Najmenší z rodiny: CFMOTO Gladiator X450

Do rúk sa nám dostal objemovo najmenší spomedzi štvorkoliek Gladiator od fabriky CF Moto. S označením 450 a skutočným objemom dokonca len 400 kubíkov však malý Gladiator veľmi nezaostáva za svojimi väčšími súrodencami. Je to plnohodnotný pracovný stroj, ktorý si bojové označenie Gladiator určite zaslúži.

Najmenší z rodiny: CFMOTO Gladiator X450
Veľa radosti za málo peňazí

Predchodca Gladiator X510 patril dlhé roky k najpredávanejším modelom nielen od značky CF Moto, ale aj celkovo. X450-ka v tomto úspešne pokračuje. Je pravda, že „na výslnie" sa v posledných rokoch dostali veľké a výkonné dvojvalcové stroje, tie sa však pohybujú v iných cenových kategóriách. Práve vďaka dostupnej cene je X450-ka atraktívna pre tých, ktorí chcú plnohodnotnú štvorkolku s pohonom všetkých kolies a pritom nechcú za ňu utratiť sumu ako za auto. Ak o štvorkolesovom pomocníkovi vážne uvažujete, nemali by ste dlho váhať. Práve teraz (pravdepodobne do polovice februára) je v predajnej sieti akcia, v ktorej môžete mať Gladiator X450 v skvelej cene už od 4.549 eur. Ak však nevyhľadávate úplne najnižšiu cenu, v sortimente modelov X450 máte možnosť siahnuť aj po predĺženej verzii, ktorá je dlhšia o rovných 20 cm a drahšia približne o štyri stovky, prípadne môžete mať tento stroj vybavený aj elektronickým posilňovačom riadenia, ktorý vás vyjde na 550 eur.

cfmotogladiatorx450ablack.jpg
cfmotogladiatorx450.jpg

Veľký bojovník

Napriek relatívne malému motoru je X450-ka dospelý stroj, ktorý vás pri stretnutí naživo príjemne prekvapí svojou veľkosťou. Samozrejme, pokiaľ by ste zaparkovali vedľa X850, bude to drobček, ale inak sa 450-ka vôbec netvári menejcenne. Vonkajšie rozmery štvorkolky sú v tomto prípade vydareným kompromisom medzi komfortom – dostatočným priestorom aj pre urastenejších jazdcov a „spratnosťou". O niečo menšia šírka stroja je zárukou obratnosti aj v členitejšom teréne. V neposlednom rade to oceníte aj pri parkovaní v garáži. Napriek tomu, že testujeme základnú „krátku" verziu, spoľahlivo odvezie dvojicu dospelákov. Dokonca aj úplne legálne, v techničáku je to dvojmiestne vozidlo. A problémy s tým nemá ani pohonná jednotka. Ak by bolo stúpanie prudšie, stačí preradiť do pomalšieho prevodu L a štyristovka to aj so záťažou spoľahlivo vyšplhá. Podvozok si s vyššou záťažou takisto poradí, pruženie je pekne progresívne, na nerovnostiach príjemne mäkké, ale na druhej strane dostatočne tuhé na to, aby nešlo „na doraz", či aby sa štvorkolka príliš nenakláňala a nehúpala ani pri ostrejšej športovej jazde. Riadenie je citlivé a jemné, za jazdy sa so strojom vôbec „nebijete", zatáča veľmi ochotne. V tomto smere vidím príplatkový posilňovač riadenia ako zbytočnosť, hlavne keď ide o vozidlo, ktoré má osloviť aj priaznivou cenou. Za jazdy sa 450-ka aj bez posilňovača ovláda absolútne ľahko a bez problémov, no a točiť riadidlami na mieste, kedy to ide ťažšie, budete málokedy. Jednou z nevýhod tohto modelu je pomerne malý uhol natočenia kolies, takže na úzkej ceste, či v inak stiesnených priestoroch sa budete musieť vytáčať na viackrát.

dsc5087.JPG

Slušná výbava už v základe

Napriek nižšej cene nie je výbava X450-ky ochudobnená o nič, čo je pre pracovný, či turistický stroj dôležité. V prvom rade je tu spomínaný pripojiteľný pohon všetkých štyroch kolies. Dôležité je tiež nezávislé zavesenie všetkých kolies a z toho plynúca výborná prejazdnosť terénnych nerovností. Potom tu máme veľmi užitočný „detajlík" v podobe navijáku. Samozrejme, chýbať nemôže ani ťažné zariadenie. Je jednoducho a rýchlo odnímateľné bez náradia a homologované aj do cestnej premávky. Dopĺňa ho neodmysliteľná elektrická zásuvka na pripojenie vozíka. Zaskočiť vás môže, že kvôli ochrane pred vodou a blatom je umiestnená poriadne vysoko, až pod blatníkom. K pripojeniu klasického prívesu teda pravdepodobne budete potrebovať predlžovací kábel. Na prednom blatníku zasa nechýba klasická okrúhla zásuvka, ale ani dvojica USB portov. Určite poteší aj taká drobnosť ako odkladací priestor ukrytý pod vyklápateľným zadným svetlom. Je prekvapivo priestranný a okrem lekárničky sem zmestíte napríklad lano, rukavice a podobne. Na prevoz väčšieho nákladu – náradia či batožiny poslúžia rúrkové nosiče.

T3b, alebo L7e?

Okrem dvoch základných možností výberu modelu – krátkej X450 a dlhšej X450A máte na výber ešte medzi dvojicou rôznych homologizácií. Jednou z nich je stroj v kategórii T3b, tou druhou je štvorkolka homologovaná pre kategóriu L7e. V skratke – T3b je „traktor", pracovný stroj a jeho základnou výhodou je nižšia sadzba povinného zmluvného poistenia. Gladiator X450 homologovaný pre kategóriu L7e spĺňa normu Euro4 aj vďaka tomu, že má uzamykateľný diferenciál aj na zadnej náprave. V praxi to znamená ešte ľahšie ovládanie na pevnom povrchu, kedy je vlastne pevne hnané len jedno koleso. Uľahčuje to otáčanie, šetrí prevody, ale napríklad aj trávnik pred domom tým, že pri otáčaní ho kolesá zbytočne nerozrývajú. Kvôli tomu má L7e každé koleso brzdené samostatnými kotúčmi. Verzia T3b má zadnú nápravu poháňanú „napevno", takže obe zadné kolesá zaberajú vždy naraz a otáčajú sa rovnako rýchlo. V tomto prípade si štvorkolka vystačí s jedným kotúčom vzadu. Stroje homologované pre T3b majú vo výbave oceľové disky kolies, zatiaľ čo 450-ka s homologizáciou L7e stojí na parádnych zliatinových diskoch. Pochopiteľne, tzv. Black Edition s oceľovými diskami kolies je spravidla o niečo lacnejšia, no v už spomínanej aktuálnej predajnej akcii je zvýhodnený práve model so zliatinovými diskami kolies, ktorý je dokonca lacnejší ako Black Edition s jednoduchšou výbavou. Pre úplnosť treba dodať, že na riadenie ktorejkoľvek X450, bez ohľadu na kategóriu, vám postačí klasický „automobilový" vodičák skupiny B.

dsc8151.JPG
Čerpacie stanice budete navštevovať častejšie. Jednak je nádrž pomerne malá, objem je 15 litrov. Na druhej strane je pomerne členitá a z toho vyplýva nepresné ukazovanie digitálneho palivomeru. Jednoducho povedané, rezerva sa pri určitých náklonoch v teréne rozbliká príliš skoro, no po dotankovaní do plna zistíte, že ste vtedy mali k dispozícii ešte možno aj polovicu nádrže. Pri výpravách do odľahlých končín odporúčame voziť kanister s rezervným palivom.


dsc8180.JPG
dsc8169.JPG
dsc8158.JPG
Prístrojovku tvorí LCD displej zobrazujúci všetko potrebné vrátane zaradeného prevodu, či režimu pohonu kolies. Dopĺňajú ho najdôležitejšie kontrolky. Ovládanie prevodov je elektronické, pri pravej rukoväti je tlačidlo uzávierky zadného diferenciálu, tlačidlo pohonu 4x4 a pod krytkou uzávierka predného diferenciálu. Pod vyklápateľným zadným svetlom sa nachádza šikovná odkladacia schránka, kam zmestíte lekárničku, náradie, lano, rukavice, či ďalšie drobnosti.

Technické údaje: CF MOTO Gladiator X450 (L7e)

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, 4 ventily, SOHC, zdvihový objem: 400 ccm, vŕtanie x zdvih: 91 x 61,5 mm, maximálny výkon: 33 k pri 7.000 ot./min. (offroad úprava), najvyšší krútiaci moment: 35 Nm pri 5.900 ot./min. (offroad úprava), príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický, prevodovka: variátor (L+H+N+R+P), spojka: automatická odstredivá, sekundárny prevod: kĺbové hriadele.

Rám: oceľový rúrkový, odpruženie: všetky kolesá nezávisle zavesené, dvojité A-ramená, nastaviteľné tlmiče, brzdy: vpredu: dve kotúčové, vzadu: dve kotúčové, kolesá: zliatinové, pneumatiky: vpredu: 25x8-12", vzadu: 25x10-12".

Rázvor: 1260 mm, objem palivovej nádrže: 15 l, suchá hmotnosť: 345 kg, cena: v akcii od 4.549 eur

Viac o modeli a aktuálnej ponuke na WWW.JOURNEYMAN.CZ


Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre