DVOJITÝ ZÁSAH

BMW a boxer, to je notoricky známe spojenie. No dnes už v ponuke samozrejme nechýbajú ani iné pohonné jednotky. Napríklad také paralelné dvojvalce strednej triedy, ktoré poznáme už vo viacerých verziách a našli uplatnenie vo viacerých typoch motoriek. Fabrika uvádza, že práve „stredná trieda" patrí k mimoriadne dôležitým v ich biznise. Najnovšie pribudla dvojica nových modelov, v ktorých je dobre známy agregát podstatne prepracovaný a modernizovaný. No ako sme sa mohli na juhu Španielska v okolí Almerie presvedčiť, nie je to len o samotnom motore...

DVOJITÝ ZÁSAH

Test: BMW F 900 XR & F 900 R

Agregát posilnil

Poďme na vec pekne zhurta a priamo teda k srdcu motorky a základu noviniek o ktorých je reč. Ako názov F 900 napovedá, motor sa môže pochváliť väčším zdvihovým objemom. A na všeobecné potešenie aj vyšším výkonom. Nie je žiadnym tajomstvom, že hlavnou motiváciou k prepracovaniu motora bolo splnenie prísnejšej normy Euro5. Našťastie, tak jako pri mnohých ďalších motocykloch, nové normy spravidla znamenajú nové možnosti. Asi všetky motorky, ktoré postupne prechádzajú na novú euro päťku, naberajú na objeme aj na výkone. Možno by o tejto záhade vedeli viac povedať špecialisti na spaľovací proces a konštruktéri motorov všeobecne... Sedliacky rozum nám však naznačuje, že oproti automobilovému segmentu sú na tom motorky podstatne lepšie, pretože tu zatiaľ nemáme fenomén zvaný downsizing, nestretávame sa so znižovaním objemu a dopingom vo forme preplňovania.

Druhý dych dvojvalca

Papierové hodnoty objemu a výkonu sú jedna vec, ale realita môže byť iná. Namieste by bolo porovnanie novinky s priamym predchodcom. Bez toho, aby sme postavili kus proti kusu, zviezli sa na jednom a na druhom bezprostredne po sebe to samozrejme nie je úplne férové, ale neodpustím si aspoň subjektívne dojmy. Staršia osemstovka mi viackrát prišla trochu „tupá", miestami až nudná. Taká nemecká klasika, poháňa motorku, ale tam to končí. Zvuk skoro kombajnovo monotónny,záťah vlažný, reakcie na plyn takisto. Nový motor sa mi zdá podstatne sviežejší, hravejší, zdravo drzejší. Dá sa povedať, že aj agresívnejší, ale netreba sa báť. Vibrácie, zvuk, ani celkový prejav nie je príliš ostrý, je len zdravo športový. Výsledok stojí za to a k predchodcom sa tento nový motor prakticky nepriznáva. Motoru treba dopriať aspoň 3000 otáčok. Ležérna deväťdesiatkana XR znamená zhruba 3400 otáčok a z tejto hodnoty už dvojvalec ochotne zrýchľuje, takže napríklad pri predbiehaní stačí otočiť plynovou rukoväťou bez potreby podraďovania. Vjazd do obce a spomalenie sa však bez podradenia nezaobíde, musíte cvaknúť aspoň o dva kvalty nižšie. Pásmo medzi 3500 a 6000 otáčok je bez nejakých prepadov, či kopancov, s rastúcimi otáčkami je motor pochopiteľne dravší, športovejší. Nad hranicou 6000 je to už doslova drsný športovec, objavujú sa dokonca aj vibrácie, no nie je to nič neznesiteľné. V tejto strednej triede je takmer samozrejmosťou, že výrobcovia myslia aj na majiteľov vodičákov A2, takže obe F 900 sú dostupné aj s výkonom zníženým o 10 koní na výsledných 95 a táto verzia sa následne dá nastaviť na polovičný výkon, čiže legislatívou stanovených 35 kW (48 k).

Rovnaký základ, rozdielny charakter

Hovoríme tu o dvoch samostatných modeloch. Napriek tomu, že sú postavené na rovnakom základe, výsledok je v oboch prípadoch značne rozdielny. Netýka sa to príliš charakteru motora, skôr podvozku. Papierovo sú rozdiely minimálne, miestami milimetrové, maximálne dva-tri centimetre. Realita je samozrejme iná. Keď dáme na prvý dojem posadenia sa, tak XR je slušne veľké aj pre vysokého jazdca, posed vzpriamený, kolená nie sú príliš pokrčené, ruky sú príjemne vysoko a tiež široko. Jednoducho dojem veľkej, dospelej motorky. No vzápätí, keď presadneme na F 900 R, všetko sa akosi scvrkne. Sedíte podstatne bližšie k riadidlám, tie sú zároveň nižšie, takže posed je oveľa agresívnejší, športovejší a viac „nabrúsený". Posed na novej 900-vke je tiež značne športovejší v porovnaní s priamym predchodcom, s modelom F 800 R.

lovisek219.jpg

Riadidlá sú viac vpredu, sedadlo aj stupačky o niečo vyššie a posed je tak viac „nakopnutý" na predné koleso. Z tohoto pohľadu je F 900 R značne športovejší naháč, nie je to taký ležérny kamoš ako predchodca F 800. Ani osemstovka asi nebola príliš lenivá, hlavne keď si spomeniem na to, čo s ňou dokázal profi kaskadér Chris Pfeiffer, no nová deväťstovka je podľa môjho názoru oveľa radikálnejšia a podstatne zábavnejšia aj v bežnej premávke – bez toho, aby ste museli mať Pfeifferove kvality.

Dokáže sa prispôsobiť

Zatiaľ sme hovorili o kompletne rozdielnom charaktere modelov R a XR. R-ko je podstatne útlejšie, vyhovovať bude hlavne menším, či športovejšie založeným jazdcom, ktorým neprekáža byť trochu viac zhrbený. Naproti tomu XR ponúka viac voľnosti a viac priestoru aj vyšším jazdcom a ocenia to tí, ktorí chcú ukrajovať väčšie porcie kilometrov a sedieť v uvoľnenejšej pozícii. No v BMW mysleli aj na nekonvenčné postavy a ponúkajú viacero možností posedu. V prvom rade sú tu k dispozícii dve verzie čo sa týka zdvihov pruženia a tým aj celkovej výšky motorky. Na komponentoch pruženia dokážete ušetriť rovné dva centimetre.

bmwf900rdetail005.jpg
bmwf900rdetail015.jpg
bmwf900rdetail017.jpg
p90373069highresbmwf900r112019.jpg
Ďalej ešte môžete pracovať s výškou samotného sedadla. Základ je daný a nedá sa výškovo nastavovať. V ponuke sú však rôzne sedadlá – okrem štandardného až päť typov pre každý z modelov, dve nižšie a tri vyššie verzie. Len výmenou sedadla tak môžete docieliť zmenu jeho výšky až v rozsahu 9 cm.

V TÝCHTO DVOCH PRÍPADOCH SA KONŠTRUKTÉROM PODARILO NA TAKMER IDENTICKOM ZÁKLADE POSTAVIŤ DVOJICU MODELOV S ÚPLNE ODLIŠNÝM CHARAKTEROM, PREDOVŠETKÝM ERGONÓMIOU. JE VIAC AKO ISTÉ, ŽE NOVÝ AGREGÁT SA POSTUPNE DOSTANE AJ DO ĎALŠÍCH STROJOV A MÁME SA NA ČO TEŠIŤ.


Všadeprítomná elektronika

V prípade oboch modelov je už v základe prístrojovka riešená farebným TFT displejom, ktorý je pekne veľký, prehľadný a dobre čitateľný aj na ostrom slnku. Na ovládanie a prepínanie funkcií slúži tlačidlo Menu a predovšetkým multifunkčný otočný/výkyvný ovládač pri ľavej rukoväti. V štandardnej výbave nechýba ani konektivita, takže displej môžete spárovať so svojim smartfónom a používať ho aj na prijatie, či odmietnutie telefonického hovoru, či na pokyny navigácie. Súčasťou sériovej výbavy je dvojica jazdných režimov Road a Rain. Za príplatok môžete siahnuť po ďalšej dvojici režimov Dynamic a Dynamic Pro, v tomto prípade sa mení systém ASC (Automatic Stability Control) na DTC (Dynamic Traction Control) a zo štandardného ABS sa stáva ABS Pro, ktoré reaguje aj na náklon motorky. S dvojicou príplatkových režimov pribúdajú aj nové funkcie – Dynamic Brake Control (DBC) a systém regulácie brzdnej sily motora MSR. Skvelou vecičkou, čo sa týka príplatkovej výbavy, je obojsmerný quickshifter, vďaka ktorému je radenie bez spojky nielen smerom vyššie, ale aj smerom nadol rýchle, hladké a nehlučné. Bohatá doplnková výbava obsahuje aj tempomat, vyhrievané rukoväte, či bezkľúčové štartovanie. Ďalšou užitočnou vychytávkou je možnosť priplatiť si za elektronicky nastavieľné pruženie Dynamic ESA. Týka sa to síce len zadného pruženia, ale má to logiku, najčastejšie totiž meníte práve charakter zadného tlmiča v závislosti od toho, či jazdíte sami, alebo so spolujazdcom, prípadne s batožinou.

bmwf900xrdetail046.jpg
bmwf900xrdetail011.jpg
bmwf900xrdetail050.jpg
bmwf900xrdetail025.jpg
Tým dávka modernej elektroniky ešte nekončí a štandardné LED svetlomety môžu byť za príplatok doplnené o systém Headlight PRO, ktorý obsahuje denné LED svietenie a predovšetkým parádne prisvecovanie do zákrut, o ktorého užitočnosti a funkčnosti sme sa presvedčili na statickej večernej prezentácii, samozrejme potme. Podľa slov ľudí z fabriky BMW, stredná trieda motocyklov je pre značku nesmierne dôležitá a niet sa čo čudovať, že v tomto segmente pribúdajú nielen inovované verzie (F 900 R), ale aj úplne nové modely (F 900 XR). V týchto dvoch prípadoch sa konštruktérom podarilo na takmer identickom základe postaviť dvojicu modelov s úplne odlišným charakterom, predovšetkým ergonómiou. Je viac ako isté, že nový agregát sa postupne dostane aj do ďalších strojov a máme sa na čo tešiť.
lovisekpeter02.jpg

BMW a boxer, to je notoricky známe spojenie. No dnes už v ponuke samozrejme nechýbajú ani iné pohonné jednotky. Napríklad také paralelné dvojvalce strednej triedy, ktoré poznáme už vo viacerých verziách a našli uplatnenie vo viacerých typoch motoriek. Fabrika uvádza, že práve „stredná trieda" patrí k mimoriadne dôležitým v ich biznise. Najnovšie pribudla dvojica nových modelov, v ktorých je dobre známy agregát podstatne prepracovaný a modernizovaný. No jako sme sa mohli na juhu Španielska v okolí Almerie presvedčiť, nie je to len o samotnom motore...

p90373129highresbmwf900xr112019.jpg
p90373069highresbmwf900r112019.jpg

BMW F 900 XR (F 900 R)

MOTOR Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, rozvod DOHC, 8 ventilov, zdvihový objem: 895 ccm, vŕtanie x zdvih: 86 x 77 mm, kompresný pomer: 13,1 : 1, maximálny výkon: 77 kW / 105 k pri 8.500 ot./min., najvyšší krútiaci moment: 92 Nm pri 6.500 ot./min., príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický, prevodovka: šesťstupňová, spojka: viaclamelová, v olejovej náplni, sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK Rám: oceľový, odpruženie: vpredu: teleskopická vidlica up side down, priemer klzákov 43 mm, zdvih 170 mm (135 mm), vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka, zdvih 172 mm (142 mm), brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 320 mm, radiálne štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 265 mm, jednopiestikový strmeň, ABS, kolesá: zliatinové, pneumatiky: vpredu: 120/70-17", vzadu: 180/55-17".

ROZMERY Rázvor: 1.521 mm (1.518 mm), výška sedadla: 825 mm (815 mm), objem palivovej nádrže: 15,5 l (13 l), pohotovostná hmotnosť: 219 kg (211 kg), cena: od 11.162 eur (od 8.690 eur).

Text: P. Lovíšek

Foto: BMW

bmw

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Konečne nové BMW S 1000 R!

Konečne nové BMW S 1000 R!

20.11.2020
Autor: Massimo
Nové BMW G 310 R

Nové BMW G 310 R

20.11.2020
Autor: Massimo
Zaparkujte v TECH MOTO

Zaparkujte v TECH MOTO

19.11.2020
Autor: mixxo
BMW R 18 Classic

BMW R 18 Classic

28.10.2020
Autor: Massimo

Komentáre