Škola jazdy v teréne 2. časť

VYZBROJTE SA! Pokiaľ chcete s prehľadom zvládať terén, musíte sa vyzbrojiť určitou dávkou trpezlivosti pri tréningu. No musíte tiež vyzbrojiť svoj stroj, aby toto poslanie zvládol bez ujmy. S jedným aj s druhým vám pomôžeme. V tejto časti školy jazdy vám poradíme ako do drsného terénu vyzbrojiť svoju motorku.

Škola jazdy v teréne 2. časť

Vedieť padať je dôležité
Padať nikto nechce, to je jasné. Napokon aj celú našu školu offroadu smerujeme v tom zmysle, aby ste svoju motorku bezpečne zvládli a terén si pekne užili. Hlavne hobby jazdcom sa však občas stane, že svoje schopnosti precenia, noha je zrazu „krátka", síl primálo, nádej na ustátie situácie žiadna... Vtedy treba so cťou zachrániť čo sa ešte dá a včas motorku dočasne opustiť. Pud sebazáchovy, ale aj zdravý rozum káže hľadať si únikové miestečko a relatívne bezpečnú zónu sám pre seba. „Železo" sa dá narovnať, ale opraviť zdravie, to už je náročnejšie.

Čo sa dá urobiť?
Chrániť si zdravie, to je samozrejme prvoradé, no je tu zopár spôsobov, ako ešte pred samotným pádom chrániť aj celistvosť motorky. Zabezpečíte si tak nielen dojazd, ale ušetríte peniaze za výmenu drahých dielov. Nie je to nič zložité, stačí pár komponentov.

Lyžina pod motor
Nemusíte ani padať a spodok motorky je doslova „na rane". Občas sa do kontaktu s terénom okrem kolies dostane aj spodok motora a rámu. Pokiaľ natrafíte na ostrú skalu, môže to byť pre blok motora osudové, ale aj nevinne vyzerajúci spadnutý strom sa dokáže podpísať na spodných rámových rúrkach. Niektorí výrobcovia motoriek síce vybavujú svoje modely jednoduchými plastovými „chráničmi", tie však väčšinou slúžia len proti kameňom odletujúcim od predného kolesa. Oplatí sa investovať do robustnejších a rozmernejších chráničov – buď z húževnatého plastu, alebo rovno z hliníkového plechu. Prepracovanejšie modely chránia napríklad aj vodné čerpadlo, či iné dôležité komponenty. Hobby jazdci, ktorí prekážku nie vždy bezpečne preskočia, by mali nad robustným chráničom vážne pouvažovať.


Väčšina sériových motoriek má pod motorom len malú plastovú lyžinu, no pokiaľ to s náročným terénom myslíte vážne, bude dobré ju vymeniť za robustnejšiu hliníkovú.

Chrániče chladičov
V prípade pádu, aj keď niekedy len zdanlivo nevinného „položenia" na bok sú dosť zraniteľným komponentom chladiče. Jednak je to dosť drahá súčiastka na výmenu, no okrem toho pri vážnejšom poškodení uniká chladiaca kvapalina a musíte riešiť ako sa s nepojazdnou motorkou dostať z terénu domov. Ak si však únik kvapaliny nevšimnete, môžete dokonca vážne poškodiť motor prehriatím. Užitočné sú pevné kovové chrániče, ktoré majú za úlohu zabrániť deformáciám pri páde. Na fotke vidíte napríklad jednoduché riešenie pomocou oceľových rúrok, aké ponúka napríklad Husqvarna. Viacero výrobcov alternatívnych doplnkov ponúka aj hliníkovú konštrukciu – buď len ochranu proti bočnému nárazu, prípadne aj krycí perforovaný plech spredu, ktorý zabráni prepichnutiu chladiča napríklad o trčiaci konár.


Chladiče sú pomerne zraniteľnou súčiastkou, stačí nevinne vyzerajúci pád na bok a môžu sa zdeformovať. Oplatí sa vybaviť ich výstužami – buď jednoduchými rúrkovými, prípadne masívnejšími z hliníkového plechu.

Chrániče rúk
Čo sa týka chráničov rúk, máte v princípe dve základné možnosti. Názory na ne sa rôznia a pri výbere treba dôkladne zvažovať pre a proti. Prvou možnosťou sú jednoduché pružné plastové „zásterky" upevnené na plastových, prípadne hliníkových „nožičkách". Ich úlohou je ochrana prstov pred konármi, či kameňmi odletujúcimi od kolies iných jazdcov. To je všetko a v prípade pádu vám vôbec nepomôžu. Vtedy sa buď ohnú, prípadne zlomia. Ich výhodou je, že sú ľahšie, menšie a v neposlednom rade aj lacnejšie. Druhým riešením sú rozmernejšie a robustnejšie uzavreté chrániče s pevnou kovovou konštrukciou, aké vidíte na fotke. Pre niekoho sú neodmysliteľnou súčasťou motorky, ďalší ich zatracujú. Za úlohu majú v prípade pádu ochrániť páčky pred zlomením. Prinášajú však aj veľké riziko – pokiaľ sa vám z akéhokoľvek dôvodu pri jazde, alebo pri páde ruka z riadidla zošmykne dovnútra takéhoto chrániča, môže dôjsť až k zlomenine. Osobne si myslím, že radšej päťkrát zlomiť páčku ako raz ruku a preto odporúčam montáž takéhoto doplnku dobre zvážiť. Okrem toho sú dosť rozmerné a v niektorých prípadoch môžu v stiesnených podmienkach prekážať. Napokon, o tom, že výhody použitia takýchto chráničov sú dosť otázne svedčí aj fakt, že na riadidlách súťažných jazdcov a „profíkov" ich nájdete úplne zriedkavo. A títo jazdci asi vedia čo robia...

Uzavreté chrániče na riadidlách majú za úlohu zachrániť pri páde páčky, no nešťastnou náhodou dokážu zlomiť aj predlaktie, či inak ublížiť. Ich montáž by ste si mali dobre premyslieť.



Buďte s nami v kontakte

Komentáre