HONDA MONKEY

Ten návrat bol naozaj rýchly - predvlani na jar Honda oznámila koniec malej-veľkej legendy menom Monkey, aby už na jeseň ukázal koncept novodobého nástupcu. Prešlo pár mesiacov a na jar minulého roku bola na svete finálna podoba. Na sklonku leta sa dostala do predaja aj u nás a neváhali sme s vyskúšaním tohto strojčeka.

HONDA MONKEY

Na začiatku bola hračka - malinký strojček vytvorený pre zábavný park. Nikto vtedy netušil, že takto odštartuje kariéra trvajúca desaťročia...

Hračka? Vôbec nie...
Za zrodom modelu Monkey síce stojí hračka, ale súčasná podoba tohto strojčeka je nanajvýš „seriózna". Korene siahajú do roku 1961, kedy Honda vytvorila malú motorku s päťpalcovými kolieskami pre potreby zábavného parku Tama Tech. Už o dva roky neskôr, v roku 1963 vyrazil do ulíc v Európe a v Severnej Amerike prvý Monkey schválený aj do premávky. Neskôr nasledovali mnohé vylepšenia, Monkey dostal sklápacie riadidlá, čo umožňovalo jednoduchý prevoz aj v menšom aute, pribudlo odpruženie najskôr len vpredu, potom aj na zadnom kolese a objavili sa aj rôzne limitované edície, či špeciálne modely v štýle terénnych, či cestných špeciálov. S drobnými zmenami sa Monkey vyrábal do roku 2017, aj keď na našom trhu nebol dostupný už dávnejšie. Dnes tu pred nami stojí „dospelá" motorka – na prvý pohľad síce malá, ale v skutočnosti dostatočne veľká, aby komfortne odviezla aj dvojmetrového dlháňa.

dsc8989.jpg

Nová generácia
Honda na výstave Eicma 2017 značne prekvapila konceptom nástupcu tejto legendy. Neprešlo ani pol roka a výrobca oznámil, že motorka ide do sériovej výroby. Novodobý Monkey si zachoval charakteristické črty svojich predchodcov, no samozrejmosťou je moderná koncepcia a novodobé technológie. Základom je rokmi osvedčený vzduchom chladený jednovalec s elektronickým vstrekovaním paliva. Motorček produkuje výkon 9,4 k a vyniká veľmi nízkou spotrebou paliva. Kolesá Monkey majú priemer 12 palcov, predné je uchytené v up side down vidlici, vzadu je dvojica pružiacich a tlmiacich jednotiek. Obe kolesá brzdia kotúčové brzdy vybavené ABS. V modernom duchu je aj prístrojovka s LCD displejom, či kompletne LED-kové osvetlenie.

dsc9082.jpg
dsc9078.jpg

Malý veľký stroj
Nenechajte sa zmiasť takmer „disneyovským" vzhľadom a zdanlivo miniatúrnymi rozmermi. Naozaj nejde o žiadnu hračku a keď sa na nový Monkey posadíte, sami uvidíte, že nepreháňame. Na fotke vľavo napríklad vidíte jazdca s výškou 185 cm. No posadili sme naň aj 195 cm vysokého a asi metrák vážiaceho chlapíka a mysleli sme si, že to bude len tak z recesie. No on po niekoľkých desiatkach kilometrov prišiel späť s tým, že je to úplne v pohode, ergonómia výborná, nikde ho nič netlačí, len zadné tlmiče sem-tam išli na doraz. Nezameniteľný dizajn nového Monkey spestruje dvojfarebné lakovanie, na výber máte okrem zobrazenej žlto-bielej ešte červeno-bielu a čierno-bielu. Všetky tri sú vydarené. A dobrý dojem umocňuje aj veľa chrómu. Dokonca blatníky sú poctivé plechové, žiadny zafarbený plast. Čerešničkou na torte sú parádne LED-kové svetlá – nielen vzadu, ale aj vpredu. Pekne okrúhle s nádychom klasiky, ale zasa moderné, čo sa týka techniky. Punc exkluzivity zvyšujú aj také detaily ako priestorové logá na nádrži, číre sklíčka aj na smerovkách, či relatívne robustné spätné zrkadlá. Jednoducho konštruktéri na tomto malom strojčeku príliš nešetrili a vdýchli mu vzhľad o triedu, či o dve väčšieho stroja.

1293161961monkey.jpg

Elektronika musí byť
Novodobý Monkey je moderný aj čo sa týka ďalšej techniky a elektroniky. Nielen spomínané LED osvetlenie, ale samozrejmosťou je aj digitálna prístrojovka. Ako inak – pekne okrúhla a v chrómovom rámiku. Po vzore väčších súrodencov je displej inverzný, teda svetlé znaky na tmavom pozadí. Elektrovýbava malého strojčeka obsahuje napríklad aj alarm – ku kľúču máte aj prívesok s tlačidlami, ktorými alarm aktuvujete/deaktivujete. Elektroniku v podobe vstrekovania paliva nemusíme ani spomínať, to je samozrejmosťou aj kvôli euro-normám a vstrekovanie mal už predchodca. No pribudol systém ABS. Síce stráži len blokovanie predného kolesa, ale to úplne stačí.

Ako jazdí?
V skratke – jazdí ako malý drak. Monkey je síce „len" 125-ka, ale veľmi mrštná a obratná. Kompaktné rozmery sú zárukou skvelej ovládateľnosti. Zmestíte sa do každej medzery medzi autami, zaparkujete na tom najmenšom voľnom kúsku chodníka... Zrýchlenie je pritom dosť razantné na to, aby ste autá na križovatke nechali za chrbtom. Motor však musíte držať vo vyšších otáčkach, čo si pýta častejšie cvakanie v štvorstupňovej prevodovke. Tá funguje skvele, v našich podmienkach je však pre Monkey velikánskou nevýhodou. Na jazdenie na tomto kamarátskom strojčeku vám totiž nestačí automobilový vodičák podobne ako by vám stačil pri 125-kubíkovom skútri. Dôvodom je práve manuálna prevodovka. Pritom v niektorých z okolitých krajín by ste Monkey mohli s vodičákom skupiny B osedlať bez problémov. To už však nie je problém motorky, ale našej legislatívy. Škoda, pretože malý-veľký motocykel je výborným doplnkom k autu. Nepýta žiadne veľké jazdecké schopnosti, nepýta veľa miesta na parkovanie a nepýta ani veľa paliva... Monkey je skvelý parťák aj pre menej skúsených jazdcov. Naproti tomu ak ste skúsenejší, prípadne chcete vyraziť na nejaký ten výlet, poteší vás nielen dostatok priestoru aj pre vyššiu postavu, ale aj maximálka kolísajúca okolo 100 km/h. To už sa dajú kilometre ukrajovať celkom svižne.

dsc9084.jpg
dsc9075.jpg
dsc9086.jpg

MOTOR
Typ motora: vzduchom chladený štvortaktný jednovalec, SOHC, 2 ventily, Zdvihový objem: 125 ccm, Vŕtanie x zdvih: 52,4 x 57,9 mm, Kompresný pomer: 9,3 : 1, Max. výkon: 9,4 k pri 7.000 ot./min, Max. krútiaci moment: 11 Nm pri 5.250 ot./min., Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, Zapaľovanie: elektronické, Štartér: elektrický, Prevodovka: štvorstupňová, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK
Odpruženie vpredu: up side down teleskopická vidlica, zdvih 100 mm, vzadu: dvojica pružiacich a tlmiacich jednotiek, zdvih 104 mm, Brzdy vpredu: kotúčová o priemere 220 mm, vzadu: kotúčová o priemere 190 mm, Kolesá: zliatinové desaťlúčové, Pneumatiky vpredu: 120/80-12, vzadu: 130/80-12

ROZMERY
Rázvor: 1155 mm, Výška sedadla: 776 mm, Objem palivovej nádrže: 5,6 l, Pohotovostná hmotnosť: 107 kg, Cena: 3.790 eur, Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited Slovensko


Text: P. Lovíšek, foto: autor a V. Vranáková

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre