SUZUKI GSX-R 750

Viete kedy bola vyrobená prvá GSX-R 750? Ktoré modely boli najviac obľúbené? Odkedy má kvapalinvé chladenie a čo je to SRAD? Toto je prehľad všetkých generácií legendárneho modelu Suzuki GSX-R 750.

SUZUKI GSX-R 750

1985-1987

749 ccm, 106 k pri 10.500 ot./min., 176 kg

Do roku 1984 boli superšporty silné, no neskutočne ťažké a navyše sa vôbec nepodobali na továrenské stroje. Suzuki ako prvá predstavila koncept dnešného superšportu. GSX-R bola o 40 kg ľahšia ako konkurenčné motorky, vybavená prvým hliníkovým rámom na sériovom stroji a výkonným no zároveň ľahkým štvorvalcom so vzduchovo-olejovým chladením. Prvá zmena prišla v roku 1986 - dlhšia zadná vidlica. V roku 1987 bola použitá objemnejšia, 21 litrová nádrž.

01.jpg

1988-1989

749 ccm, 112 k pri 11.000 ot./min., 195 kg

Bohužiaľ extrémne ľahká generácia GSX-R trpela problémami so stabilitou pri jazde. Druhá generácia preto dostala oveľa pevnejší hliníkový rám, novú prednú vidlicu a širšie ráfiky kolies so širšími pneumatiky. Celkovo 750-tka pribrala až 19 kilogramov, ale je oveľa stabilnejšia v zákrutách. Motor dostal nové karburátory, 2 výfuky a vyšší výkon motora. Na rozdiel od prvej generácie, ktorá používala 18" kolesá, od roku 1988 už sú to klasické sedemnástky.

02.jpg

1990-1991

749 ccm, 115 k pri 11.000 ot./min., 193 kg

Tretia generácia GSX-R 750 vyzerá na prvý pohľad podobne ako druhá, no Suzuki sa v roku 1990 zamerala hlavne na spoľahlivosť štvorvalca. Nový je karburátor Mikuni s tryskou Power Jet, ktorá posilňuje výkon od 10.000 otáčok nahor. Väčší je olejový chladič. GSX-R 750 má od roku 1990 novú obrátenú prednú vidlicu a širšiu 170 mm zadnú pneumatiku. V roku 1991 dostala 750-tka plastiku prednej časti kapotáže, nový svetlomet a upravenú hlavu valcov.

03.jpg

1992-1995

749 ccm, 118 k pri 11.500 ot./min., 208 kg

Suzuki sa držala olejom chladeného motora hlavne kvôli výbornej hmotnosti, no pri ostrom nasadení to bez kvapalinového chladenia už ďalej nešlo. V roku 1992 priniesla Suzuki so štvrtou generáciou nový kvapalinou chladený štvorvalec. Motorka poriadne pribrala, no podobnú hmotnosť mala aj vtedajšia konkurencia. Nový masívnejší hliníkový rám a kyvná vidlica majú tiež svoj podiel na zvýšenej hmotnosti, no zároveň aj na lepších jazdných vlastnostiach.

4.jpg

1996-1997

749 ccm, 130 k pri 11.500 ot./min., 179 kg

Piata generácia GSX-R 750 je všeobecne známa ak SRAD-ka, pretože používa najnovší výdobytok vtedajšej doby – náporové sanie vzduchu označené skratkou SRAD (Suzuki Ram Air Direct). Nový rám bol odvodený od továrenských špeciálov GP a využíva chrbticový tvar s mohutnejšími nosníkmi, kde rám obopína motor zboku namiesto doterajšieho kolískového rámu. Motor bol v tej dobe najkompaktnejším a najvýkonnejším štvorvalcom vo svojej kategórii.

5.jpg

1998-1999

749 ccm, 135 k pri 12.000 ot./min., 179 kg

Ďalšia modernizácia prišla v roku 1998, no jedná sa stále o piatu generáciu GSX-R. Motor dostal veľmi dôležitú úpravu - bol vybavený vstrekovaním paliva a jeho výkon vzrástol o 5 koní. Stabilite podvozku pomáha nový sériovo montovaný tlmič riadenia. Ročník 1999 mal na skúšku širší zadný ráfik a 190 mm zadnú pneumatiku, ktorá sa však neosvedčila, takže ďalší rok bola vzadu znova len 180-tka. Ročník 1999 bol posledným rokom modelu SRAD.

6.jpg

2000-2003

749 ccm, 141 k pri 12.500 ot./min., 166 kg

GSX-R šiestej generácie prišla na prelome tisícročí s veľkou modernizáciou. Na pvvý pohľad je úplne nový je dizajn s trojuholníkovým svetlometom a opticky ľahšou zadnou časťou. Poriadne prepracovaný je rám, predĺžená kyvná vidlica, nová je aj prístrojovka s LCD displejom. Úplne nová je aj oveľa kompaktnejšia pohonná jednotka, ktorá ponúka vďaka novému vstrekovaniu značné posilnenie výkonu. Celkovo GSX-R 750 schudla až o 13 kg.

7.jpg

2004-2005

749 ccm, 146 k pri 12.750 ot./min., 163 kg

Ďalšou medzigeneráciou GSX-R 750 je ročník 04-05. Upravený je dizajn kapotáží, malé zmeny sú na ráme, no predovšetkým pribudli nové, radiálne upevnené predné brzdy. Nová je elektronická riadiaca jednotka s 32 bitovým procesorom namiesto 16 bitového. Motor má vylepšené vstrekovanie, ľahší kľukový hriadeľ a posilnený výkon vďaka väčšiemu priemeru nasávacích hrdiel. Hmotnosť klesla o 3 kilogramy. V roku 2005 ponúkala Suzuki aj špeciálny výročný 20th Anniversary model.

8.jpg

2006-2007

750 ccm, 150 k pri 13.200 ot./min., 163 kg

Ďalšia siedma generácia GSX-R prišla na trh v roku 2006. Na prvý pohľad je viditeľný nový dizajn po vzore väčšej tisícky s krátkym atypickým výfukom. Posilnený motor ponúka výkon až 150 koní, prepracovaná je prevodovka s antihoppingovou spojkou a množstvo ďalších detailov. Úplne nový je hlinkový rám a masívna zadná kyvná vidlica. Klzáky prednej vidlice majú Titan-Nitridovú úpravu. Predná brzda má radiálne upevnené brzdové strmene.

9.jpg

2008-2010

750 ccm, 150 k pri 13.200 ot./min., 163 kg

GSX-R predposlednej ôsmej generácie prišla v roku 2008 s upraveným motorom, ktorý má väčšie nasávacie aj výfukové ventily, ľahší štartér a naopak väčší alternátor. Na pravej strane riadidiel pribudlo tlačidlo prepínania výkonových máp S-DMS (Suzuki Drive Mode Selector). Dizajnovo sa zmenila predná časť s novým trojitým reflektorom a premiestnenými otvormi náporového sania. Výfuková koncovka má stále atypický tvar, no je podstatne väčšia a krajšia.

10.jpg

2011-2017

750 ccm, 150 k pri 13.200 ot./min., 167 kg

Najdlhšie vyrábanou generáciou GSX-R 750 je tá posledná, deviata. Záujem o superšporty strednej triedy je dnes oveľa menší ako v minulosti. V roku 2011 prešla Suzuki poslednou veľkou modernizáciou s úplne novým rámom a podvozkom. Motor je posilnený v dolnej polovici otáčok a až o 10% úspornejší. S výkonom 150 koní a suchou hmotnosťou 167 kg GSX-R technickú modernizáciu určite nepotrebuje, aj keď nový dizajn a modernejšia elektronika by určite potešila.

11.jpg


01.jpg
02.jpg
03.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre