MX PROJECT - prvá časť

Priznám sa dobrovoľne - motokros nebola nikdy moja silná stránka. No pred pár mesiacmi som sa rozhodol, že chcem jazdiť na motokrosovom bajku ako pán! Toto je môj príbeh, toto je moja MX story. Môj MX PROJECT!

MX PROJECT - prvá časť

Motocross Lifestyle

Prečo práve motokros? Keď máme na Slovensku napriek zákazom zatiaľ celkom dobré podmienky pre enduro? Pretože pre mňa je motocross šport, ktorý najviac sledujem. Americký MX je to, čo ma baví pozerať viac ako Moto GP. O futbale ani nehovorím, ten nepozerám už úplne že vôbec. Motokros je skutočný šport! Vyžaduje si čistú hlavu a predovšetkým silné telo. Je to poriadny tréning, domov sa po hodine jazdenia vraciam unavený, svaly napnuté, je to skutočný workout. Pretože rád nosím šiltovky s rovným šiltom a tričká s motokrosovými značkami. Toto je motokrosový lifestyle a mne sa páči. A samozrejme preto som si vybral práve motokros, pretože je to neskutočná zábava. Roztancované zadné koleso pod plynom pri výjazde zo zákruty a lietanie vo vzduchu nezažijete nikde inde ako na motokrosovej trati.

1a0a3865.JPG

Sebavedomie je lepšie ako odvaha

Jeden nadšený motorkársky amatérko o mi raz povedal, že na motorkos človek potrebuje gule. "Potrebuješ mať odvahu pridať pred lavicou plný a ísť do toho, bez poriadnej odvahy to nejde." Naopak, ja si myslím, že motokros nemusí byť vôbec o vrodenej odvahe. Je to adrenalínový šport a odvahu pri mojom tréningu určtite budem potrebovať, no oveľa dôležitejšie je sebavedomie. Nie také to falošné prehnané sebavedomie, ale postupne vybudované prirodzené sebavedomie. S tým sa človek nenarodí, ale postupne si ho získava. Nazvime ho motokrosové sebavedomie. To samozrejme najlepšie človek získa čo najčastejším jazdením na trati. Ale nielen tým.

1a0a3974.JPG

Sila, výdrž a rovnováha

Rovnako dôležitá je kondička, sila, balans, ktorý sa dosahuje aj cvičením bez motorky. Pri mojich prvých jazdách na motokrosovej trati so slabými zápästiami mi ruky odchádzajú po druhom kole. Teraz už mi je zbytočná akákoľvek prehnaná odvaha, nedám to. Nevládzem stopercentne ovládať motorku a tým to končí. Takže pekne krásne rýchlo posilňujem a na motorke sa začínam cítiť oveľa sebavedomejšie. Ruky vládzu, pľúca v pohode dýchajú aj v tridsiatkách, telo je vo väčšej rovnováhe,moje motokrosové sebavedomie začína mať lepší základ. Až teraz môžem začať poriadne ťahať za plyn a skúšať nové veci. Telo vládze, myseľ je v psychickej pohode a motokros ma začína baviť ako nikdy predtým, pretože to už nie je len o odvahe a dúfaní, že to po doskoku dobre dopadne. Začína to byť o skutočnom sebavedomí a užívaní si každého momentu na trati.

45769fc-250-2019.JPG
45774fc-250-2019.jpg

Na čom jazdiť?

Nejdem vám klamať do očí, že dvojtakt je výborný na začiatok – ja som sa na dvojtakt ani nepozrel. Na bzučiacej motorovej píle sa učí motokros fakt ťažko. Tak na 250-tke ako aj na 125-ke. Samozrejme, ide to, no dokonalá vypočitateľnosť štvortaktného motora mi dáva oveľa viac istoty ako divoký a podľa mňa miestami zákerný dvojtakt. Minimálne keď hovoríme o začiatkoch - prvých mesiacoch, prvých väčších laviciach, prvých ostrých zákrutách. Z tohto pohľadu je jednoznačne najlepším strojom 250 4T. A samozrejme čím novší, tým ovládateľnejší, ľahší a v konečnom dôsledku zábavnejší. Z tohto pohľadu je najdrahšia a najlepšie vybavená štvortaktná dvestopäťdesiatka na trhu - Husqvarna FC 250 pre mňa tou najlepšou voľbou. Prečo? Pretože je ľahučká ako bicyklík – s prázdnou nádržou váži do stovečky – 99,5 kg. Pretože má na začiatok krásne plynulý priebeh výkonu a dostatočne silný spodok. No na druhej strane má svinsky silný motor s výkonom 46 koní, s výborným vrcholom a s nikdy nekončiacim otáčkovým limitom pri 14.000 ot./min., takže ma pri raste časom nebude výkonovo obmedzovať. Pretože má dve palivové mapy – štandardnú na začiatok a agresívnejšiu racingovú na pokročilejšie jazdenie. Pretože má hydraulickú spojku s ľahučkým chodom a vždy rovnakým záberom. Pretože má pohodlné elektrické štartovanie – mám už svoje roky. Pretože má fakt výborné brzdy od Bremba. Pretože podvozok od WP so vzduchovu prednou vidlicou AER 48 všetci len a len chvália. A asi hlavne aj preto, že mi ju z centrály Husqvarna Motorcycles na tento projekt ochotne poskytli.

48554motocross-2019-brake.jpg
47722fc-250-my19-engineleft.jpg

Kam to chcem dotiahnuť?

Nikdy som nebol veľmi priebojný typ a mojim cieľom určite nie je dotiahnuť to ani na Slovenský pohár, či obyčajný regionálny pohár v nejakej hobíckej triede. Na druhej strane sa však veľmi rád zabávam vecami, ktoré mám rád. A presne to od motokrosu chcem. Chcem sa baviť v zákrutách, užívať si motorku vo vzduchu. A to vo všetkých možných podmienkach – na piesku, na typickom slovenskom motokrosovom betóne, v prachu i na blate. Jednoducho mať z motokrosu radosť v akýchkoľvek podmienkach, užívať si rýchlu jazdu a vysoké skoky a to bez tvrdého poctivého tréningu určite nepôjde. A aj to sa mi na mojom MX projekte páči - že sa k cieľu budeme dostávať postupne a okrem lepšieho pocitu z motorky získam aj lepšiu kondičku, silu, vytrvalosť, fyzickú i psychickú rovnováhu, ktoré sú v dnešnej dobe sedavých zamestnaní na nezaplatenie. Toto je môj príbeh, no tajne dúfam, že sa ku mne pridáte aj vy. Až nás je na motokrosových tratiach čoraz viac!


MX PROJECT

1. ČASŤ - Prečo chcem jazdiť motokros & Predstavenie bajku

1a0a3810.JPG

Buďte s nami v kontakte

Komentáre