Každodenné DOBRODRUŽSTVO - Test: Benelli TRK 502

Motocykle v štýle adventure sa stále tešia veľkej obľube. Nie je to len módny trend keď zoberieme do úvahy, aké všestranné využitie ponúkajú. S minuloročnou novinkou TRK 502 si chce svoj diel z veľkého koláča odkrojiť aj značka Benelli. Tento model nás milo prekvapil svojimi jazdnými vlastnosťami a bohatou výbavou.

Každodenné DOBRODRUŽSTVO - Test: Benelli TRK 502

Jedna z najstarších talianskych značiek zmenila svojho majiteľa v roku 2005, keď do nej zainvestovala čínska skupina Qianjiang Group. Vozidlá, ktoré sa začali vyrábať pod jej vedením neboli veľmi spoľahlivé. Keď to už vyzeralo, že motocykle a skútre značky Benelli pod novým majiteľom stratia svoju identitu, začalo sa všetko obracať k lepšiemu. Firma avizovala, že predstaví päť úplne nových modelov strednej triedy a svoje sľuby aj plní.

Ako prvé uviedla na trh cestovné enduro TRK 502, ktorému v oceľovej hrudi pulzuje dvojvalcová päťstovka s výkonom 35 kW. Úplne nový kvapalinou chladený radový dvojvalec s objemom 499,6 cm3 je dielom talianskych vývojárov. Moderný agregát s rozvodom DOHC a štvoricou ventilov v každom valci je kŕmený elektronickým vstrekovaním paliva. Dobrým predajným argumentom je aj výkon nastavený presne na mieru mladým jazdcom s vodičským oprávnením skupiny A2. Svoj maximálny krútiaci moment 45 Nm pritom motor dosahuje už pri 5.000 ot./min. Novinka Benelli TRK 502 sa môže pochváliť skutočne nadštandardnou výbavou vo svoje triede. Za takú masívnu teleskopickú vidlicu typu upsidedown s priemerom 50 mm v kombinácii s dvojicou radiálnych štvorpiestikových strmeňov by sa nemuseli hanbiť ani oveľa výkonnejšie motocykle. Dobré vyzerajú aj zubaté brzdové kotúče priemeru 320 mm. Zadná
kývačka zvarená z oceľových rúrok je odpružená horizontálne umiestnenou jednotkou, u ktorej sa dá jednoducho nastaviť predpätie aj útlm.

d041244.jpg
d041246.jpg
d041241.jpg

Dizajn novinky vznikal v novom štúdiu Benelli CentroStile. Ostré línie bočnej kapotáže, ktorá pekne ladí s decentne odhalenou pohonnou jednotkou, nesú typický rukopis návrhárov z Pesara. Mladých cestovateľov s dobrodružným srdcom by okrem funkčnej kapotáže s dominantným zobákom mohla osloviť aj dvadsaťlitrová nádrž a široká škála turistického príslušenstva. Len pripomínam, že všetky doplnky, tak ako ich vidíte na obrázkoch, má novinka Benelli TRK 502 montované už v základe.

Ako vo vatičke
Keď mi doviezli na test novú Benelli TRK 502, hneď ma napadlo, že to vývojári s rozmermi kapotáže trocha prehnali. Motorka sa na prvý pohľad tvári ako keby mala obísť celú zemeguľu. Konkurencia v tejto triede, ako napríklad Honda CB500X, sa drží „viac pri zemi". Keď som absolvoval prvý výjazd, pochopil som o čo vývojárom išlo. Široká kapotáž s veľkým plexi-štítom doplneným o bočné deflektory, ma perfektne chránili pred náporom vetra. Nič nebráni aby som pri 130-ke sedel prirodzene vzpriamený s otvoreným štítom na prilbe. Ani nohy, ktoré pekne zapadajú do prelisov veľkej nádrže, nemusím mať veľmi pokrčené. Jednoducho mám pocit, ako keby mi motorku ušili na mieru. Asi najväčším mínusom novej Benelli je pomerne vysoká hmotnosť (s plnou 20 litrovou nádržou má 213 kg), ktorá sa prejavuje hlavne pri manévrovaní na mieste. Nejaká dievčina drobnejšej postavy si s ňou tak ľahko neporadí. Po stránke funkčnosti jej však ťažko niečo vytknúť. Spojka ide celkom ľahko a jednotlivé rýchlosti presne zapadajú. Nástup výkonu je pritom veľmi plynulý a tak netreba mať obavy, že by zadné koleso išlo nečakane do šmyku. Pri jazde po diaľnici predpisovou 130-kou si dvojvalec spokojne pradie pri 6.500 ot./min. Vyskúšal som, akú má táto päťstovka maximálku. Keď sa otáčky blížili k hranici 9.000 ot./min. (potom už nastupuje obmedzovač), displej ukazoval viac ako 170 km/h. To sa už motoru veľmi nepáči, čo oznamuje citeľnými vibráciami.

d041210.jpg

Najviac zábavy si s 500-vkou užijete na cestách za mestom, kde zákruty idú v rýchlom slede za sebou. Motocykel príjemne prekvapí ľahkosťou s akou sa dá preklápať zo strany na stranu. Mohutná teleskopická vidlica pritom dáva jazdcovi dobrú spätnú väzbu od predného kolesa. Bohato dimenzované brzdy sú vybavené systémom ABS značky Bosch, ktorý sa dá napríklad pri jazde v ľahkom teréne vypnúť. Navyše nástup brzdného účinku sa dá citlivo dávkovať dvomi prstami. Spoľahnúť sa môžete aj na pneumatiky Pirelli Angel ST, ktoré sa bežne montujú aj na veľké cestovné endurá.


d041252.jpg

Resumé
Model Benelli TRK 502 má všetky predpoklady aby uspokojila nielen čerstvých držiteľov vodičských oprávnení kategórie A2 (motocykle s maximálnym výkonom 35 kW), ale aj starších jazdcov, ktorí hľadajú naozaj všestranný stroj za prijateľnú cenu. Svojim atraktívnym dizajnom a nadštandardnou výbavou pripomína veľké cestovné endurá, pričom ani jej ľahká ovládateľnosť vás nenechá chladných. Navyše pružný dvojvalec s lineárnym nástupom výkonu je celkom úsporný. Priemerná spotreba sa pohybuje okolo 4,5 litra, čo v kombinácii s veľkou nádržou objemu 20 l zabezpečuje slušný dojazd. Zdá sa, že značka Benelli vykročila správnym smerom a my sa môžeme tešiť na ďalšie atraktívne modely. Okrem verzie TRK 502 Adventure, ktorá má vypletané kolesá (predné priemeru 19") obuté do pneumatík s off-road dezénom, prišiel na trh aj štýlový model Benelli Leoncino, ktorý by sa mohol zviezť na módnej vlne scramblerov.

d041229.jpg
d041238.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, rozvod DOHC, 8 ventilov
Zdvihový objem: 499,6 cm3
Vŕtanie x zdvih: 69 x 66,8 mm
Kompresný pomer: 11,5 : 1
Maximálny výkon: 35 kW (47,6 k) pri 8.500 ot./min.
Najväčší krútiaci moment: 45 Nm pri 5.000 ot./min.
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, priemer 37 mm
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: reťazou

PODVOZOK
Rám: chrbticový, zvarený z oceľových rúrok
Odpruženie vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, priemer 50 mm, zdvih 135 mm
vzadu: centrálna jednotka s nastaviteľným predpätím a útlmom, zdvih 145 mm
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 320 mm, radiálne štvorpiestikové strmene, ABS
vzadu: kotúčová o priemere 260 mm, jednopiestikový strmeň, ABS
Kolesá: dvanásťlúčové z hliníkovej zliatiny
Pneumatiky vpredu: 120/70-17 vzadu: 160/60-17

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1525 mm
Výška sedadla: 800 mm
Objem palivovej nádrže: 20 l
Pohotovostná hmotnosť: 213 kg
Cena: 6.199,- Eur
Motocykel na test zapožičal: Nevima Group, Olomouc



Text: M. Masničák, Foto: M. Tvrdý

Buďte s nami v kontakte

Komentáre