TEST: KAWASAKI H2 SX

Exkluzívny model Kawasaki H2R predstavený v roku 2014 doslova šokoval svet. Revolučný motor preplňovaný kompresorom, ktorého výkon sa zastavil na hodnote 326 k naznačil akým smerom by sa v budúcnosti mohol uberať vývoj motocyklov. Po civilnej verzii H2 minulý rok rozšíril ponuku značky športovo-turistický model H2 SX.

TEST: KAWASAKI H2 SX

Aby mal motocykel čo najväčšie využitie v reálnom svete a tak mohol osloviť široké spektrum jazdcov, bolo potrebné urobiť mnoho zmien v porovnaní so športovo ladeným modelom H2. Na prvý pohľad upúta rozmerná kapotáž a priestranné sedadlo pre dvojčlennú posádku. Väčšej záťaži pri cestovaní so spolujazdcom a batožinou bol prispôsobený aj priehradový rám zvarený z oceľových rúrok s vysokou pevnosťou. Vďaka efektnej jednoramennej kývačke pripevnenej priamo na motor zostalo na pravej strane dosť miesta pre mohutnú koncovku výfuku. Vývojári kompletne „prekopali" aj radový štvorvalec, ktorý je v porovnaní so svojim predchodcom oveľa úspornejší. Kompresor má síce rovnakú veľkosť, ale zmenil sa tvar a uhol natočenia lopatiek. Radový štvorvalec dostal i nové vačkové hriadele a menšie škrtiace klapky, vďaka čomu sa zlepšil priebeh výkonu v stredných otáčkach.

V sedle vyšperkovanej verzie SE
Spoločnosť U.M.S., ktorá je výhradným dovozcom motocyklov Kawasaki nám na test zapožičala luxusnú verziu SE, ktorá okrem nádherných kolies a výfukovej koncovky Akrapovič dostala vyšší plexi-štít a trojicu LED svetiel na každej strane, ktoré osvetľujú cestu pri prejazde zákrut. Ich prednosťou je, že menia intenzitu v závislosti na tom, aký náklon dosiahnete. Vo výbave zelenočiernej Kawasaki okrem systému ABS a trojstupňovej kontroly trakcie má pilot k dispozícii launch control pre bleskové štarty, obojsmerný quickshifter, TFT displej, či elektronický tempomat. Nechýbajú ani vyhrievané rukoväte, hlavný stojan a 12 voltová zásuvka. Už na prvý pohľad upútajú ostré línie aerodynamicky tvarovanej kapotáže. Neprehliadnuteľné sú dva veľké vstupné otvory systému Ram Air po bokoch LED reflektora. Vzduch do motora však prúdi iba cez jeden. Prvý dojem z tak mohutnej mašiny môže mnohých zastrašiť. Na palube ma však víta príjemne uvoľnený posed. Pohľad mi hneď padol na prístrojovku s veľkým TFT displejom doslova nabitým všetkými možnými informáciami. Človeka to zvádza, aby sa s ním hral aj za jazdy, ale to by mohlo zle dopadnúť. Radšej sa venujem ovládačom na ľavej rukoväti. Je ich tu dosť, ale každý má na starosti nejakú funkciu a tak sa s tými najdôležitejšími rýchlo zoznamujem.

a734261.jpg
a734275.jpg

Je čas vyraziť na cesty
Štartujem motor aby sa trocha zahrial, než vyrazím do ulíc. Jeho zvuk budí rešpekt už pri voľnobežných otáčkach. Nová SX-ka však dokazuje, že aj tak výkonný motor môže byť v prvej tretine otáčok veľmi príjemný. Chce to však veľkú dávku sebaovládania a citlivé zápästie. S palivovou mapou nastavenou na plný výkon a kontrolou trakcie na strednej hodnote vyrážam na diaľnicu aby som zistil ako jazdu zvláda tak rýchly turista. Keď displej ukazuje 150 km/h, motor sa iba spokojne odvaľuje a tak mám pocit, že idem deväťdesiatkou. Prispieva k tomu i aerodynamicky tvarovaná kapotáž s pekne vypuklým plexi-štítom, ktorá ma spoľahlivo chráni. Mám pocit, že v takom pohodlí by som dorazil k moru na jeden záťah, iba s niekoľkými zastávkami na tankovanie. Pri rýchlom tempe oceníte aj výborne fungujúci podvozok, spoľahlivo filtrujúci všetky nerovnosti, ktoré mu prídu do cesty. Trocha ma prekvapilo, že Kawasaki u tak exkluzívneho modelu nepoužila elektronicky nastaviteľný podvozok. Odpruženie však ponúka veľký priestor na korekcie prepätia i útlmu. Ovládače sú pritom ľahko prístupné a tak si každý môže nastaviť podvozok podľa toho, aký jazdecký štýl preferuje. Keď sa predo mnou otvorí voľný úsek, nemôžem odolať pokušeniu „trocha tomu osoliť". Keď naplno vytočím plynovú rukoväť, motor sa najskôr nadýchne a potom motorku doslova katapultuje vpred. To úžasné zrýchlenie v sedle H2 SX je zážitok, na ktorý sa tak ľahko nezabúda. Ako som sa mohol presvedčiť na okruhovom dni, Kawasaki sa správa stabilne aj pri rýchlostiach okolo 280 km/h. V priamej konfrontácii s ľahkými superšportami sa mohutná Kawasaki len ťažko presadí v technických pasážach. Keď ju ale vidíte, ako na cieľovke letí okolo vás, zvuk motora preplňovaného kompresorom (ktorý točí viac než 100.000 ot./ min.) pripomína štart stíhačky. S vedomím, že v kritických situáciách sa môžem spoľahnúť na podporu moderných asistenčných systémov si idem vyskúšať ako sa SX-ka správa na poskrúcaných asfaltkách. Jej ovládateľnosť sa samozrejme nedá porovnávať s „ľahkonohými" naháčmi strednej triedy, ale Kawasaki nesklamala. Pri rýchlych prejazdoch zákrut sa síce prejaví vyššia hmotnosť, ale podvozok drží zvolenú stopu s neomylnou presnosťou. Na výjazde si opäť môžem vychutnať tú omamnú akceleráciu, pri ktorej na mňa neustále bliká kontrola trakcie. Niet divu, veď nová SX-ka má ešte viac sily v strednom pásme otáčok, ako športovo ladený model H2. Za zmienku stojí aj perfektne fungujúca prevodovka vybavená obojstranným quickshifterom, s ktorým dávam jeden kvalt za druhým pod plným plynom. Bez spojky môžete ľahko radiť i smerom dole, pričom vám dokáže pekne zdvihnúť náladu pískanie kompresora. U tak rýchlej motorky sú dôležité i dobre fungujúce brzdy. Ani tu nie je žiadny dôvod na kritiku. Radiálne štvorpiestiky sa dokážu s veľkou chuťou zahryznúť do kotúčov priemeru 320 mm.

a734251.jpg

Resumé
Kawasaki opäť ukázala veľkú odvahu meniť zabehnuté veci. U tohto prírastku rodiny H2 sa vývojárom podarilo perfektne skombinovať výbušný motor preplňovaný kompresorom s výborne fungujúcim podvozkom. Kawasaki H2 SX dokáže uspokojiť aj tie najvyššie nároky cestovateľov s dušou športovca. Motocykel ponúka dostatok priestoru pre dvojčlennú posádku i dobrú ochranu pred náporom vetra. S ľahko ovládateľnou motorkou sa dá v pohode jazdiť v medziach zákona, ale kto raz v jej sedle okúsi dych berúcu akceleráciu, už sa nebude chcieť vzdať toho úžasného pocitu. Z toho však vyplývajú mnohé riziká. Ak opomenieme vyššiu spotrebu benzínu (pri kľudnej jazde sa dostanete pod 6 l/100 km) a pneumatík, hrozí že majiteľ sa nejaký čas bude musieť zaobísť bez vodičského oprávnenia. Pravdepodobne by u našich aktívnych mužov zákona neobstála výhovorka, že nová Kawasaki H2 SX s prehľadom zvláda aj vyššie rýchlosti.

a734274.jpg
a734268.jpg
a734266.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, preplňovaný kompresorom, rozvod DOHC, 4 ventily na valec, Zdvihový objem: 998 ccm, Vŕtanie x zdvih: 76 x 55 mm, Kompresný pomer: 11,2:1, Maximálny výkon: 147,1 kW (200 k) pri 11.000 ot./min., Najväčší krútiaci moment: 137,3 Nm pri 9.500 ot./min., Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, priemer 40 mm, Prevodovka: šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v oleji, Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: priehradový zvarený z oceľových rúrok, Odpruženie vpredu: obrátená teleskopická vidlica 43 mm, plne nastaviteľná, vzadu: Uni-Trak, centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka, plne nastaviteľná, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová 320 mm, štvorpiestikové radiálne strmene, ABS, vzadu: kotúčová 250 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, Disky kolies: zliatinové, päťlúčové, Pneumatiky vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17
ROZMERY
Rázvor: 1480 mm, Výška sedadla: 835 mm, Objem palivovej nádrže: 19 l, Pohotovostná hmotnosť: 260 kg, Maximálna rýchlosť: viac ako 290 km/h, Cena: od 21.995,- eur

Kompletnú ponuku motocyklov Kawasaki nájdeš na www.kawasakipb.sk

a734297.jpg

Text: M. Masničák, Foto: V. Karban

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre