MALÝ VELKÝ BOJOVNÍK

Nedajte sa pomýliť označením minuloročnej novinky Kawasaki, ani fotografiami, na ktorých jazdím v pretekárskej kombinéze. Na prvý pohľad Ninja 650 svojim agresívnym dizajnom a efektným lakovaním pripomína vavrínmi ovenčené superbiky značky. Nástupca obľúbeného modelu ER-6f je však univerzálny motocykel s ktorým môžete pohodlne dochádzať za prácou a cestou domov si s ním užiť veľa zábavy.

MALÝ VELKÝ BOJOVNÍK

Modelovému radu ER-6 už odzvonilo. Nahradili ho dva modely s oveľa zvučnejším názvom. Zatiaľ čo naháč ER- 6n vystriedal model Z650, nástupcom kapotovanej verzie ER-6f je novinka nesúca slávne meno Ninja 650. Stará múdrosť vraví „obal predáva". Že Kawasaki v tomto smere nenecháva nič na náhodu a z japonských značiek v dizajne asi najviac napreduje, svedčí i nová 650-ka. Jej ostro zostrihnutý kabát v mnohom pripomína víťazné superbiky ZX-10R. Navyše testovaná verzia KRT (Kawasaki Racing Team) prichádza v bojových farbách majstrovského tímu WSBK. Zo skúseností z organizovania Motocyklového dňa žien viem, že motorky s tak príťažlivým dizajnom sa u príslušníčok nežného pohlavia tešia mimoriadnej obľube. Nie je to len efektný dizajn, ktorým chce Kawasaki osloviť svojich zákazníkov. Asi najväčšiu pozornosť venovali „zelení" podvozku. Namiesto masívneho chrbticového rámu dostala Ninja úplne novú priehradovú konštrukciu zvarenú z ľahkých oceľových rúrok s vysokou pevnosťou. Dobre vyzerá i kyvná vidlica z hliníkovej zliatiny. Údajne len na týchto dvoch dieloch sa podarilo ušetriť 13 kg. Ľahšie sú aj efektné päťlúčové kolesá a ďalšie komponenty podvozku. Vo výsledku to znamená zníženie hmotnosti o takmer 20 kg. S novou kyvnou vidlicou dostala 650-ka centrálne umiestnenú pružiacu jednotku s prepákovaním. Na predchádzajúcich modeloch ER-6 bola zadná pružiaca jednotka na pravej strane upevnená na priamo. Nevýhodou nového riešenia je trocha zdĺhavé nastavovanie prepätia, pri ktorom sa musí demontovať sedadlo aj bočné plasty. Dvojpiestikové brzdové strmene Nissin boli prebrané z ďalšieho obľúbeného modelu Kawasaki Versys 650. S dnes už povinným systémom ABS fungujú veľmi dobre.

d0439862017.jpg

Praktický bojovník na každý deň

Ako sme už v úvode spomenuli, Ninja 650 nie je žiadny superšport, ale oku lahodiaci motocykel so všestranným využitím. Kto veľa jazdí po bežných cestách, určite mi dá za pravdu, že pritom najviac ocení silný ťah motora od stredných otáčok. Aj keď vývojári obetovali pár koní na špici otáčkového poľa, radovému dvojvalcu to prospelo. Nárast krútiaceho momentu v nižších otáčkach sa im podarilo docieliť zmenšením priemeru nasávacieho potrubia z 38 na 36 mm, čím sa zvýšila rýchlosť prúdenia vzduchu. To prispelo k zlepšeniu plnenia spaľovacieho priestoru zápalnou zmesou. Aby sa urýchlilo jej horenie, sú použité nové vstrekovače s deviatimi otvormi, ktoré dokážu lepšie rozprášiť palivo. Pribudla aj antihoppingová spojka, ktorá nedovolí aby sa pri rýchlom podradení o niekoľko stupňov roztancovalo zadné koleso.

d043969.jpg
d043977.jpg
d043967.jpg
d043974.jpg

Zábava môže začať

Na palube novej 650-ky sa hneď cítim ako doma. Vyššie umiestnené riadidlá len podčiarkujú koncepciu všestranného motocykla na každý deň. Navyše dobre tvarované sedadlo je vpredu iba 790 mm nad zemou, čo ocenia hlavne jazdci nižšej postavy, keď pri zastavení bezpečne došliapnu na zem. S motocyklom sa ľahko manévruje na mieste, pričom sa s ním bez problémov otočíte aj na úzkej ceste. Jednoducho, manipuláciu so 650-kou zvládne úplne každý. Najviac plusových bodov získava Kawasaki v hodnotení ovládateľnosti. Okrem výraznej úspory hmotnosti k tomu prispela aj ostrejšia geometria podvozku. Ninja 650 sa s veľkou chuťou vrhá do zákrut, pričom veľmi dobre drží zvolenú stopu. Svoj podiel na tom má aj optimálne zvolené obutie. Pneumatiky Dunlop Sportmax D214 dobre držia v náklone bez toho, že by sa museli nejako dlhšie zahrievať. Pochvalu si zaslúžia aj nové dvojpiestikové strmene Nissin, ktoré nemajú veľa práce so zastavením motorky s pohotovostnou hmotnosťou 193 kg. Ich slušný brzdný účinok sa dá pritom plynulo dávkovať. Menšie výhrady na adresu novej 650-ky sa týkajú naladenia pružiacich prvkov. Predná vidlica je nastavená komfortnejšie, kvôli čomu sa pri ostrejšom brzdení dosť ponára. Naopak zadná pružiaca jednotka reaguje na väčších nerovnostiach trocha necitlivo. Tu si však treba uvedomiť, že Ninja 650 nie je drahý superbike a výber komponentov v tejto cenovej hladine je vždy určitým kompromisom.

d04386720172.jpg

Aj keď motocykel ako celok funguje veľmi dobre, k označeniu Ninja by sa viac hodil motor, z ktorého by sa dalo vyžmýkať ešte viac koní na špici. Aby bola jazda s takto vyladeným dvojvalcom naozaj dynamická, je potrebné radiť o niečo skôr. Jemné vibrácie od stredných otáčok, ktoré si táto osvedčená pohonná jednotka zachovala, len zvýrazňujú jej zábavný charakter. Na druhej strane, pri pomalej jazde v kolóne, si pružný motor vystačí s jednou zaradenou rýchlosťou. Navyše oproti svojmu predchodcovi má ešte kultivovanejší prejav.

d0439952017.jpg


Záverom

Kawasaki Ninja 650 je veľmi zábavný motocykel s agresívnym športovým dizajnom, ktorý priťahuje pohľady okoloidúcich všade, kde sa objaví. Za cenu 7.395,- Eur dostanete to najlepšie čo kategória športových motoriek strednej triedy môže ponúknuť. Motor prekvapivo silne ťahá od stredných otáčok, pričom podvozok boduje svojou hravou ovládateľnosťou. Cieľovou skupinou môže byť naozaj široké spektrum jazdcov, od rekreačných milovníkov zákrut, až po jazdcov, ktorí v minulosti vlastnili niektorý z modelov Ninja a opäť sa chcú vrátiť k jazdeniu na motorke.

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, rozvod DOHC, 8 ventilov
Zdvihový objem: 649 ccm
Vŕtanie x zdvih: 83 x 60 mm
Kompresný pomer: 10,8 : 1
Maximálny výkon: 50,2 kW (68 k) pri 8.000 ot./min.
Najväčší krútiaci moment: 65,8 Nm pri 6.500 ot./min.
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva priemer 36 mm
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: reťazou

PODVOZOK
Rám: priehradový zvarený z oceľových rúrok
Odpruženie vpredu: teleskopická vidlica s priemerom 41 mm, zdvih 125 mm
vzadu: centrálna jednotka s nastaviteľným predpätím, zdvih 130 mm
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 300 mm, dvojpiestikové strmene, ABS
vzadu: kotúčová o priemere 220 mm, jednopiestikový strmeň, ABS
Kolesá: päťlúčové z hliníkovej zliatiny
Pneumatiky vpredu: 120/70-17 vzadu: 160/60-17

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1410 mm
Výška sedadla: 790 mm
Objem palivovej nádrže: 15 l
Pohotovostná hmotnosť: 193 kg
Cena verzie KRT: 7.395,- Eur
Motocykel na test zapožičal: U.M.S., s.r.o., Bratislava - www.kawasaki.sk


Text: M. Masničák, Foto: M. Tvrdý

Buďte s nami v kontakte

Komentáre