Honda CX 500
Priznám sa, že až donedávna som Hondu CX 500 a 650 považoval za kus hnusnej neforemnej ocele. A jej motor považoval za akúsi nepodarenú kópiu Moto Guzzi V7. No posledné roky a predovšetkým hnutie novodobých customových motoriek vo mne zmenilo názor na tento motocykel o 180 stupňov. Päťstovka CX sa vyrábala len relatívne krátky čas v rokoch 1978 až 1985. Takže ak chcete zohnať nejakú motorku na prestavbu, počítajte s vekom 34 – 39 rokov. A predovšetkým s neprimerane veľkou nadobúdacou cenou, pretože rovnako ako ja zmenili názor na tento motocykel ďalšie tisíce motorkárov po celom svete. CX je vďaka svojmu motoru skutočne výborným základom na prestavbu a jej motor s vytŕčajúcimi valcami dodáva finálnemu dielu punc jedinečnosti.
Kingston Custom
Nemeckú dielňu Kingston Custom má pod palcom Dirk Oehlerking, ktorý už postavil nejeden originálny custom. Tentokrát dostal od zákazníka jednu peknú CX päťstovku z roku 1984 a predlohu v štýle legendárneho súťažného stroja americkej plochej dráhy – Hondu RS750D, ktorá víťazila v osemdesiatych rokoch v pretekoch Flat Track. Zadanie jasné, motocykel výborný a konečné stvárnenie ešte lepšie. Dirk použil klasické kolesá Honda Comstar, ktoré hodil do zlatej farby, aby mali ten správny nádych osemdesiatych. Comstar sú mimochodom prvé zliatinové kolesá Hondy, ktoré na konci sedemdesiatych rokov priniesli alternatívu k vypletaným kolesám. Nádrž je vyrobená ručne z hliníka a sedadlo rovnako vyrobené ručne a potiahnuté prešívanou Alcantarou.
Yamaha SR 500
Päťstovka SR je mojim tajným snom. Teraz už vlastne verejným snom. Som jednoduchý človek. Pekný vzduchom chladený jednovalec má sýty štvortaktný zvuk, veľmi pekný klasický dizajn a hlavne je nenáročný na servis. Dá sa zohnať v staršom aj novšom prevedení – veď SR 400 sa ešte do minulého roku predávala aj v Európe a zo sveta ju zniesla len norma Euro 4. V originálnom prevedení možno nevyzerá až tak dobre, no ako základ na prestavbu je úplne ideálna. Joj, skoro som zabudol. Žiaden elektrický štartér, ale len nakopávačka na pravej strane motorky – to je jeden z ďalších dôvodov, prečo je tento motor poriadnou chuťovkou medzi úpravcami.
Mule Motorcycles
Francúzsky úpravca Richard Pollock z dielne Mule Motorcycles dostal do rúk túto SR päťstovku v rozpracovanom štádiu, pričom originálny majiteľ sa už pokúšal urobiť z nej Street Tracker, ale chýbali mu zručnosti, cit a čas potrebný na dokončenie začatého diela. Kompletne prerobený je podvozok, predná vidlica pochádza z Triumphu Bonneville, zadok má novú kyvačku a pružiny. Nové sú ráfiky obuté v širokých pneumatikách a k tomu poriadne kotúče, aby sa s Trackerom dalo aj poriadne zajazdiť. Nádrž je zjavne originálna, no krásne skombinovaná s rovnako sfarbenou zadnou časťou so športovým jednosedadlom. K tomu všetkému klasické okrúhle svetlo, ktoré perfektne ladí s klasickým dizajnom celého stroja. Za mňa jednoznačne najkrajší Street Tracker postavený na základe SR 500, aký som kedy videl.
Text: Massimo, Foto: Marc Holstein, Olivier de Valux