidve novinky dostali obrátenú teleskopickú Showa SFF s priemerom 41 mm a radiálne uchytené štvorpiestikové strmene Nissin. Okrem systému ABS je súčasťou výbavy vyspelá kontroly trakcie HSTC. Za príplatok môžu mať nové 650-ky rýchloradenie.

70587honda-cb650r-ym19-3078.jpg
70712press-almeria.jpg
70090honda-cb650r-ym19-11.jpg
70766honda-cb650r-ym19-5048.jpg

Užívateľsky prívetivá motorka na každý deň

Konečne je tu deň na ktorý som sa tešil, lebo po dlhšej zimnej prestávke si môžem opäť vychutnať ten úžasný pocit voľnosti, pre ktorý tak rád jazdím na motorkách. Radosť mi nemôžu pokaziť ani nižšie teploty, ktoré cez deň nepresiahli 9°C. Na zoznámenie s novinkami organizátori pripravili dve úžasné trasy plné zákrut v dĺžke viac ako sto kilometrov. Naša skupina si berie najskôr príťažlivé naháče CB650R. Zo štyroch farebných kombinácií mi pridelili asi tú najkrajšiu, s matnou modrou metalízou. Ďalším príjemným prekvapením je aktívne športový posed, ktorý ako som neskôr zistil, neunaví ani pri dlhšej jazde. Aj keď sú široké kužeľové riadidlá posunuté nižšie a o 13 mm dopredu, zatiaľ čo stúpačky sú posunuté vyššie a dozadu, cítim sa celkom komfortne. Určite k tomu prispieva aj príjemne čalúnené a dostatočne priestranné sedadlo. S výškou 810 mm sice nepatrí medzi najnižšie, ale tým, že je vpredu zúžené, bezpečne došliapnu na zem i jazdci nižšej postavy.

70715press-almeria.jpg

Podobne ako ďalšie motocykle Honda, aj nová CB650R má tú skvelú vlastnosť, že vám hneď padne do ruky bez toho, že by ste si na ňu museli zvykať. Všetky ovládacie prvky sú presne tam, kde ich intuitívne hľadáte. Jedine s prehadzovaním klaksónu a smeroviek mávam spočiatku problém a tak si občas zatrúbim, aj keď to nepotrebujem. Pri pomalom tempe v uličkách letoviska Mojacar je cítiť, že vývojári si dali záležať na vyladení motora. Jemná, ničím nerušená odozva na pohyb pravého zápästia je to, čo väčšina z nás očakáva od štvorvalca. Potvrdili sa aj prehlásenia o posilnenom strednom pásme, keď v bežnej premávke najčastejšie využívam rozsah od 4 do 6 tisíc otáčok. S využitím krátko odstupňovanej prevodovky sa dá ľahko udržiavať aj svižnejšie tempo bez toho, že by ste si museli veľmi strážiť otáčky. Na to, aby ste zvládli jazdu s novou 650-kou, nepotrebujete ani veľké skúsenosti. Ľahkosť a presnosť, s akou sa dá vodiť po cestách popretkávaných ostrými zákrutami, budí veľkú dôveru. Okrem dobre vyváženého podvozku k tomu prispieva aj centralizácia hmoty, keď priamo v ťažisku je kompaktný štvorvalec, pod ktorým je poskladaná výfuková sústava. S optimálne naladeným odpružením sa pomerne ľahká motorka správa celkom stabilne aj pri rýchlostiach nad 160 km/h. Vzhľadom na absenciu akejkoľvek ochrany pred náporom vetra však jazda za touto hranicou už mnoho radosti neprináša.

70569honda-cb650r-ym19-3065.jpg
70766honda-cb650r-ym19-5048.jpg
70764honda-cb650r-ym19-5045.jpg
70763honda-cb650r-ym19-5046.jpg

Ako na trati Tourist Trophy

Po obednej prestávke meníme naháč za športový model CBR650R. Už samotný pohľad na pekne zoradené stroje so žiarivo červeným lakom na kapotách dokáže rozbúšiť srdce motorkára. Klobúk dole pred prácou mladého japonského dizajnéra. Môžeme sa presvedčiť aj o úžasnej podobe s top modelom značky, lebo vodca našej skupiny jazdí na superbiku Fireblade. Nie je to nikto iný ako dvojnásobný víťaz pretekov Tourist Trophy a veľmi zábavný chlapík Steve Plater. Držať s ním tempo, keď teplota v horách neprekročí 3°C, si vyžaduje trochu guráže. Pomáha mi aj bojovnejšia pozícia, pri ktorej som viac predklonený. Pri pomalej jazde, alebo brzdení sice pociťujem väčší tlak na zápästia, ale takto lepšie cítim, čo sa deje s predným kolesom. Aj prístrojový panel inšpirovaný modelom CB1000R mám viac v zornom poli ako u naháča, čo uľahčuje odčítanie údajov. Ako sa tempo zrýchľuje, oceňujem lepšiu ochranu pred náporom vetra. Stačí dlhšia rovinka a tachometer sa ľahko prehupne cez dvestovku. Všetky testované motocykle súvybavené príplatkovým quickshifterom, s ktorým môžem radiť pod plynom jeden kvalt za druhým, bez použitia spojky. Smerom dole už tak ľahko nezapadajú, preto najnižšie prevody radšej radím s medziplynom. Zablokovaniu zadného kolesa bráni aj preklzová spojka. Zatiaľ čo naháč má štandardne montované pneumatiky Metzeler Roadtec 01, CBR-ka dostala Dunlop D214 Sportmax, ktoré v tomto chladnom počasí vzbudzujú viac dôvery. Spoľahnúť sa môžem aj na štvorpiestikové brzdové strmene Nissin, ktoré sa dokážu s chuťou zahryznúť do plávajúcich kotúčov priemeru 310 mm. Dvojkanálový systém ABS pritom nastupuje až v poslednej chvíli.


Verdikt

Ak hľadáte všestrannú motorku na každý deň, s ktorou si môžete užiť veľa zábavy, potom by nová CB650R mala patriť do úzkeho výberu. Vyzerá to tak, že s týmto sexi naháčom strednej triedy má Honda všetky tromfy v rukách. Jednotlivé diely tejto skladačky totiž do seba krásne zapadajú. Za prijateľnú cenu dostanete výborne vyladený štvorvalec s presnou prevodovkou a ľahko ovládateľný podvozok vybavený kvalitnými komponentmi. Na slušnej úrovni je i základná elektronická výbava, ktorá môže byť za príplatok doplnená o dobre fungujúci quickshifter. Športová verzia CBR650R útočí na city zákazníkov, ktorým učarovali kapotované motorky, ale dosahovanie skvelých časov na pretekárskom okruhu nepotrebujú k životu. Oveľa radšej si vychutnajú svižnú jazdu po horských cestách plných zákrut. Táto kategória síce nie je tak preferovaná, ale motocykle s označením „CBR" môžu nadviazať na svoju bohatú históriu. Keď k tomu pripočítame veľmi príťažlivý dizajn kapotáže, ktorá lepšie chráni pred náporom vetra, no hlavne jej zábavný charakter, verím, že osloví veľa začínajúcich i skúsenejších jazdcov. Ja sa už teraz teším jako novú CBR-ku popreháňam po krásnych cestách našej domoviny, ktorú nám mnohí môžu závidieť.

TECHNICKÉ ÚDAJE: HONDA CB650R/CBR650R

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, rozvod DOHC, 4 ventily na valec, Zdvihový objem: 649 ccm, Vŕtanie x zdvih: 67 x 46 mm, Kompresný pomer: 11,6:1, Maximálny výkon: 70 kW (95 k) pri 12.000 ot./min., Najväčší krútiaci moment: 64 Nm pri 8.500 ot./min., Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI, Zapaľovanie: elektronické, Štartér: elektrický, Prevodovka: šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: reťaz Rám: oceľový chrbticový, Odpruženie vpredu: obrátená teleskopická vidlica Showa SFF, priemer 41 mm, vzadu: Monoshock, centrálna jednotka s nastaviteľným predpätím, zdvih 43,5 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 310 mm, štvorpiestikové radiálne strmene Nissin, ABS, vzadu: kotúčová o priemere 240 mm, jednopiestikový strmeň, ABS, Kolesá: zliatinové, Pneumatiky vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17, Rázvor: 1450 mm, Výška sedadla: 810 mm, Objem palivovej nádrže: 15,4 l, Pohotovostná hmotnosť: 202/208 kg, Cena modelu CB650R: 7.590,- eur, Cena modelu CB650R: 8.450,- eur


Autor: M. Masničák, Foto: Honda


Buďte s nami v kontakte

Komentáre