Raketový TURISTA BMW S1000XR

Sú tomu viac ako tri roky čo značka BMW zabodovala u svojich priaznivcov s modelom S1000XR. Motocykel postavený na základe športového naháča S1000R si vás získa podmanivým zvukom radového štvorvalca, ktorý nezaprie svoje superbikové DNA. V jeho sedle si môžete vychutnávať naozaj športovú jazdu, ale aj pohodlne ukrajovať veľké porcie kilometrov. Tento divoch toho dokáže naozaj veľa.

Raketový TURISTA BMW S1000XR

Športovo-turistické motocykle sa v posledných rokoch tešia stále väčšej obľube a tak niet divu, že o novinky nie je núdza. Najnovšie prírastky, tejto kedysi tak slávnej kategórie, sú obvykle postavené na základe športových naháčov s poriadne nabrúsenými motormi a hravo ovládateľnými podvozkami. Na to, aby sa z nich stali ideálne stroje na svižné cestovanie obvykle stačí pridať nejakú kapotu, zväčšiť nádrž, upraviť sedadlo, doplniť úchyty kufrov. Podľa podobnej receptúry vznikol aj exkluzívny model BMW S1000XR, ktorý prebral to najlepšie od svojho nahého súrodenca S1000R. U obidvoch hrá hlavnú úlohu radový štvorvalec so superbikovými génmi.

dsc1176.jpg

Keď ho vývojári podrobili úpravám v súvislosti s normou Euro4, rozhodli sa už tak bombastický výkon zvýšiť o ďalších 5 koní, čo z XR-ka urobilo najvýkonnejší model vo svojej triede (165 k pri 11.000 ot./min.). Brutálny záťah sprevádzaný sýtou zvukovou kulisou musí ulahodiť každému vyznávačovi adrenalínovej jazdy. Vodič ocení i jeho úžasnú pružnosť, keď so zaradenou šestkou sa bez zaváhania rozbehne z rýchlosti 50 km/h. Jedinou výhradou na jeho adresu sú vysokofrekvenčné vibrácie, ktoré sa za jazdy prenášajú do riadidiel a stupačiek v oblasti okolo 5.000 ot./min. So zaradenou šestkou je to práve často využívané pásmo rýchlosti od 100 do 140 km/h. Pre toho, kto pri kratších výjazdoch motor rád vytáča to nebude žiadny problém. Pri návrhu všestranného XR-ka sa vývojári zamerali predovšetkým na podvozok. Chrbticový rám z hliníkovej zliatiny má upravenú geometriu a predĺženú kyvnú vidlicu, čím sa zlepšila stabilita v priamom smere. Celok dopĺňajú tie najkvalitnejšie komponenty odpruženia s väčším zdvihom, špičkové brzdy Brembo a kolesá rozmeru 17 palcov s čisto cestným obutím. Aby si pilot v sedle XR-ka mohol vychutnať nielen športovú jazdu, ale aj pohodlné cestovanie na dlhé vzdialenosti, vývojári si dali veľmi záležať na ergonómii. Široké riadidlá padnú hneď do ruky a tak jazdec môže sedieť pekne vzpriamený. Prekvapivo dobre funguje nenápadný plexi-štít, ktorý sa dá výškovo nastaviť jednou rukou. „Raketový turista" od BMW profituje i z výhod, ktoré prinášajú najmodernejšie asistenčné systémy.

dsc1164.jpg
dsc1159.jpg
dsc1168.jpg
dsc1150.jpg

Rýchlo a bezpečne
Testovaný motocykel bol za príplatok vybavený semiaktívnym podvozkom Dynamic ESA, ktorý dokáže bleskurýchle prispôsobiť odpruženie aktuálnemu povrchu vozovky a štýlu jazdy. Systém ponúka dva režimy nastavenia Road a Dynamic, pričom tuhosť sa dá doladiť podľa toho či je motorka zaťažená spolujazdcom, alebo aj batožinou. Zatiaľ čo režimy sa dajú meniť za jazdy, predpätie si treba nastaviť dokiaľ motorka stojí. Jazdu s novým S1000XR som si najviac užíval na horských cestách plných zákrut, napriek tomu, že kvalita vozovky tu nie je vždy najlepšia. Okrem vzpriameného posedu, ktorý ponúka výborný prehľad o dianí na ceste, som ocenil i dlhšie dráhy odpruženia, ktoré dokáže lepšie absorbovať nerovnosti vozovky. Tu naplno vyniknú i prednosti spomínaného semi-aktívneho podvozku. Podľa nastavenia sa dá s XR-kom jazdiť ostro ako na superšporte, alebo pohodlne cestovať. Elektronika dokáže eliminovať i nežiaduce ponáranie prednej vidlice pri prudkom spomalení, vďaka čomu si motocykel zachováva dobré jazdné vlastnosti. Pri riešení nepredvídateľných situácií prídu vhod i ďalšie asistenčné systémy. Hlavne u tak výkonného štvorvalca, ktorý nezaprie svoj superbikový pôvod a neustále vás bude posmeľovať k ešte svižnejšiemu tempu. Jazdec sa môže spoľahnúť na dynamickú kontrolu trakcie DTC, ktorá spolupracuje s jazdnými režimami. Nechýba ani sofistikovaný systém ABS PRO, s ktorým sa nemusíte báť potiahnuť za brzdovú páčku aj vo väčších náklonoch. Takto vyzbrojený sa môžete nechať vystreliť z každej zákruty a na konci rovinky ísť ostro na brzdy. Mňa asi najviac dostal príplatkový radiaci asistent, s ktorým môžete radiť bez použitia spojky nielen nahor, ale i smerom dole. Stačí sa len rozbehnúť so spojkou a potom dávať jeden kvalt za druhým pod plným plynom. Funguje to perfektne.

dsc11322017.jpg


Resumé
U motorky, kde je takmer všetko za príplatok sa tak bohatá výbava musí odzrkadliť aj na vyššej cene. Zákazníci BMW si však na už to zvykli. V prípade XR-ka cieľovou skupinou budú hlavne dobre situovaní skúsení jazdci, ktorí hľadajú niečo pohodlnejšie ako je superšportový motocykel, ale zároveň nechcú zľaviť zo svojich nárokov na vysoký výkon motora a precízne fungujúci podvozok. Viem si živo predstaviť aké vzrušujúce môže byť zdolávanie alpských priesmykov v sedle tak zábavnej motorky.


MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, rozvod DOHC, 16 ventilov
Zdvihový objem: 999 ccm
Vŕtanie x zdvih: 80 x 49,7 mm
Kompresný pomer: 12 : 1
Maximálny výkon: 121 kW (164,6 k) pri 11.000 ot./min.
Najväčší krútiaci moment: 114 Nm pri 9.250 ot./min.
Príprava zmesi: elektronicky riadené vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: reťazou

PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový z hliníkových profilov a odliatkov
Odpruženie vpredu: plne nastaviteľná upside-down teleskopická vidlica, priemer klzákov 46 mm, zdvih 150 mm
vzadu: plne nastaviteľná centrálna jednotka, zdvih 140 mm
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 320 mm, radiálne štvorpiestikové strmene, ABS
vzadu: kotúčová s priemerom 265 mm, jednopiestikový strmeň, ABS
Kolesá: desaťlúčové z hliníkovej zliatiny
Pneumatiky vpredu: 120/70-17 vzadu: 190/55-17

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1548 mm
Výška sedadla: 850 mm
Objem palivovej nádrže: 20 l
Hmotnosť s náplňami: 228 kg
Max. rýchlosť: viac ako 240 km/h
Cena: od 15.300,- Eur
Cena testovaného modelu: 18.073,- Eur
Motocykel zapožičal na test: BMW Motorrad Slovensko

dsc1138.jpg

Text: M. Masničák, Foto: M. Tvrdý

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre