PRVÝ TEST: INDIAN FTR 1200

Zrodený z americkej plochej dráhy, postavený pre ulice. To je Indian FTR 1200. Nový americký stroj, ktorý štartuje úplne novú éru značky Indian Motorcycles. Skočil som si ho vyskúšať na oficiálnu prezentáciu priamo do USA. Do slnečnej Kalifornie, do mesta anjelov Los Angeles.

PRVÝ TEST: INDIAN FTR 1200

Zrodený z Flat Tracku

Indian si pri tvorbe svojho nového modelu zobral na mušku slávnu históriu značky v americkej plochej dráhe Flat Track. A vyzerá to tak, že vo Flat Track je nielen jeho história, ale aj budúcnosť. V roku 2018 vyhral továrenský tím Indian Motorcycles s prehľadom hlavnú kategóriu AMA Flat Track Racing dvojvalcov so svojim modelom Scout FTR750. A presne ten poslúžil ako predloha pre novinku FTR 1200, ktorá tu dnes stojí predo mnou. Dizajn inšpirovaný Flat Trackom – v mieste nádrže krásne úzky, čo sa chlapcom z Minnesoty podarilo dosiahnuť vďaka použitiu nádrže pod sedadlom. Tankovací otvor je však pekne na vrchu „nádrže". Štýlový priehradkový rám objíma masívny dvojvalcový motor a krásnu rúrkovú konštrukciu zvýrazňuje aj rovnako pozváraná rúrková zadná kyvka uchytená na priamo bez prepákovania.

1-strana-1.jpg

Ja už mám vybrané

Indian nám priniesol do Kalifornie všetky tri prevedenia svojho FTR-ka. A ja som mal ráno pred jazdou celkom šťastie, pretože som si vytiahol kľúčiky od tej najlepšie vybavenej verzie. Ale začnime postupným predstavovaním. Základné prevedenie sa predáva v čiernej farbe s klasickou ručičkovou prístrojovku a nenastaviteľnými komponentmi podvozku. No už v základnej výbave má Full LED svetlomet a elektronický tempomat. Potom je to FTR 1200 S, ktoré bude podľa mňa najobľúbenejšou voľbou, pretože má všetko, čo si dnešný zákazník žiada. Plne farebnú TFT prístrojovku, vypínateľné ABS, 3 jazdné režimy, trakčnú kontrolu a kontrolu stability, plne nastaviteľné pružiace komponenty a prichádza v troch dvojfarebných prevedeniach. No hlavne je tu ešte krásna edícia FTR 1200 S Race Replica v špeciálnej farebnej kombinácii, ktorá dokonale ladí s červeným rámom. S výfukovou koncovkou Akrapovič, perfektne zladené, stále decentné, no jednoznačne neprehliadnuteľné. To FTR, ktoré vidíte na všetkých obrázkoch tohto reportu.

2-strana-2.jpg

Dvojvalec na každý deň

S FTR si dokážete užívať pohodový výjazdík s pomalým takmer cruiserovským dunením motora. No až keď ho potočíte do stredných otáčok, ochutnáte tú pravú, masívnu dávku krútiaceho momentu. Ten si užívam hneď po odbočení z Pacific Coast Highway smerom do hôr. Cesta má na naše pomery poriadne prudké stúpanie, zimu a sneh tu nepoznajú, takže môžu byť cesty oveľa strmšie ako u nás. Motor ťahá od voľnobehu až do stredných otáčok s medveďou silou – objem ničím nenahradíš a tých 1200 kubíkov je cítiť v každom momente. S postupne zrýchľujúcim sa tempom skupiny však musím motoru čoraz viac nakladať, takže prepínam zo štandardnej mapy na ostrejšiu športovú. Dvojvalec ako keby chytil druhý dych a od stredných otáčok je zrazu divokejší, drzejší, ako keby omladol o 20 rokov. Reakcie na plyn sú agresívnejšie a už začínam cítiť tých sľubovaných 120 koní. Motor chce ísť do vyšších otáčok a tak ho tam posielam. Červené pole začína až niekde pri 9.000, no až tak veľmi to myslím netreba siliť. Keďže maximum krútiaceho je už niekde pri 6.000 otáčkach, nad týmto pásmom nemá jazdec nejakú veľkú potrebu na ďalšie ťahanie plynu. Točiť ho môžete, v žiadnom prípade mu to nevadí, no mňa osobne oveľa viac baví skutočne masívny stred.

5-strana-2.jpg

Canyon roads

Cesta hore kopcami ponad Malibu vedie takzvanými kaňonovými cestami – Canyon Roads, čo je obdoba našich horských prechodov, len s oveľa väčšou hustotou zákrut, ktoré sú vo väčšine prípadov poriadne utiahnuté, ostré, no aj krásne naklopené, takže veľmi ľahučko jazditeľné. A možno je ten pocit zvýraznený aj ľahkosťou ovládania nového FTR 1200, ktoré sa nechá preklápať takmer s ľahkosťou naháča. Jednoznačne najzábavnejšia americká motorka, na akej som kedy jazdil. Samozrejme, nie je to Monster a ani to Indian nechcel. S FTR-kom treba trošku bojovať, nie však kvôli váhe, ale podiel na tom skôr majú väčšie kolesá ako sú štandardné cestné sedemnástky. Zadná osemnástka a predná je dokonca devätnástka, čo sú rozmery vhodné pre turistické endurá a samozrejme aj pre scramblery, alebo takýto moderný americký street tracker, ako sa tomuto typu motoriek bežne hovorí. Pneumatiky sa mi na miestnych kľukatých cestách tiež celkom páčia. Indian sa drží svojho Flat Track imidžu aj v tomto smere a dal si vyrobiť u Dunlopu špeciálne gumy s označením D3T-R. Čo je vlastne civilnejšia cestná verzia špeciálnych flat track plášťov, ktoré majú označenie D3T. S väčšími štupľami a menšími medzerami, nižším dezénom a lepším gripom na ceste. No dizajnovo veľmi podobné racingovým D3T, čo sa fakt cení. Grip na ceste je výborný, terén sme bohužiaľ na akcii nemali šancu vyskúšať. No na prašných cestách a v ľahkom teréne sa s nimi FTR určite nestratí.

2-strana-1.jpg
2-strana-4.jpg

Wow

Nové FTR 1200 spája dva svety – nový a starý. Tradičný dvojvalec je moderne silný, tradičné tvary Flat Track sú moderne strihané do súčasného štýlu. Tento motocykel dokonale preklenuje obidva svety a je jednoznačne odsúdený na úspech. Tak v USA, ako aj vo svete. Je klasický, no zároveň veľmi svieži. Dokonale súčasný. Extra silný, no zároveň nenáročný na svojho jazdca. Nechýba mu moderná elektronika a výborne jazdí. Nestratí sa mimo cesty, no na ceste je úplne božský! Stabilný v rýchlosti i zábavný v zákrutách. Toto je motorka, ktorá je v novodobej histórii značky Indian Motorcycles jednoznačne prelomovým strojom. A ja na záver môžem povedať len jedno veľké americké „WOW".

Rozšírený report nájdete v časopise Svet motocyklov číslo 6 / 2019, ktoré je v predaji od konca mája 2019.

3-strana-2.jpg

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do V, 60 stupňový uhol medzi valcami

Zdvihový objem: 1.203 ccm

Vŕtanie x zdvih: 102 x 73,6 mm

Max. výkon: 120 k pri 8.250 ot./min.

Najvyšší krútiaci moment : 115,2 Nm pri 6.000 ot./min

Príprava zmesi: vstrekovanie paliva

Štartovanie: elektrický štartér

Zapaľovanie: elektronické

Prevodovka: 6 stupňová

Spojka: viaclamelová v olejovej náplni

Sekundárny prevod: reťaz


Rám:
oceľový rúrkový rám

Pruženie:

vpredu: obrátená teleskopická vidlica, 43 mm, zdvih 150 mm

vzadu: postranne uchytená pružiaca a tlmiaca jednotka, zdvih 150 mm

Brzdy:

vpredu: 2 x kotúčová s priemerom 320 mm, štvorpiestikový strmeň

vzadu:kotúčová s priemerom 265 mm, dvojpiestikový strmeň

Disky kolies: zliatinové, desaťlúčové
Pneumatiky:

vpredu: 120/70-19

vzadu: 150/70-18


Rázvor:
1.524 mm

Výška sedla: 840 mm

Objem palivovej nádrže: 12,9 l

Suchá / pohotovostná hmotnosť: 226 / 235 kg

Cena: od 14.690,- EUR

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre