Posledné HARD ENDURO - TEST: Husqvarna 701 Enduro

Ak to rovnako vážne myslíte s cestou, ako so skutočným terénom, tak je tu Husqvarna 701 Enduro. Posledný mohykán, ktorý stojí v strede medzi veľkými cestovnými endurami a na druhej strane ľahkými offroad endurami. Po skončení výroby Yamahy XT 660 i KTM 690 Enduro R zostáva posledným skutočným hard endurom na trhu.

Posledné HARD ENDURO - TEST: Husqvarna 701 Enduro

Husqvarna, Husqvarna

Meno Husqvarna má medzi offroad strojmi znova svoje čestné miesto. A to rovno na vrchole triedy, pretože jednoznačne najdrahšie, no zároveň aj najlepšie vybavené endurá a motokrosy dnes patria práve značke Husqvarna. No popri ľahkých, obratných a prevažne súťažne zameraných strojoch má Husky ako jediná v ponuke jedno enduro vyrobené podľa originálneho starého receptu z čias, keď terénu v osemdesiatych rokoch vládli Yamaha XT 500 a Husqvarna TE 510. To znamená, že pod nádržou im bil veľký silný poctivý motor a v ich sedadle sa dalo absolvovať aj nejaké to poobedie na výlete po asfaltovej ceste. Svet sa posledné roky zbláznil do veľkých cestovných endúr, kde slovo enduro nemá takmer žiaden význam, no Husqvarna ako posledná zostáva verná aj tomuto konceptu typického hard endura.

1a0a2120.jpg

Nový motor, nová radosť

Husqvarna vypustila svoju 701 v roku 2016 do sveta ešte zo staršou verziou motora s homologizáciou Euro III, no v tento rok už fičí na vynovenom jednovalci, ktorý používa aj KTM v modeli Duke R. Menší zdvih a väčšie vŕtanie majú na svedomí to, že sa motor ľahšie vytáča a má posilnený výkon na 74 koní. Posilnenie o 6 koní však pre mňa osobne nie je tým najväčším pozitívom, ale skôr samotné vyladenie motora pomocou nového Ride by Wire. Jednovalec na mňa pôsobí oveľa poddajnejším dojmom, nastavenie vstrekovania je oveľa príjemnejšie, nie je v teréne také ucukané ako doteraz, ale reakcie motora na otočenie plynu sú oveľa plynulejšie. Takže namiesto strnulého kontrolovania plynu si teraz užívam jazdu oveľa, oveľa viac. Na testovacej akcii nových modelov 701 Enduro & Supermoto som sa stretol s niekoľkými novinármi, ktorí na začiatku hovorili, že 690 Enduro R a prvá Husqvarna 701 Enduro im veľmi nesedeli. Po testovaní nového modelu 2017 však odchádzali vysmiati ako lečo a vychvaľovali nový motor jeden za druhým. Motor je hladší, ponúka lepší záber od nízkych otáčok, točí o tisíc otáčok vyššie, čo znamená širšie využiteľné otáčkové pásmo. Menej vibrácií má na svedomí druhý vyvažovací hriadeľ, jednovalec ponúka výborný servisný interval 10.000 km a super normovanú spotrebu 4,2 litra na stovku.

1a0a2101.jpg

Hard enduro lifestyle

Husky 701 Enduro je novodobá Yamaha TT 600, či Honda XR 600. Koncept endura s dlhým servisným intervalom, relatívne veľkou nádržou a primerane pohodlným sedadlom, ktoré je schopné zvládnuť aj veľmi náročný terén. Vysoké zdvihy pruženia, dostatočná svetlá výška motora od zeme, Husqvarna sa terénu určite nebojí a záleží len od schopností jazdca. Toto je endurko, ktoré by som si zo sebou zobral do Rumunska. Možno radšej vzadu v dodávke, alebo na prívesnom vozíku, no na kombináciu offroadu a asfaltu podľa mňa neexistuje lepší stroj ako typické hard enduro. Rovnako čoraz populárnejšie rallye preteky – toto je motorka stvorená na celodenné rýchle jazdenie v teréne, vypaľovanie po zaprášených rovinkách i prechádzanie technicky náročných úsekov. Trate sú dnes stavané tak, aby ich prešli aj všetky tie Afriky Twin či dokonca GS, no je poriadny rozdiel, či trať prejdete s malou dušičkou a strachom o polámané kapoty, alebo si ju aj poriadne užívate.

hellasrally20176ygs8367.jpg

Kde si Husky pásla?

Aktuálny update Husqvarne 701 Enduro veľmi prospel. Podvozok a brzdy zostali nezmenené, no vynovený motor robí skutočne oveľa viac radosti ako jeho predchádzajúca generácia s Euro trojkou. Z nových detailov poteší aj zmenený poťah sedadla. Namiesto tvrdého gumového povrchu, ktorý sa nepríjemne šmýkal, je použitý jemnejší, tak trochu semišový materiál s menším sklzom. Jednoznačne by ma v dvadsiatom provom storočí potešila modernejšia prístrojovka s väčším mmnožstvom informácií, no vzhľadom na minimálnu hmotnosť malého offroad tachometra k tomu nemám až také veľké výhrady. Husqvarna je jednoznačne veľmi dobre postavené hard enduro, ktoré dokazuje, že tento koncept motocykla ešte nepovedal svoje posledné slovo.

1a0a2097.jpg
1a0a2117.jpg
1a0a2113.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, OHC, 4 ventily
Zdvihový objem: 692,7 ccm
Vŕtanie x zdvih: 105 x 80 mm
Max. výkon: 74 k pri 8.000 ot./min.
Najvyšší krútiaci moment: 71 Nm pri 6.750 ot./min.
Príprava zmesi: elektronicky riadené vstrekovanie paliva
Štartovanie: elektrický štartér
Zapaľovanie: elektronické
Prevodovka: 6 stupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, antihoppingová, hydraulicky ovládaná
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK
Rám: priehradkový, chrómmolybdénový
Pruženie vpredu: obrátená teleskopická vidlica WP, priemer klzákov 48 mm, zdvih 275 mm, nastaviteľná
vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka WP, zdvih 275 mm, nastaviteľná
Brzdy vpredu: kotúčová Brembo, 300 mm, ovládaná dvojpiestikovým strmeňom
vzadu: kotúčová Brembo, 240 mm, ovládaná jednopiestikovým strmeňom
Disky kolies: vypletané
Pneumatiky vpredu: 90/90-21 vzadu: 140/80-18

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1.504 mm
Výška sedla: 910 mm
Objem palivovej nádrže: 13 l
Hmotnosť bez paliva: 145 kg
Cena: 9.780,- Eur

1a0a2097.jpg
1a0a2117.jpg
1a0a2113.jpg
1a0a2110.jpg
1a0a2101.jpg
1a0a2139.jpg

Ak si so slzou v kútiku oka spomínate na KTM 640 Adventure, tak toto je jedna z možností, ako vlastniť podobný motocykel. Husqvarna 701 Enduro v úprave od českej firmy Rade Garage.

6i6a2232.jpg

Text: Massimo, Foto: autor, Rade Garage

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre