TEST BMW F 850 GS Adventure

Po minuloročnej F 850 GS pristála v mojich rukách aj tohtoročná novinka Adventure. Navyše v plnej paľbe, hádam s maximálnou možnou výbavou. A navyše v krásnom Rallye packete. Nepamätám si to úplne presne, ale asi som musel poslednú dobu veľmi poslúchať.

TEST BMW F 850 GS Adventure

Dvojváječné dvojičky

Dvojičky a pritom tak rozdielne. Štandardné F 850 GS je kompaktné cestovné enduro, ktoré by som s radosťou odporučil nižším jazdcom, mladým vychudnutým chalanom a možno aj vyšším dámam. No nafúknutá novinka roku 2019 - F 850 GS Adventure je úplne o niečom inom. S veľkou 23 litrovou nádržou je to pri pohľade spredu poriadna buchtička a masívnemu dojmu pridávajú aj poriadne padacie rámy. A to už ani nehovorím o konfigurácii, v ktorej sme ju dostali na test – v štýle Rallye. S vysokým sedadlom, doplnkovými LED „hmlovkami", s nastaviteľným rallye štítom, zlatými ráfikmi a zlatou prednou vidlicou. A navyše aj s výfukovou koncovkou BMW HP – od Akrapovič a hlavne s trojicou masívnych hliníkových kufrov. Pri pohľade spredu alebo z pohľadu jazdca sediaceho na motorke z nej máte takmer rovnako megalomanský pocit ako z R 1250 GS Adventure. A keďže menidžr slovenského BMW Motorrad kedysi vedel jazdiť offroad, nakonfiguroval GS aj v poriadnom enduro obutí, takže som mohol GS zobrať na výlet mimo asfatlu. No zároveň sú ľudia v BMW páni, ktorí majú rád luxus a pohodlie, takže mi nezabudli pribaliť k testovačke z doplnkovej výbavy aj bezkľúčové štartovanie a elektronický podvozok Dynamic ESA. Takže krásna fullka v plnej paľbe!

bmw-f-850-gs-adventure-7.jpg


Vyššia a hlavne ťažšia dvojička

Výška sedadla u modelu Adventure je 875 mm namiesto 860 mm u štandardného F 850 GS, čo nie je až taký veľký nárast. No namiesto klasického sedadla s priehlbinou pre jazdca má Rallye štýl rovné a podstatne vyššie sedlo, takže do neho vyskakujem ako na koňa a nohami sa dotýkam zeme len prednou časťou čižiem. No oveľa viac ako s vysokým sedadlom bojujem s vyššou váhou stroja oproti obyčajnej F 850 GS. Väčšia 23 litrová nádrž plná benzínu, padáky, maximálna elektronická výbava a ešte k tomu aj trojica kufrov vzadu. Pohnúť GS Adventure miernym kopčekom je už drina. A vyhodiť ju na hlavný stojan tiež nebude obľúbená zábavka pre počítačom zhýčkané ručičky. Takže kým u štandardnej F 850 GS som si fakt užíval ľahkosť motorky, jej kompaktnosť a enduro potenciál, tu som pri manévrovaní na mieste a pri otáčaní v teréne skutočne bojoval. Pri rýchlej jazde v teréne je to našťastie o niečom inom. Kilá odpadnú, vyššie rovné sedadlo vám ponúka viac slobody a tá pravá zábava sa môže začať!

bmw-f-850-gs-adventure-6.jpg
bmw-f-850-gs-adventure-8.jpg

Enduro Pro

Som vážne rád, že je Bavoráčik obutý aj na prechádzku do prírody. Metzeler Karoo 3 je celkom podarená guma, ktorá je tuším lepšia v teréne ako na ceste. Na jarnom asfalte pri aktívnom brzdení cítim, že ABS klepe viac ako zvyčajne, čo znamená, že nemá až takú ideálnu trakciu. No v teréne ma naopak toto obutie veľmi pozitívne prekvapilo. Takže zapínam jazdný režim Enduro testovať offroad schopnosti. Je to super, ale trošku nuda, bezpečné a ľahko vypočitateľné enduro s plynulým nárastom výkonu. To sa mi dnes nechce. Takže zastavujem, dávam dole sedadlo a do zástrčky zasúvam Enduro Pro plugin. A na prístrojovke aktivujem mód Enduro Pro. Je to tak trochen „nebezpečný" režim, pretože vám vypína ABS na zadnom kolese a znižuje trakčnú kontrolu na minimálny zásah, čo sú v teréne potrebné veci, no na ceste by elektronikou zhýčkaného jazdca mohli prekvapiť. Mimo asfaltu je však režim Enduro Pro presne tým, čo od takejto motorky chcem. Krásna dlhá prašná cesta a nikde nikoho. Zadné koleso prešmykuje pod paľbou agresívnejšie nastavenej plynovej rukoväte, trakčná do toho kecá len minimálne, ABS vzadu je úplne odstavené a ja idem bomby. Predný štít je jednoducho nastaviteľný aj za jazdy, takže mám v najnižšej polohe výborný prehľad o teréne tesne pred predným kolesom bez akéhokoľvek skreslenia. Zadná centrála sa pri prepnutí do režimu Enduro a Enduro Pro elektronicky upraví na offroad charakteristiku. Rallye postoj je perfektný, oceľové stupačky držia pevne čižmu, riadidlá sú dostatočne vysoko, takže si užívam jazdu v stoji len s mierne zohnutým chrbtom. Toto je tá najlepšia zábava pre F 850 GS Adventure – rýchla jazda v štýle rallye. Tu najlepšie vyniká nad svojou veľkou boxerovskou GS sestrou.

bmw-f-850-gs-adventure-2.jpg
bmw-f-850-gs-adventure-1.jpg

Dva valce

Dvojvalec s výkonom 95 koní je výborný - nielen čo sa týka vrcholných koní, ale páči sa mi hlavne jeho charakteristika. Dokáže byť príjemný aj drsný – záleží len, ako rýchlo otáčate plynovou rukoväťou a akú palivovú mapu z piatich máte práve zvolenú: Road, Rain, Dynamic, Enduro, Enduro Pro. Na ceste sa mi najviac páči Dynamic, na ktorom ide GS ako namydlená strela. Výrobcom montované koncovky Akrapovič už dnes bývajú povinne homologované, bez možnosti vybratia DB killeru, takže to nie je úplné peklo, ale motor s ladenou koncovkou celkom pekne zvukovo ožil a dodáva jazde viac drsnosti. S veľkou 23 litrovou palivovou nádržou sa pekne rozšíril aj dojazd. Z teoretických 280 km po rozsvietenie rezervy až na 475 km pri udávanej priemernej spotrebe 4,1 litra. To znamená skutočne veľký dobrodružný potenciál. Samozrejme, len málokto z nás sa vydáva pravidelne na diaľkové expedície, takže toto všetko možno ani nepotrebujete. No jednoznačne je fajn mať motorku, ktorá toto všetko v prípade potrebu dokáže. Veď čo ak vám budúci rok prepne a budete chcieť vyraziť napríklad na Kaukaz alebo čo len do Albánska. Nové F 850 GS Adventure, navyše vo výbave Rallye, priam túži po takomto dobrodružstve.

bmw-f-850-gs-adventure-4.jpg

bmw

Buďte s nami v kontakte

Komentáre