TEST: SUZUKI GSX250R

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Suzuki uviedla na trh nový superšport strednej triedy. Aj keď kapotáž vo farbách pretekárskych špeciálov MotoGP nezaprie podobnosť s vlajkovou loďou značky, nová GSX250R je veľmi všestranná motorka, ktorá dokáže byť príjemnou spoločníčkou na každý deň.

TEST: SUZUKI GSX250R

Časy, keď sa v rebríčkoch predajnosti dobre umiestňovali veľké superšportové motorky sú už dávno minulosťou. Jednou z možností ako dostať späť na cesty kapotovaných športovcov je návrat k menším objemom. Cenovo dostupné modely, ktoré sú na prvý pohľad na nerozoznanie od svojich veľkých vzorov, sú veľmi obľúbené hlavne na silných ázijských trhoch. Aj to je dôvod, prečo športovo ladené motorky menších kubatúr dnes nechýbajú v ponuke žiadneho svetového výrobcu. V pestrej palete modelov Suzuki najnovšie pribudla kapotovaná dvestopäťdesiatka, ktorej by ste tipovali dvojnásobný objem. Predchodcom minuloročnej novinky Suzuki je nenápadná Inazuma, ktorej hlavné komponenty našli svoje nové uplatnenie v testovanom modeli GSX250R. V súvislosti s normou Euro4 radový dvojvalec prešiel modernizáciou, po ktorej má lepší záťah v nízkych a stredných otáčkach. So svojim maximálnym výkonom 25 k pri 8.000 ot./min. je v prvom rade určený pre čerstvých držiteľov vodičských oprávnení skupiny A2. Svojim príťažlivým dizajnom si však vie získať aj odrastených chlapov, ktorí sa po rokoch rozhodli pre svoju prvú motorku a sú dostatočné múdri na to, aby rovno nesadli na stokoňovú mašinu.

1a0a8188.jpg

Ako malá gixxera

Zo skúseností viem, že športové motorky sú veľmi obľúbené medzi príslušníčkami nežného pohlavia. Dievčatá a ženy, ktoré nemali odvahu sadnúť si za riadidlá nejakej väčšej kubatúry, si teraz môžu prísť na svoje. Aj nová GSX250R je v podstate dospelá motorka, ktorá sa od svojich superšportových sestier líši snáď len tým, že jej chýba polovica motora. Musíte uznať, že vyzerá úžasne. Jej elegantné krivky kapotáže ešte viac vyniknú vo farbách pretekárskeho tímu Suzuki. Majiteľ tak má zaručený rešpekt a istotu, že ho nikto tak ľahko neprehliadne. Už z diaľky priťahuje pohľady reflektor s dvojicou denných LED svetiel po stranách. Dobre vyzerá aj vysoko zdvihnutá zadná partia. Mohutná koncovka výfuku na pravej strane je daňou za splnenie prísnych limitov normy Euro4. Základ podvozku tvorí dvojitý chrbticový rám zvarený z oceľových rúrok. Vpredu je klasická teleskopická vidlica a vzadu centrálna jednotka s možnosťou nastavenia predpätia pružiny. Kotúčové brzdy s dvojpiestikovým strmeňom nie sú ničím výnimočné, ale motorku s pohotovostnou hmotnosťou 180 kg dokážu spoľahlivo zastaviť.

1a0a8193.jpg
1a0a8201.jpg
1a0a8199.jpg

Ulica láka, tak sa nechajme zviesť

Výrazným prvkom športového dizajnu je aj pekne odstupňované sedadlo. Pre radosť všetkých výškou neobdarených je umiestnené príjemne nízko a tak ľahko došliapnu na zem. Naopak, riadidlá sú posunuté vyššie a tak je posed pekne vzpriamený. Pekne v zornom poli je do kapotáže vsadená digitálna prístrojovka. Multifunkčný displej s množstvom prehľadne usporiadaných informácií je dobre čitateľný aj na slnku. Po naštartovaní sa radový dvojvalec ozve príjemným zvukom. Medzi jeho hlavné prednosti nepatrí veľký výkon, ale prekvapivá pružnosť. V meste môžete ísť so zaradenou šestkou rýchlosťou 50 km/h, pričom motor sa bude spokojne prevaľovať pri 3.500 ot./min. Za tabuľou stačí pridať plyn a Suzuki sa plynulo rozbehne bez náznaku vibrácií. Môžete s ňou aj bezohľadne predbiehať autá v hustej mestskej premávke. Dvestopäťdesiatka to zvládne. Motorka, ktorá atakuje maximálku 140 km/h sa nestratí ani na diaľnici, ale tam by som ju bral len ak by som sa niekam strašne ponáhľal.

Poskrúcané cestičky jej sedia

S dvestopäťdesiatkou sa najlepšie relaxuje na kľukatých okreskách a úzkych vidieckych cestičkách. Motorka je naladená skôr na pohodlie ako na adrenalín v zákrutách. Jej podvozok výborne absorbuje nerovnosti vozovky, no aj keď by sme si občas želali trochu pritvrdiť, stabilita jej určite nechýba. Ani pri maximálke, či prejazdoch ostrých zákrutách necítiť žiadnu neistotu. Ak nemáte na veľkú motorku dostatok odvahy alebo peňazí, GSX250R je kamoška, s ktorou sa určite nemusíte hanbiť vyraziť do ulíc. Poteší aj výbornou spotrebou. Počas testu nám vyšlo priemerných 3,5 litra na stovku, no pri jazdení na „kochačku" dokážete urobiť stovku aj za tri litre. Na plnú nádrž s objemom 15 l tak môžete jazdiť do bezvedomia.

1a0a8164.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, DOHC,
zdvihový objem: 248 ccm, vŕtanie x zdvih: 54,5 x 55,2 mm,
kompresný pomer: 11,5:1,
max. výkon: 25 k pri 8.000 ot./min.,
najvyšší krútiaci moment: 23,4 Nm pri 6.500 ot./ min.,
príprava zmesi: elektronické vstrekovanie,
štartér: elektrický,
zapaľovanie: elektronické,
prevodovka: šesťstupňová,
spojka: viaclamelová v olejovej náplni,
sekundárny prevod: reťaz.

PODVOZOK
Rám: oceľový rúrkový,
pruženie vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 37 mm,
vzadu: kyvná vidlica z ocele, centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka,
brzdy vpredu: kotúčová s priemerom 290 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS,
vzadu: kotúčová s priemerom 240 mm, jednopiestikový strmeň, ABS,
pneumatiky vpredu: 110/80-17, vzadu: 140/70-17

ROZMERY
Rázvor: 1.430 mm,
výška sedla: 780 mm,
objem palivovej nádrže: 15 l,
pohotovostná hmotnosť: 181 kg,
cena: 4.790 Eur.
Motocykel na test zapožičal: STYX, Bratislava

1a0a8195.jpg
1a0a8196.jpg

Text: M. Masničák, Foto: Massimo

Buďte s nami v kontakte

Komentáre