LEGENDA JE SPÄŤ - TEST: BENELLI LEONCINO

Prototyp štýlového naháča, ktorý nesie meno legendárneho predchodcu, vzbudil veľkú pozornosť už pri svojom predstavení. Pár rokov síce trvalo, než sa rozbehla sériová výroba modelu Benelli Leoncino, ale nakoniec sme sa dočkali. Stálo to čakanie za to?

LEGENDA JE SPÄŤ - TEST: BENELLI LEONCINO

Táto motorka ma zaujala hneď pri svojej premiére na výstave EICMA v Miláne. Keď som si už myslel, že pekný naháč v štýle retro upadne do zabudnutia, nový majiteľ Benelli oznámil, že v priebehu roka uvedie na trh päť nových modelov strednej triedy. Ako prvé prišlo cestovné enduro TRK502 a teraz tu máme dlho očakávané Leoncino. Pre tých, ktorí o talianskej značke Benelli veľa nepočuli len pripomínam, že v roku 2011 oslávila 100. výročie založenia. Podobne ako ďalší tradiční motocykloví výrobcovia, ani ona nedokázala v 80. rokoch držať krok s japonskou konkurenciou a tak výroba bola načas prerušená. Od roku 2005 je Benelli súčasťou čínskej skupiny Qianjiang Group, ktorá kúpila aj know-how talianskeho výrobcu pružiacich prvkov Marzocchi. Možno niektorí začnú ohrňovať nos, ale treba pripomenúť, že v čínskych závodoch vybavených najmodernejšou technológiou, majú dnes veľmi dobre zvládnutú výstupnú kontrolu. Dokonca podľa najnovších informácií sa Benelli dostala pod krídla nadnárodnej spoločnosti Geelly, ktorí vlastní aj automobilku Volvo. Nechajme svet veľkého biznisu a poďme sa pozrieť, čo si za ušetrené peniaze môžeme kúpiť.

dsc2814.jpg

Levíča dospelo

Zatiaľ čo prvé modely Leoncino z 50. rokov poháňala jednovalcová stodvadsaťpäťka, v oceľovej hrudi jeho nástupcu, pulzuje radový dvojvalec s objemom 499,6 ccm. Moderný agregát s rozvodom DOHC a štvoricou ventilov v každom valci je naladený na výkon 35 kW, čo presne zodpovedá hranici pre vodičské oprávnenie skupiny A2. Krútiaci moment 45Nm pritom motor dosahuje už pri 5.000 ot./min. Nové Leoncino sa môže pochváliť skutočne nadštandardnou výbavou vo svoje triede. Za takú masívnu teleskopickú vidlicu typu upside-down s priemerom 50 mm v kombinácii s dvojicou radiálnych štvor piestikových strmeňov, by sa nemuseli hanbiť ani oveľa výkonnejšie stroje.Motocykel nezaprie rukopis talianskych dizajnérov. Tak ako ďalšie novinky značky, aj Leoncino vzniklo v novom štúdiu Benelli Centro Stile v meste Pesaro. S akou odozvou sa stretne, bude záležať na vkuse každého jednotlivca. Mne sa jeho čisté línie, kombinujúce moderný štýl s odkazom na minulosť, hneď zapáčili. Všimnite si ten kontrast medzi „svalnatou" prednou časťou a opticky odľahčenou zadnou partiou. Nechýbajú ani pekne prepracované detaily, ako napríklad predný blatník ktorý hrdo nesie levíča z Pesara. Dobre vyzerá aj klasický okrúhly reflektors LED technológiou a logom Benelli uprostred.

dsc2816.jpg
dsc2835.jpg
dsc2822.jpg

Ide sa jazdiť

Leoncino tak trocha klame telom. Na prvý pohľad by som hádal, že motorka s týmito rozmermi má väčší objem. Pekne prešívané sedadlo je príjemne čalúnené a široké riadidlá padnú dobre do ruky. Mám pocit akoby motorku navrhovali na moju výšku 178cm. Sedím mierne predklonený nad úzkou nádržou a pred sebou mám prehľadne usporiadanú prístrojovku. Po stránke funkčnosti jej ťažko niečo vytknúť. Zvuk, ktorý sa po naštartovaní šíri z krátkej koncovky výfuku naznačuje, že dvojvalec sa bude najlepšie cítiť vo vyšších otáčkach. S prísľubom slušnej zábavy tak hneď vyrážam do ulíc. Spojka idecelkom ľahko a jednotlivé rýchlosti presne zapadajú. Po chvíli si už vychutnávam hravé ovládanie, keď motorka okamžite reaguje na každý impulz do riadidiel. Nástup výkonu je pritom veľmi plynulý, čo ocenia hlavne začínajúci jazdci. Aj keď sa dvojvalec najlepšie cíti za hranicou5000 ot./min., neprotestuje ani keď otáčky klesnú pod tritisíc. Pri diaľničnej130-ke si Leončino spokojne pradie pri 6.500 ot./min. Za motorom nezaostáva ani podvozok, veď ktorá iná 500-vka sa môže pochváliť tak bohatou výbavou. Hlavne predná upside-down vidlica vyzerá „nepriestrelne". Samozrejme v tejto cenovej kategórii nemôžete čakať kvalitu ako u drahých superbikov, ale v sérii by mohla byť lepšie nastavená. Mal som pocit, že si trocha nerozumie so zadnou pružiacou jednotkou. Našťastie u obidvoch sa dá doladiť útlm, pričom vzadu je ešte otočná hlavica pre nastavenie predpätia. Chce to ale trocha času a skúseností. Nerovnosti vozovky však dokáže podvozok slušne absorbovať. Pochvalu si zaslúžia aj brzdy vybavené systémom ABS značky Bosch, ktorý sa dá podľa potreby vypnúť. Hlavne dvojica radiálnych štvorpiestikov s nápisom Benelli si ľahko poradí so zastavením motorky s hmotnosťou 207 kg. Navyše nástup brzdného účinku sa dá citlivo dávkovať. Skúsenejší jazdci sa môžu spoľahnúť aj na pneumatiky Pirelli Angel ST.

dsc32782017.jpg

Resumé

Musím priznať, že nový prírastok Benelli ma milo prekvapil. Leoncino má všetky predpoklady aby uspokojil nielen čerstvých držiteľov vodičských oprávnení kategórie A2,ale aj starších jazdcov, ktorí hľadajú všestrannú motorku za prijateľnú cenu. Okrem pružného motora s lineárnym nástupom výkonu a ľahkej ovládateľnosti, medzi jeho veľké prednosti patrí nadčasový dizajn, ktorý tak skoro nezostarne. Ako vidieť, talianska značka v rukách čínskej spoločnosti nabrala správny smer a my sa môžeme tešiť na ďalšie atraktívne modely. Čoskoro doplní ponuku verzia Trail, ktorá dostala kolesá s drôteným výpletom. Väčšie možnosti využitia pri jazde v ľahkom teréne naznačuje aj väčší priemer 19" vpredu a užšie pneumatiky s allroad dezénom. Na jesennej výstave EICMA v Miláne bola predstavená ešte verzia Leoncino Sport. Motocykel v štýle Café Racer však príde na trh až koncom roka.

d040777.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený
štvortaktný radový dvojvalec, rozvod DOHC,
4 ventily na valec, Zdvihový objem: 499,6
ccm, Vŕtanie x zdvih: 69 x 66,8 mm,
Kompresný pomer: 11,5:1, Maximálny
výkon: 35 kW (47,6 k) pri 8.500 ot/min,
Najvyšší krútiaci moment: 46 Nm pri
5.000 ot/min, Príprava zmesi: vstrekovanie
paliva, priemer 37 mm, Štartér: elektrický,
Zapaľovanie: elektronické, Prevodovka:
šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v olejovej
náplni, Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK
Rám: oceľový, dvojitý chrbticový,
Odpruženie vpredu: teleskopická vidlica
typu upside-down, priemer nosníkov 50 mm,
zdvih 125 mm, nastaviteľný útlm, vzadu:
oceľová kyvná vidlica, centrálna pružiaca a
tlmiaca jednotka, zdvih 128 mm, nastaviteľné
predpätie a útlm, Brzdy vpredu: dvojitá
kotúčová o priemere 320 mm, radiálne
štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu:
kotúčová o priemere 260 mm, jednopiestikový
strmeň, ABS, Disky kolies: zliatinové,
dvanásťlúčové, Pneumatiky: vpredu:
120/70-17, vzadu: 160/60-17

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1460 mm, Výška sedadla:
815 mm, Objem palivovej nádrže: 12,7 l,
Pohotovostná hmotnosť: 207 kg,
Cena: 5.990,- Eur, Motocykel na test
zapožičal: Nevima Group, Olomouc

Kompletnú ponuku motocyklov Beneli a zoznam ich predajcov nájdete na www.benelli-motor.cz


dsc32782017.jpg


Text: M. Masničák, Foto: M. Tvrdý

Buďte s nami v kontakte

Komentáre