POLARIS SPORTSMAN XP 1000

Sportsman opäť omladol a značka Polaris si na svojej vlajkovej lodi medzi štvorkolkami dala záležať. Pod názvom Sportsman sme kedysi poznali nenápadného pracanta, ktorý vzbudzoval dôveru už na prvý pohľad. Nie, že by novinka vyzerala nedôveryhodne, ale už jej dizajn naznačuje, že dostala gény dravca. A prvé zvezenie to aj potvrdzuje...

POLARIS SPORTSMAN XP 1000

Ostrý už na pohľad
Staršie modely Sportsman boli zavalitejšej postavy, pekne zakryté rozmernejšími plastami. V tomto smere novinka poriadne „schudla". Jemné hrany sa síce objavovali aj na predchodcoch, no teraz je to celkom inak. Polaris rozoznáte už zdiaľky podľa poriadne hranatého, doslova agresívneho dizajnu. Štvorkolka je celkovo mohutnej stavby, no kapotáž bola opticky minimalizovaná a Sportsman pôsobí naozaj športovo – svalnato, ale atleticky. Očividne sa inšpiroval od svojho radikálnejšieho brata menom Scrambler. Zostalo však aj niečo z pracovného charakteru, nechýbajú napríklad nosiče vpredu a vzadu. Aj s tými sa však dizajnéri pohrali, aby vyzerali štýlovo „drsne" a umocňovali agresívny dojem. Vpredu aj vzadu sú v nich ukryté aj malé odkladacie schránky. Neboli by to američania, keby nepridali aj držiak na nápoje. Jednoduchý prelis v pravom prednom blatníku v zámorí určite použijú na veľký „kýbel" koly. Športový dizajn umocňujú aj šikmé predné svetlomety. Výborným riešením je, že na riadidlách sa nachádza aj tretie svetlo označované ako pracovné. Môžete ho nezávisle od hlavných svetlometov vypnúť či zapnúť a v prípade potreby si posvietiť želaným smerom. Pri večernom blúdení v hustom tmavom lese to určite oceníte.

dsc9891.JPG

Prepracovaný podvozok
Konštruktéri sa pohrali aj s podvozkom a už na prvý pohľad vidno špeciálne klenuté ramená zavesenia kolies. Tie síce svetlú výšku nezväčšujú, ale nechávajú viac priestoru pre zdolávanie prekážok – polien, či veľkých kameňov. Všetky kolesá sú samozrejme zavesené nezávisle. Pruženie je komfortne mäkké, ale zároveň sa nezľakne ani ostrejšieho tempa a v zákrutách sa štvorkolka príliš nenakláňa a nehúpe. Aj v tomto smere sa Sportsman drží svojho mena. Na počudovanie sa robustný pracovný stroj nebráni ani nasadeniu na trati, dokážete sa s ním slušne „vyblázniť" a problém mu nerobia ani skoky a následné dopady. Ovláda sa celkom presne a dostatočne precízne a aj pri ostrejšom nasadení pôsobí dojmom oveľa ľahšieho stroja, ako v skutočnosti je. Vďačí za to aj veľmi účinným brzdám. Páčkou pri ľavej rukoväti sa ovládajú strmene na všetkých štyroch kotúčoch, nožný pedál pôsobí len na zadné kolesá, ktoré veľmi ľahko dostanete do šmyku. Svoj podiel na skvelej ovládateľnosti má aj účinný posilňovač riadenia, vďaka ktorému si aj v náročnom teréne vystačíte s minimálnou silou. A na záver to najlepšie, uhol natočenia riadidiel a kolies je poriadne veľký a vďaka tomu sa otočíte na nečakane malom priestore. Tam, kde na iných štvorkolkách musíte viackrát cúvnuť a vytáčať sa postupne, Sporsman elegantne vykrúži malý oblúk a pokračujete v jazde. Zvlášť v členitom teréne sa to náramne hodí!

dsc9775.JPG

V hlavnej úlohe
V útrobách nového Sportsman-u drieme dobre známy dvojvalec ProStar s objemom necelý liter a výkonom 90 koní. Čísla sú to pekné, ale dôležitá je realita. A v skutočnosti by ste po prvom prudšom stlačení plynovej páčky tipovali oveľa väčšiu porciu koní. Sportsman akceleruje poriadne razantne, nie je problém postaviť ho „na zadné". Aj v tomto smere pôsobí štvorkolka oveľa lahším dojmom ako v skutočnosti je. Z miesta doslova vystrelí a zo zákruty môžete vyrážať elegantným driftom. Reakcia motora na ostrejšie pridanie plynu môže byť pre menej skúseného jazdca doslova nebezpečná. Výrobca s tým však počítal a doplnil novinku – možnosť voľby jednej z troch charakteristík motora. Prvou z nich je spomínaná „ostrá" – Performance, alebo v skratke na prepínači PERF. Druhá poloha STND je akoby štandardom, kedy má motor síce plný výkon, ale palivová mapa je ladená na miernu úsporu paliva. Rozdiel medzi týmito dvoma režimami nie je príliš citeľný. Zlom však nastáva po prepnutí do polohy WORK. V tomto režime má motor polovičný výkon a štvorkolka výrazne skrotne. Stáva sa použiteľnou aj pre menej skúsených jazdcov, to však nie je hlavným účelom. Ako názov módu napovedá, využijete ho hlavne pri práci. Keď totiž potrebujete stroj pomaly posúvať, sem-tam cúvnuť, manévrujete v malých rýchlostiach a prevážate na vozíku ťažký náklad, posledné, čo potrebujete, sú šialené reakcie silného dvojvalca. V režime WORK sú však reakcie na plyn perfektne hladké, výkon dokážete citlivo dávkovať, štvorkolka sa neplaší, netrhá a je oveľa lepšie ovládateľná. Novodobou vychytávkou je aj elektronická páčka plynu – tzv. „throttle by wire". Pri nej sa nachádza prepínač režimu náhonu kolies – takisto elektronický. Cvakáte s ním len v jednom smere a jednotlivé funkcie 2x4, 4x4, či ADC sa zobrazujú na displeji. ADC je skratkou pre Active Descent Control a nie je to nič iné ako asistent zjazdu, ktorý v prudkom klesaní motorom pribrzďuje všetky štyri kolesá.

dsc9759.JPG
dsc9782.JPG

Na úžitok
Aj keď výrobca vštepil novému Sportsman-u slušne športový charakter a výkonom, či podvozkom ide o stroj so športovými ambíciami, nezabudol ani na to, že predsa len ide hlavne o pracovnú štvorkolku. V prvom rade je tu spomínaný „pracovný" výkonový mód, kedy je výkon motora okresaný na polovicu a vďaka tomu je Sportsman veľmi dobre použiteľný aj v nízkych rýchlostiach, s nákladom, vybavený náradím a podobne. Potom je tu neodmysliteľný naviják, ktorým môžete približovať rôzne bremená. Nachádzajú sa pri ňom aj nenápadné „výstupky", čo je príprava na montáž radlice. Na jej uchytenie tak už nemusíte dokupovať, či zdĺhavo montovať rôzne prípravky. Takisto nechýba ani príprava na montáž ťažného zariadenia. Samotná „guľa" síce v základnej výbave nie je, ale môžete si dokúpiť univerzálnu a v priebehu pár okamihov ju namontovať. Vo výbave nechýba ani zásuvka k ťažnému zariadeniu, takže pripojený vozík bude aj svietiť, blikať... Užitočným detailom sú napríklad výmenné lemy blatníkov, pokiaľ ich v náročnom teréne, či pri práci poškodíte, nemusíte meniť celú kapotáž. Na testovanej „základnej" – krátkej verzii sa v prípade potreby v pohode odvezie aj dvojica osôb, no už je na ceste aj verzia s prívlastkom Touring, teda plnohodnotná predĺžená dvojmiestna štvorkolka.

dsc9779.JPG
dsc9768.JPG
dsc9769.JPG

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec, rozvod SOHC
Zdvihový objem: 952 ccm
Maximálny výkon: 90 k
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie
Zapaľovanie: elektronické
Štartér: elektrický
Prevodovka: variátor (P+R+N+L+H)
Spojka: automatická odstredivá
Sekundárny prevod: kĺbové hriadele

PODVOZOK
Rám: oceľový rúrkový
Odpruženie: všetky kolesá nezávisle zavesené, odpružené nastaviteľnými
pružiacimi a tlmiacimi jednotkami, zdvih vpredu: 22,9 cm, zdvih vzadu: 26 cm
Brzdy: kotúčové, hydraulické
Kolesá: zliatinové
Pneumatiky vpredu: 26x8-14"
vzadu: 26x10-14"

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1346 mm
Svetlá výška: 290 mm
Výška sedadla: 940 mm
Objem palivovej nádrže: 19,9 l
Suchá hmotnosť: 374 kg
Cena: 13.990,- eur

dsc9880.JPG

Text: P. Lovíšek, foto: autor a V. Vranáková


Kompletnú ponuku produktov Polaris nájdete TU

Buďte s nami v kontakte

Komentáre