TEST: DUCATI PANIGALE V4

Revolučná novinka bolonskej fabriky ukončila éru dvojvalcových superbikov Ducati. Panigale V4 s vidlicovým štvorvalcom inšpirovaným motorom Desmosedici GP otvára novú kapitolu, ktorá má Taliansku značku doviesť k ďalším titulom svetových šampiónov. Vďaka inžinierom Ducati si dnes môže aj obyčajný motorkár vychutnať jazdu na sériovom motocykli, ktorý je tak blízko pretekárskym špeciálom MotoGP ako nikdy predtým.

TEST: DUCATI PANIGALE V4

Desmosedici Stradale
Nádherné superbiky Ducati Panigale boli vždy výkladnou skriňou najmodernejších technológií. Ich dvojvalce s usporiadaním do L však už dosiahli svoj objemový vrchol, pričom do cesty sa im postavila aj byrokratická bariéra. Pri rozhodovaní ako ďalej padlo rozhodnutie vydať sa novou cestou. Nie je žiadnym tajomstvom, že pri návrhu nového štvorvalca s usporiadaním do V, sa vývojári inšpirovali agregátom, ktorý Ducati montuje do svojich pretekárskych špeciálov MotoGP. Aj valce nového motora Desmosedici Stradale zvierajú uhol 90°. Pre takéto usporiadanie je charakteristický veľmi kultivovaný chod, vďaka čomu odpadá potreba vyvažovacieho hriadeľa. Tým sa šetrí hmotnosť a zároveň sa zvyšuje účinnosť a spoľahlivosť. Nový vidlicový štvorvalec sa nechá vytočiť na 14.000 ot./min, pričom svoj maximálny výkon 214 k dosahuje o tisíc otáčok skôr. Oproti klasickým radovým štvorvalcom sú tu i ďalšie výhody. Motor je naklonený o 42°, rovnako ako u špeciálov MotoGP, čím sa posúva dopredu aj bod, kde je pripevnená kyvná vidlica. Desmosedici Stradale má iba 64,9 kg, k čomu prispelo aj rozsiahle využitie dielov odliatych z horčíka. Navyše vďaka jeho kompaktnej stavbe sa hmotnosť dobre centralizuje. Vŕtanie 81 mm (zhodné s motorom Desmosedici GP) v kombinácii so zdvihom 53,5 mm dáva výsledný objem 1.103 ccm. Ducati finišuje aj s vývojom litrovej verzie, ktorú chce budúci rok nasadiť do seriálu WSBK. Motor V4 prevzal z MotoGP aj systém zapaľovania, keď ojničné čapy sú presadené o 70° stupňov. Dva valce pália vždy krátko po sebe, čo vytvára jedinečný zvuk. Navyše dávkovanie výkonu sa vďaka tomu dá lepšie kontrolovať. Motor má ešte jednu špecialitu. Kľukový hriadeľ sa otáča proti smeru jazdy, čím sa znižuje gyroskopický efekt a motorka je tak ľahšie ovládateľná. Táto technológia je v MotoGP úplne bežná, ale v sériovej výrobe zatiaľ menej bežná. U motora Ducati sa po prvýkrát objavuje nasávacie potrubie s premenlivou dĺžkou. V praxi platí, že dlhšie hrdlá prispievajú k nárastu krútiaceho momentu v nižších otáčkach a naopak kratšie pomáhajú zvýšiť výkon vo vysokých otáčkach. Podobne funguje aj dvojica vstrekovačov u každej škrtiacej klapky. Jeden pracuje pri malej záťaži a ten druhý nastupuje keď chcete z motora vyžmýkať maximum. Ani u nového motora V4 nechýba pre Ducati tak typický desmodromický rozvod ventilov, ktorý ovláda otváranie aj zatváranie štvorice ventilov v každom valci. Asi najzložitejšie bolo vtesnať do takmer rovnakého priestoru (štvorvalec je len o 34 mm širší ako dvojvalec) dvojnásobný počet súčiastok. O všetkých originálnych technických riešeniach, s ktorými prichádza nová Desmosedici Stradale, by sa dalo ešte dlho písať. Samostatnou kapitolou je napríklad systém polosuchého mazania, ale poďme sa pozrieť na podvozok. Tak ako u dvojvalcovej Panigale, aj motor V4 plní funkciu hlavného nosného prvku monokokovej konštrukcie. Okrem efektnej jednoramennej kyvnej vidlice je k nemu pripevnený podsedadlový nosník a predná časť rámu. Jeho odliatok pôsobí síce masívne, ale pritom má iba 4 kg. Testovaná verzia „S" má s plnou nádržou (16 litrov) 195 kg. Skutočnou lahôdkou sú jej elektronicky nastaviteľné prvky odpruženia Öhlins. Vpredu je upsidedown vidlica NIX30 s priemerom klzákov 43 mm a vzadu monoshock TTX36, ktorý už nie je umiestnený na boku, ale pekne centrálne.

05-panigale-v4.jpg
20-panigale-v4-s.jpg
23-panigale-v4-s.jpg

Nezameniteľná Ducati
Motor znie na voľnobeh skôr ako dvojvalec. Aj keď technika je úplne nová, podľa zvuku viete, že máte do činenia s motocyklom Ducati. Napriek novému usporiadaniu motora so štyrmi valcami zostáva Panigale V4 krásne štíhla. Širšia je iba predná časť kapotáže s veľkými nasávacími otvormi. Úzke prúžky LED reflektorov jej pritom dodávajú veľmi agresívny výraz. Jednoducho úžasný rukopis talianskych dizajnérov nemá vo svete konkurenciu. Nová V4 dostala päťpalcový TFT displej s perfektným rozlíšením, ktorý má uprostred veľký otáčkomer. Prístrojovka sa dá prepnúť do cestného, alebo okruhového režimu, pričom jej ovládanie je veľmi intuitívne. Konečne prichádza tá očakávaná chvíľa, keď traťový komisár ukazuje, že môžem ísť na dráhu. Na krátke zoznámenie s novou Panigale V4 mám k dispozícii vyšperkovanú verziu S, ktorá okrem ľahkých kovaných kolies Marchesini dostala semiaktívny elektronický podvozok Öhlins druhej generácie. Ten sa po prepnutí do manuálneho módu správa ako klasické odpruženie. Tlmiče sa dajú vpredu aj vzadu nastaviť na požadovanú úroveň, iba s tým rozdielom, že sa to robí elektronicky a tak nepotrebujete žiadne náradie. Mňa samozrejme viac zaujímal dynamický mód, keď elektronika stokrát za sekundu vyhodnocuje jazdecký štýl a kvalitu vozovky a podľa toho upravuje nastavenie tlmičov. Motor nastupuje s ohromnou silou a tak si ani nestíham uvedomiť ako som sa prehupol cez malé prevýšenie a už mierim do rýchlej tiahlej zákruty. Po krátkej rovinke je ďalší horizont a za ním ostrá pravá. Pred ňou stačí ľahko zatlačiť na radiacu páku a elektronika sama podradí s krásnym medziplynom. Takto ide celý okruh až do cieľovej rovinky, kde môže motor naplno ukázať čo sa v ňom skrýva. Jeho rev znie ako u pretekárskeho špeciálu MotoGP. Čísla na otáčkomere sú veľmi malé na to, aby som ich v tej rýchlosti stíhal prečítať a tak pocitovo radím jeden kvalt za druhým. O chvíľu sa na displeji mihne číslo 270, ale to už musím brzdiť. Nové radiálne strmene Stylema robia veľmi dobrú prácu. Len ja som mal cez zimu viac posilňovať, aby som lepšie zvládal to šialené spomalenie. Napriek mierne zvýšenej hmotnosti pôsobí Panigale V4 obratnejšie ako jej dvojvalcová predchodkyňa. Neviem, či je to novým rámom, dlhšou kývačkou, novými pneumatikami Pirelli, či opačne sa otáčajúcou kľukovkou? Najskôr to bude kombinácia všetkého. Tá motorka je neskutočne rýchla a to som zatiaľ vyskúšať iba mód Sport. V režime Race je reakcia motora na pridanie plynu ešte priamejšia. Vtedy som skutočne rád, že nad motorkou drží ochrannú ruku šesťosová inerciálna jednotka Bosch, ktorá riadi celú záplavu asistenčných systémov. Už len ich zoznam je poriadne dlhý: náklonové ABS, kontrola trakcie, Slide Control, Wheelie Control, Power Launch, obojsmerné rýchloradenie DQS, motorová brzda a u verzie „S" elektronický podvozok. Prítomnosť všetkých pomocníkov človeka nabáda, aby išiel tak ako by sa predtým nikdy neodvážil. Na výber sú tri jazdné režimy, pričom u všetkých je na špici 214 koní. V móde Street pracujú všetky asistenčné systémy naplno, pričom elektronický podvozok má najmäkšie nastavenie. V strednom režime Sport motor reaguje oveľa svižnejšie na pridanie plynu. Benevolentnejšie nastavená elektronika necháva zadné koleso kontrolovane kĺzať do zákruty, ale už mu nedovolí aby sa pri brzdení viac zdvihlo. Na to, aby ste si vychutnali najostrejší mód Race, potrebujete už veľkú dávku skúseností.

3176.jpg

Resumé
Nová Ducati Panigale V4 je od svojho predstavenia snom nejedného priaznivca superbikov. Je to najúchvatnejší a technologicky najvyspelejší superbike všetkých čias. Aj keď nový motor V4 má skutočne brutálny nástup, perfektne vyladená elektronika robí z jazdy úžasne zábavný zážitok. Vďaka tomu aj bežní okruhoví nadšenci dokážu viac využiť obrovský potenciál, ktorý sa skrýva v novej Ducati. Je to poriadny adrenalín keď V4 buráca, rýchloradenie súka jeden kvalt za druhým, tachometer nestačí meniť čísla a zadná guma kreslí dlhý čierny pozdrav všetkým, ktorých necháte za sebou.

3284.jpg

DUCATI PANIGALE V4 S v skratke

Semiaktívny elektronický podvozok Öhlins Smart EC 2.0, Upside-down vidlica NIX30 s priemerom klzákov 43 mm, Centrálna jednotka TTX36, Ľahké kované kolesá Marchesini, Ľahká Lithium-ion batéria, Jazdné módy: Race, Sport a Street, Náklonové ABS Bosch, Kontrola trakcie DCT, Slide Control DSC, Wheelie Control DWC, Power Launch DPL, Obojsmerný quckshifter DQS, motorová brzda EBC, Kompletné LED osvetlenie

Ducati Panigale V4S: 214 k pri 13.000 ot./min., 124 Nm pri 10.000 ot./min., 195 kg s plnou nádržou, Cena 27.490,- Eur.

dsc5229.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný štvorvalec s usporiadaním do V 90°, rozvod DOHC, 4 ventily na valec,
Zdvihový objem: 1.103 ccm,
Vŕtanie x zdvih: 81 x 53,5 mm,
Kompresný pomer: 14,0:1,
Maximálny výkon: 157,5 kW (214 k) pri 13.000 ot./min.,
Najvyšší krútiaci moment: 124 Nm pri 10.000 ot./min.,
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva priemer 52 mm,
Štartér: elektrický,
Zapaľovanie: elektronické,
Prevodovka: šesťstupňová,
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni,
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK
Rám: z hliníkovej zliatiny, motor ako nosný prvok,
Odpruženie vpredu: elektronicky nastaviteľné odpruženie Öhlins, teleskopická vidlica typu upside-down, priemer nosníkov 43 mm, zdvih 120 mm,
vzadu: kyvná vidlica z hliníkovej zliatiny, elektronicky nastaviteľné odpruženie Öhlins, centrálna pružiaca jednotka, zdvih 130 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 330 mm, štvorpiestikové strmene Stylema, náklonové ABS,
vzadu: kotúčová s priemerom 245 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS,
Disky kolies: zliatinové, dvadsaťlúčové,
Pneumatiky vpredu: 120/70-17, vzadu: 200/60-17

ROZMERY
Rázvor: 1470 mm,
Výška sedadla: 830 mm,
Objem palivovej nádrže: 17 l,
Pohotovostná hmotnosť: 195 kg,
Cena: od 21.990,- Eur,
Cena verzie S: 27.490,- Eur,
Motocykel na test zapožičala: Ducati Slovakia

ducatiengine.jpg
27-panigale-v4-speciale.jpg
dsc5244.jpg
mrsk2959panigale.jpg

Text: M. Masničák, Foto: autor a T. Hajduch

Buďte s nami v kontakte

Komentáre