R-kové Adventure & Super Adventure od KTM

Už dávnejšie sme si na kľukatých, mokrých, ale miestami aj zasnežených cestách ostrova Sicília vyskúšali viac na cestu ladené endurá KTM 1090 Adventure a 1290 Super Adventure. Tentokrát prišiel rad aj na terénnejšie ladených súrodencov s prívlastkom R a len pred chvíľou sme zosadli z KTM 1090 Adventure R a 1290 Super Adventure R.

R-kové Adventure & Super Adventure od KTM

Dejiskom oficiálnej prezentácie pre novinárov zo strednej Európy sa stalo mesto Zadar. Pardon, nie priamo mesto, ale predovšetkým terény – šotolinové cesty a cestičky v jeho širokom okolí, vrátane chodníkov, lúk a skál, po ktorých sa kedysi preháňal Winnetou...

mm170508ktmadventure1090r1290rpresslaunch2017n4a9916web.jpg

Dočkali sme sa doby, kedy už vo väčšine prípadov endurá nie sú tým, čím bývali kedysi. Zákazníci sú čoraz náročnejší a z veľkých cestných endúr sa stali ešte väčšie, viac vybavené krížniky, ktorých doménou sú spevnené cesty. Do terénu sa s veľkým „litrovým" strojom odváži len málokto, nehovoriac o kategórii „superendúr" s objemami nad 1200 kubíkov.

20170511134214.jpg

V KTM sa však terénu neboja, nakoniec práve v tejto oblasti majú dlhoročné skúsenosti. Aj v prípade prvého „cestného" a prvého dvojvalcového modelu značky – 950 Adventure bol pred viac ako pätnástimi rokmi čisto športový špeciál. S novou 950-kou v januári 2002 vyhral Fabrizio Meoni Dakar a už o rok neskôr mala premiéru civilná verzia tohto stroja. Nebolo to teda opačne, že by sa na štart rally postavila motorka, ktorá vychádzala zo sériového modelu a dostala by prídavné nádrže, pár centimetrov pruženia k dobru a športový výfuk...

mm170511ktmadv1090r1290rmedialaunch2017n4a1777peterlovisekweb.jpg

Aj dnešné KTM Adventure v sebe nezaprú športové a predovšetkým terénne gény. Verzie s prívlastkom R ich majú ešte o niečo výraznejšie. Tieto stroje sú pripravené zvládnuť aj náročnejší terén, záleží už len na jazdcovi.

mm170511ktmadv1090r1290rmedialaunch2017r5a1703peterlovisekweb.jpg
mm170511ktmadv1090r1290rmedialaunch2017r5a2165peterlovisekweb.jpg

KTM 1090 Adventure R sa z pätice strojov modelového radu Adventure vyšplhá najvyššie. Napriek tomu, že konštruktéri v tomto prípade chceli zachovať čo najjednoduchšiu stavbu, ani v tomto prípade nechýba dnes už neodmysliteľná elektronika v podobe trakčnej kontroly, prepínania palivových máp, či ABS. Našťastie, všetko sa dá nastaviť, či vypnúť. Oproti základnej verzii Adventure má R-ko nastaviteľný podvozok a samozrejmosťou sú vypletané kolesá s priemerom 21 palcov vpredu a 18 palcov vzadu.

ktm-1090-adventure-r-my2017le-front.jpg
ktm-1090-adventure-r-my2017ri-rear.jpg

Veľmi príjemne prekvapila aj „veľká" 1290-ka. Super Adventure sa už v cestnej S verzii prejavila ako nečakane agilná motorka a R-ková verzia tento dojem len potvrdila. Semiaktívne pruženie sa porúčalo a terénne ladené R-ko má konvenčné pružiace prvky, ktoré majú základ v ostrých endurách EXC, no pochopiteľne sú náležite pritvrdené kvôli vyššej hmotnosti stroja, ale aj kvôli jeho výkonovým parametrom a rýchlostiam, aké dosahuje. 160 koní vás v teréne dokáže poriadne pocvičiť, ale ku cti tohto stroja slúži, že vás to stádo dokáže aj veľmi dobre poslúchať. Keby toho bolo predsa len veľa, stačí prepnúť do módu offroad a razom máte v rukách krotkejšieho baránka, ktorý má „len" stovku koní.

ktm-1290-super-adventure-r-my201790-right.jpg
ktm-1290-super-adventure-r-my2017le-rear.jpg

Toľko stručne prvé dojmy z terénne ladených dvojičiek, už v júnovom vydaní časopisu Svet motocyklov sa podrobnejšie dočítate o 1290 Super Adventure.

20170511134350.jpg

Text: P. Lovíšek, foto: Martin Matula a KTM

20170511134047.jpg

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre