Návrat legendy JAWA 350

Jawa 350 je späť! Nové retro z Týnca nad Sázavou je presne také, ako sme dúfali. Je to štvortakt s Euro 4 homologizáciou a vyzerá takmer rovnako ako 634-ka zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov.

Návrat legendy JAWA 350

Návrat zlatej éry?

Dávno preč sú časy zlatej éry českej Jawy. Alebo v tej dobe našej československej pýchy, ktorá kedysi produkovala motorky na tisíce. Napríklad len modelu 350/638 sa vyrobilo 350.000 kusov. Škoda však plakať nad rozliatym mliekom a treba sa tešiť z noviniek, ktoré prichádzajú spoza rieky Moravy. Chlapci v Jawe sa konečne pochlapili a prinášajú nám hneď dve novinky. Tá prvá z nich nesie legendárne označenie 350 OHC. Dizajnov fakt vydarená, skoro ako Vencova 350-tka z filmu Slunce, seno, jahody. Podsedadlové skrinky takmer ako originál 634-ka, vidlica s gumenými puzdrami, už tomu chýbajú snáď len originálne pochrómované blatníky. No chrómu je tu aj tak dosť a s krásnym okrúhlym svetlometom, dvoma naleštenými budíkmi, s dvojicou výfukov a hlavne s krásnou nádržou to celé vyzerá prekvapivo veľmi dobre, na čo sme u Jawy za posledných 20 rokov veľmi zvyknutí neboli. Má to tvary, má to myšlienku a vyzerá, že aj pekné spracovanie. Možno až na tie výfukové zvody.

01.jpg

Jawa Kung Pao

Vývojárom Jawy asi tak zachutilo obedné menu v miestom Food Courte, že si rovno urobili výlet do Číny na originálne Chop Suey. A popri tom dohodli spoluprácu s výrobcom Shineray, ktorý má vo svojej produkcii aj tento podarený štvortaktný jednovalec s objemom 397 ccm. Jawke lepšie sedí meno 350, ale v podstate má pod nádržou štyristovku s výkonom 20,4 kW pri 6.500 ot./min. - teda takmer 28 koní, no celkom solídnym krútiacim momentom 30,6 Nm. Nová OHC perfektne pasuje do triedy vodičákov A2, takže od osemnástky alebo po dvoch rokoch praxe na 125-ke môže byť aj pod vašim zadkom. Začiatočníkov poteší aj nízko umiestnené sedadlo 760 mm nad zemou a celkom príjemná suchá hmotnosť 160 kg. Dalo sa ušetriť aj viac, pretože oproti dvojtaktnej dvojvalcovej 350-tke by postačil jeden výfuk, no celkom nás teší, že sa Jawa chcela čo najviac priblížiť originálu a 350 OHC má dve výfukové koncovky.

galerie3505.jpg
galerie3507.jpg

Pekné retro za slušné peniaze

Po technickej stránke sa samozrejme Jawa veľmi nevytiahla, ale pri retro motorke jej to nikto nebude zazlievať. Úplne jednoduchá predná vidlica vyzerá ako tá z originálnej 350 rovnako ako dve zadné pružiny s nastaviteľným predpätím. Na zadnom kolese samozrejme jawácky bubon, bez toho by to nešlo. Ani predný dvojpiestik nevyzerá high-tech, no nová OHC má ako prvý motocykel v histórii značky ABS! Fanfáry! Rovnako potešia aj originálne rozmery kolies. Na prednú devätnástku a zadnú osemnástku sa možno budú horšie zháňať pneumatiky ako také klasické cestné sedemnástky. No na naše dediny a rozbité cesty sú väčšie ráfiky len a len vítané. A hlavne sú krásne, vypletané. Čo na záver? Snáď už len zodpovedať tri najdôležitejšie otázky. Koľko to dá, čo to žere a čo to stojí? Maximálka novej Jawy 350 OHC je podľa výrobcu 130 km/h, spotreba by mala byť niečo viac ako 3 litre na stovku. A cena v českých korunách 99.930 Kč, čo je v hrubom prepočte 3.700 eur. To nie je vôbec zlé.

Druhou novinkou je Jawa 660 Vintage s podobným dizajnom, no poháňaná jednovalcovu 660-tkou Minarelli z Yamahy XT 660.

660.jpg

01.jpg
lowres.jpg
660.jpg
engineiii.jpg
galerie3506.jpg
galerie3505.jpg
galerie3507.jpg

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre