Šidlo - Honda CB 650F

Bývalá hviezda strednej triedy diétuje, pretože ju dostihla nepriazeň osudu. Továreň Honda sa k tomuto svojmu synkovi v poslednej dobe zachovala trochu macošsky - odoprela mu používanie prídavného pomenovania Hornet, a to mávalo dáky cveng! Ešte aj krídelká nechala pristrihnúť, takže CB 650F sa nehonosí stovkou koní ako predchodca, šesťstovka Sršník. Moderný naháčik sa napriek všetkému drží – aj po spacifikovaní v ňom zostalo priveľa života na to, aby prijal rolu nudiva pre postaršie usadlé publikum. Za statočnosť ho krstíme na... na Jašidlo.

Šidlo - Honda CB 650F

Áno, nebudeme sa predsa unúvať s neosobným alfanumerickým kódom. V týchto vodách môžte loviť takmer čokoľvek - od jednovalcov cez zaujímavé dvojvalce radové i vidlicové, dokonca trojvalce niekoľkých značiek. Zvuk vytočeného štvorvalcového motora môže na niekoho pôsobiť zľahka premotivovane, no práve jeho chod dokáže sprostredkovať dojem mechanickej dokonalosti. A Jašidlo ho má. Samozrejme, to samotné byna sľub dočasnej vernosti nestačilo. Čo za hardvér s ním dostanete ďalej nadelený? Krátky výfuk pod motorom namiesto charakteristickej koncovky vyvedenej vysoko pod sedlo mali už neskoršie hornety. Ak by nebol dvojitý chrbticový rám oceľový, mohla byť hmotnosť o niečo nižšia. Ako druhý ústupok ex-Horneta z pôvodných pozícií môžme hodnotiť konvenčnú prednú vidlicu – predchodca mal obrátenú. Aspoň kyvné rameno zadnej vidlice je z ľahkej zliatiny. Zato obutie dostal plnoformátové a neveľká motorka má vzadu riadnu stoosemdesiatku. A jasné, vitálny konvertor benzínu na kinetickú energiu, ktorý kedysi montovali do superšportu predstavuje hlavný argument v jeho prospech. Pozdravuje Thai Honda Manufacturing Co., Ltd.

dsc6881.JPG

Pokušiteľko
Výška sedla 81 cm by stačila aj jazdcom vyššej postavy, posed však vychádza podstatne kratší než napríklad na väčšej CB 1100RS (test Svet motocyklov 6/2017). Narozdiel od blízkej príbuznej CBR 650F je Jašidlo s výnimkou plastových konzoliek falošných náfukov vzduchu na bokoch nádrže prosté kapotáží a vidno, že motorka nie je nijako zvlášť široká ani s radovým
štvorvalcom uloženým naprieč. Ako je pre túto koncepciu usporiadania valcov typické, pohonná jednotka sa dobre vysporiadava i s úplnym začiatkom otáčkového rozsahu. Do štyritisíc sa motor ešte tvári ako dokonalé neviniatko. Okolo päťky na otáčkomeri sa rozvidnieva – zvuk chytá drsnejšie podfarbenie a začína znieť nástojčivo. Občas púšťa mravčeky na miesta, kde sa stroja dotýkate, hoci vibrácie zmierňuje uloženie sedla na pružných blokoch. Pri 7000 otáčkach je jazda až divoká, a to sme sa zatiaľ neprepracovali ani na vrchol krútiaceho momentu. Môj nesmelý pokus zistiť „čo to dá" dopadá zľahka rozpačito až komicky: ak sa odpor vzduchu v stodvadsiatke dal vydržať, od 140 km/h začína byť neznesiteľný. Posúvam sa v sedle vzad, pričom narážam na vyvýšený koniec mne vyhradenej časti. Jašidlo mi je jednoducho malé. Skláňam prilbu medzi zrkadlá k prístrojovke, čo pomáha len čiastočne a pôsobí dosť neprirodzene, keďže riadidlá sú relatívne vysoko. Motorka by ochotne šla, ja to nechávam tak. Kto má v pláne využívať prítomný výkonový potenciál do dna, urobí lepšie, ak priplatí približne osem stoviek za kapotáž sesterskej CBR 650F.

dsc6876.JPG
dsc6873.JPG
dsc6879.JPG

Zmena rytmu
Nachádzam si teda inú zábavku: Jašidlo dychtí po aktivite a podnetoch od jazdca, chce komunikovať. Najprv sa mi zdá, že motorka má tendenciu padať do zákruty. Mierne teda korigujem spôsob ich prejazdu: lepšie to ide pod plynom, a zároveň
zisťujem, že si možno dovoliť celkom odvážne nájazdové rýchlosti. Konštelácia kratšieho vzpriameného posedu spolu s celkovou
kompaktnosťou dáva Jašidlu v pomalých zalomených zákrutách dokonca lepšiu ovládateľnosť než u čisto športovej motorky. Pneumatiky Dunlop D222 príkladne držia, akoby boli z iného cesta než nie práve obľúbený typ D220. Dosahoval síce slušný kilometrový nábeh, no neposkytoval dostatočnú oporu snahám o športovejšiu jazdu. Aby som si zákruty užil, nevysadám, zostávam sedieť v ose stroja, čím úmyselne neredukujem náklon motocykla. Keď mám pocit, že sa približujeme rozumnej hranici, len zľahka vykloním trup dovnútra oblúka. Naklonené Jašidlo stále dovoľuje niečo dokorigovať. Táto agilita je vykúpená menšou stabilitou najmä vo vyšších rýchlostiach, tie však nie sú primárnym poľom jeho pôsobnosti. Predná brzda má celkom rezký nástup na to, že strmene
ukrývajú len po dva piestiky. Akurát by som ocenil indikátor zaradeného prevodu na prístrojovke. Od prvých výjazdov som si pamätal, že 4000 otáčok na šestke zodpovedá práve deväťdesiatke, no i tak nespočítam, koľkokrát som sa z najvyššieho prevodu snažil radiť nahor.

Živé striebro
Malo Jašidlo partiu rozohratú tak, že sa nám javilo ako konfekcia až -bez urážky - rozpočtovka? Možno. Po tisíc kilometroch naň hľadím inak, lebo ako cestoplavcovi v jeho sedle sa vám neprestajne prihovára tajomný, temný vnútorný hlas a navráva vám, že ste pomyselná šťuka v rybníku plnom tlstých kaprov. Že máte od Prozreteľnosti mandát ich trochu rozhýbať, alebo im aspoň ukázať, čo vo vás je. A vy sa mu chtiac-nechtiac podvolíte a budete v premávke vystrájať ako hyperaktívna veverička. Takže zámer pustiť žilou polepšenému rebelovi sa našťastie príliš nepodaril. Jazda je záživná, obratná motorka s temperamentným
štvorvalčekom bude ideálna pre stredne vysokého jazdca. Jašidlo žije zo zmien jazdných veličín. Má rado, keď sa zrýchľuje alebo brzdí, keď sa cesta hadí, stúpa či klesá. Zvláda aj cestovanie, no pre tento účel iste jestvujú vhodnejšie stroje. Tento motor splnil viac, než sľúbil. Kto podrží plyn, tomu zakaždým rozbúcha srdce. Až obsadenie dvoma osobami odhalí menší zdvihový objem, keď si rozbeh žiada máličko viac plynu a zrýchlenia sú v nižších otáčkach vlažnejšie. A jazda vo dvojici so športovejšie založenou sparingpartnerkou v prípade Jašidla vôbec nie je stratená téma. Mohol tu byť namiesto púhej kontrolky normálny teplomer chladiva,
aby som vedel, kedy je zahriata? Samozrejme mohol, ako aj pár ďalších drobností. No nespomínam si na iný štvorvalec vyhovujúci norme Euro IV za podobne znesiteľnú cenu. Pre úplnosť: spotrebu som mal okolo 4,2 l/100 km. Nám dlháňom so záujmom o niečo obdobné zostáva poobzerať sa po Suzuki GSX-S 750. K nej však momentálne neexistuje alternatíva s ochranou voči náporu vzduchu ako má Jašidlo vo forme CBR 650F.

dsc6824.JPG

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, DOHC, štyri ventily na valec
Zdvihový objem: 649 cm3
Vŕtanie x zdvih: 67,0 x 46,0 mm
Kompresný pomer: 11,4:1
Maximálny výkon: 67 kW (91 k) pri 11000 ot./min.
Najväčší krútiaci moment: 64 Nm pri 8000 ot./min.
Štartovanie: elektrický štartér
Spojka: mechanicky ovládaná viaclamelová v olejovej náplni
Prevodovka: šesťstupňová
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový z oceľových profilov
Odpruženie vpredu: konvenčná teleskopická vidlica
vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka, nastaviteľné predpätie
Brzda vpredu: dvojkotúčová s dvojpiestikovými strmeňmi, ABS
vzadu: jednokotúčová s jednopiestikovým strmeňom, ABS
Pneumatika vpredu: 120/70-17 vzadu: 180/55-17

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1450 mm
Výška sedla: 810 mm
Objem palivovej nádrže: 17,3 l
Spotreba paliva: 4,7 l / 100 km
(údaj výrobcu)
Pohotovostná hmotnosť: 208 kg
Cena: 7.590,- Eur
Motocykel pre test zapožičal: Honda Motor Europe Limited Slovensko

p1020118.JPG
dsc6824.JPG
dsc6834honda.JPG

Text: M. Naňo, Foto: M. Masničák a autor

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre