Stels Guepard 850 TrophyPro EPS

Geparda by ste hľadali najskôr v Afrike, no tento k nám prišiel z Ruska, čo by čakal málokto. Veľa výrobcov štvorkoliek vzniklo v Číne, či Taiwane, ale že by mali byť nejakí aj bližšie k nám, v Rusku? Značka Stels zaútočila nehlučne, no pomerne razantne. Vyskúšali sme si jej vrcholný model v ponuke štvorkoliek, Guepard v najvyššej výbave a s najsilnejšou motorizáciou.

Stels Guepard 850 TrophyPro EPS
Tri verzie motorov

Ruská značka Stels je na našom trhu už „zopár" mesiacov, no len nedávno získala homologizáciu, čo zjednodušilo a zlegalizovalo prihlasovanie a premávku na verejných komunikáciách. A to je pri pracovnej štvorkolke dosť podstatný fakt... Výrobca Velomotors ponúka štvorkolky Guepard s trojicou rôznych motorov s objemami 650, 800 a 850 kubíkov. Vo všetkých prípadoch ide o véčkové dvojvalce, samozrejme chladené kvapalinou a kŕmené elektronickým vstrekovaním. Pri 650-ke výrobca udáva výkon 52 koní, 800-vka produkuje 67 koní a 850-ka sa môže pochváliť hodnotou 71 koní. Vyskúšať sme si mohli práve túto najvýkonnejšiu verziu a musíme uznať, že motor si zhruba s päťsto kilami záťaže (štvorkolka aj s jazdcom) spoľahlivo poradí aj v dlhých tiahlych stúpaniach, či náročnejšom teréne.

Štyri stupne výbavy

Stels ponúka pre každého niečo, od menej náročného turistu, až po najnáročnejších zákazníkov, ktorí stroj používajú aj pri práci a hľadajú teda niečo, čo má viacero praktických doplnkov. Základom je verzia Standard, pre ktorú sa môžete rozhodnúť s motormi 650 a 800. Cena najjednoduchšieho stroja 650 Standard začína na 7.490 eur. Tu by ste však márne hľadali napríklad naviják. Dokonca nosič je len vzadu a chýbajú aj rúrkové ochranné rámy. Lepšie je na tom výbava verzie Trophy, kde okrem iného pribúdajú rúrkové ochranné rámy vpredu aj vzadu, predný nosič, kompletné duralové zakrytie podvozku, sedadlo spolujazdca doplnené o opierku a držadlá, plastové rozširovacie lemy blatníkov, ale aj naviják. V tejto úrovni výbavy je dostupný len stroj v kubatúre 800. Ešte o krôčik vyššie je výbava Trophy EPS, kde pribúda elektronický posilňovač riadenia a takto vybavenú štvorkolku môžete mať vo všetkých troch motorizáciach. Na vrchole stojí verzia Trophy PRO EPS dostupná s najsilnejším 850 ccm motorom. Tú ľahko spoznáte podľa veľkého prídavného chladiča s ventilátorom umiestneného na prednom nosiči. Ten má zabezpečiť účinné chladenie aj v tých najnáročnejších podmienkach, dokonca aj keď je spodná časť štvorkolky kompletne v bahne.

dsc5598.JPG

Robustný pracant

Všetky štvorkolky Stels Guepard sú k dispozícii len v dlhej verzii. Veľkosťou vzbudzujú rešpekt už na pohľad. A rešpekt budí aj agresívny športový dizajn. Plasty majú jemné hrany a špicaté tvary, no nie sú nijako športovo štíhle. Hlavne s bočnými rozširovacími lemami blatníkov pôsobia ešte robustnejšie. Široká a úzka predná maska takisto stroj opticky rozširuje. Malé okrúhle svetlomety sú kompletne LED-kové, rovnako sú na tom aj decentné úzke smerovky, či zadné svetlá. Na dojme nezničiteľnosti pridávajú aj rúrkové ochranné rámy vpredu a vzadu, či taký „detail" ako rozmerné plastové chrániče rúk. Skutočne seriózneho pracanta z Guepard-u robia aj užitočné doplnky ako naviják vpredu, či ťažné zariadenie so zásuvkou vzadu. Vzadu dokonca netradične nájdeme aj klasickú okrúhlu 12 V zásuvku, ktorá môže poslúžiť na napájanie napríklad pracovného svetla, či vyhrievaného odevu pre spolujazdca. Ďalšia takáto zásuvka sa nachádza vpredu pri kolene jazdca. V pravom prednom blatníku je umiestnená vodotesná schránka so skrutkovacím uzáverom, kam zmestíte napríklad peňaženku, doklady, či mobil. Ďalšia odkladacia schránka sa nachádza medzi jazdcom a riadidlami. Je síce krytá, ale nie je úplne vodeodolná, môže poslúžiť na sadu náradia, upínacie popruhy a podobne.

Ako jazdí top model?

Spomínali sme, že Guepard patrí k robustnejším, väčším štvorkolkám a naživo pôsobí naozaj majestátne. Zvlášť v testovanej „karbónovej" farbe vyzerá trochu tajomne, či „drsne". Tento dojem umocňuje aj vysoko umiestnený prídavný chladič chránený kovovou konštrukciou. Aj pri nasadnutí vás prekvapí slušná veľkosť stroja. Sedadlo je viac ako meter nad zemou, takže sedíte pekne „nad vecou", čo dáva dobrý prehľad o premávke, ale aj o okolitom teréne. Prípadný spolujazdec má postarané o kráľovské pohodlie, vyvýšené sedadlo je doplnené o opierku a rukoväte, samozrejmosťou sú vyvýšené plošiny pre nohy. Zvuk motora po naštartovaní ten rešpekt ešte umocňuje. Nie je príliš prenikavý, ale je príjemne hlboký a tak trochu „drsný". Pneumatiky Maxxis Zilla s vysokým a riedkym dezénom naznačujú, že ich hlavným pôsobiskom bude blato, ale prekvapivo dobre znášajú aj cestu po asfaltke. Nehučia, štvorkolka na nich nepláva a ovláda sa intuitívne a precízne. To isté platí o brzdách, nástup je plynulý, ale dostatočne razantný nielen v teréne, ale aj na pevnej ceste. Dosť bolo motania sa v premávke, vyrážame do terénu. Pružiace komponenty sú príjemným kompromisom medzi tuhosťou a schopnosťou pohlcovať nerovnosti. Jednoducho povedané, Guepard sa nehúpe, nevlní, presne drží stopu, ale kamene, korene, či jamy požiera ukážkovo. Na jazdca sa neprenášajú žiadne silné rázy, dokonca sa rozbitý skalnatý výjazd nejako negatívne neprejavuje ani na riadení. EPS si svoju prácu odvádza výborne. Uhol natočenia riadidiel a tým aj obratnosť štvorkolky v členitom teréne by sa dali označiť ako slušný priemer, sú štvorkolky, ktoré sú na tom horšie, ale aj také, ktoré sa otočia doslova na mieste. Ako sa na pracovnú štvorkolku tejto triedy patrí, samozrejmosťou je pripojiteľný náhon všetkých štyroch kolies, ale aj uzávierka diferenciálu. A v neposlednom rade pomalá, redukovaná rýchlosť.

mg5504.jpg

Stels Guepard pôsobí robustným a stabilným dojmom nielen na oko, ale aj pri jazde. Dobre drží zvolenú stopu, ochotne zatáča, nerovnosťami sa prehrýza s povestnou ruskou húževnatosťou a vyzerá to, že znesie aj hrubšie zaobchádzanie. A to sa v teréne a hlavne pri práci určite hodí.

Osvetlenie je kompletne LED-kové, vrátane hlavných svetlometov. Dobre vyzerajú aj decentné bezfarebné smerovky. Prístrojovku tvorí LCD displej doplnený o kontrolky. Zobrazuje všetko potrebné, vrátane zaradeného prevodu, náhonu, či stavu paliva. Na odloženie drobností príde vhod dvojica schránok – jedna medzi kolenami jazdca, druhá vodotesná v prednom blatníku.

dsc5610.JPG
dsc5617.JPG
dsc5627.JPG

Trophy Pro EPS má slušnú výbavu, nechýba ťažné zariadenie, naviják, „oplechovanie" podvozku, či rozširovacie lemy blatníkov.

dsc5607.JPG
dsc5613.JPG
dsc5619.JPG

Technické údaje

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do V, zdvihový objem: 850 ccm, maximálny výkon: 71 k pri 6.000 ot./min., najvyšší krútiaci moment: 75 Nm pri 5.000 ot./min., príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický, prevodovka: variátor (L+H+N+R+P), spojka: automatická odstredivá, sekundárny prevod: kĺbové hriadele.

Rám: oceľový rúrkový, odpruženie: všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu: dvojité A-ramená, hydraulické tlmiče s nastaviteľným predpätím, zdvih 22,5 cm, vzadu: dvojité A-ramená, hydraulické tlmiče s nastaviteľným predpätím, zdvih 24,3 cm brzdy: vpredu: dve kotúčové, vzadu: dve kotúčové, kolesá: zliatinové, pneumatiky: vpredu: 27x9-12", vzadu: 27x10-12".

Výška sedadla: 1020 mm, objem palivovej nádrže: 30 l, pohotovostná hmotnosť: 404 kg, cena: 9.990 eur

Vozidlo na test zapožičal: JJ MOTO Zvolen


Viac na: www.jjmoto.sk



Text: P. Lovíšek, foto: autor a J. Galbáč

Buďte s nami v kontakte

Komentáre