Od predstavenia prevej generácie YZF-R1 uplynuli už viac ako dve desaťročia. Na jeseň 1997 prišla na svet úplne prvá R1. Teraz po 22 rokoch je tu nová generácia tohto legendárneho superšportu, ktorý je od veľkej modernizácie v roku 2015 zameraný hlavne na okruhový život, pretože superšporty v uliciach už dnes používa minimum nových zákazníkov. Teraz v roku 2020 Yamaha prichádza v prvom rade s vynoveným dizajnom v štýle továrenského MotoGP špeciálu M1. Kapoty sú viac integrované a ponúkajú až o 5% lepší aerodynamický odpor.
Výrazne prepracované je pruženie s lepšou odozvou na aktuálne podmienky na okruhu. Nový je brzdový systém BC - Break Control s dvoma nastaviteľnými režimami a novým zákrutovým ABS. Novým elektronickým systémom je aj systém EBM - nastaviteľného brzdenia motorom, ktorý sa dá nastaviť v troch rôznych úrovniach - veľká, stredne nízka a nízka účinnosť brzdenia motorom. Systém riadenia akcelerácie LCS bol tiež vylepšený.
Nová je škrtiaca klapka, ktorá je ovládaná výlučne elektronicky. Spaľovanie motora vo vrcholných otáčkach má vyššiu účinnosť a motor spĺňa normu Euro 5, ktorá nastupuje už od roku 2020. Brzdy sú účinnejšie, tlmiči riadenia má nové nastavenie, nové je sériové obutie Bridgestone Battlax RS11. A v neposlednom rade inovovaný TFT displej, ktorý zobrazuje nové systémy BC a EBM.