Test Can-Am Outlander MAX 1000 DPS

Nenápadné šedo-čierne sfarbenie, v akom je model Outlander MAX 1000 DPS ponúkaný, môže vzbudzovať dojem „sivej myšky". Nenechajte sa však pomýliť, tisícka v takejto predĺženej forme s prívlastkom MAX je vlajkovou loďou ponuky štvorkoliek značky Can-Am, ale aj prémiovým strojom, ktorý sa nezľakne žiadnej konkurencie, ani skutočne náročného terénu.

Test Can-Am Outlander MAX 1000 DPS

DPS ako základ

Označenie DPS prezrádza elektronický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom (Dynamic Power Steering). V prípade Outlander 1000 ide v podstate o základnú verziu modelu, bez posilňovača tisícku jednoducho nekúpite. Dnes už sú posilňovače riadenia samozrejmosťou aj na oveľa menších a jednoduchších strojoch, v prípade prémiového litrového dvojvalca takýto pomocník rozhodne nemôže chýbať. No v prípade tohto konkrétneho modelu nejde o absolútny základ, dôležitý je aj ďalší prívlastok v názve, slovo MAX. Označuje predĺženú, dvojmiestnu verziu, ktorá ponúka nielen viac priestoru a komfortu pre dvojčlennú posádku, ale aj lepšiu stabilitu podvozku s dlhším rázvorom osí kolies.

dsc8410.JPG
dsc8411.JPG

Niečo naviac

Spomínali sme, že prevedenie DPS je v podstate základom ponuky Outlander 1000, no testovaný stroji bol vybavený viacerými prvkami z ponuky originálneho príslušenstva. Zo skúsenosti vieme, že málokto si pracovnú štvorkolku kupuje len s nevyhnutným základom, v drvivej väčšine prípadov nasleduje montáž rôznych doplnkov prispôsobených účelu používania takéhoto vozidla. Outlander MAX už v sériovom stave ponúka slušný odkladací priestor s objemom viac ako 21 litrov pod sedadlom. Prístup doň je pomocou dobre utesneného veka medzi zadnými svetlami. No oveľa praktickejší, priestrannejší batožinový priestor sa vytvorí montážou veľkého zadného kufra. Komfort zvyšujú chrániče rúk nielen jazdca, ale aj spolujazdca, ako aj vyhrievanie rukovätí a páčky plynu. Vpredu pribudol príplatkový naviják, či rúrková nadstavba predného nosiča, ktorá uľahčuje prevoz náradia, či batožiny.

dsc8421.JPG
dsc8425.JPG
dsc8433.JPG

dsc8424.JPG
dsc8428.JPG

Famózny motor

Véčkový dvojvalec Rotax je zásobárňou sily, výkonu a tým aj adrenalínu. Je to poriadny dravec a k jeho „kroteniu" výrazne prispieva elektronický plyn ITC (Intelligent Throttle Control). Ten umožňuje voľbu rôznych režimov, okrem základného, neutrálneho, sú k dispozícii režimy Sport a Work. V režime Sport motor reaguje na pohyb plynovej páčky okamžite a vozidlo s posádkou vážiace pol tony doslova vystreľuje vpred. Reakcia motora je nečakane svižná, zrýchľuje bez zaváhania a dokáže príjemne prekvapiť aj skúsenejšieho jazdca. Opakom je potom režim Work a musíme uznať, že to bol jeden z najlepších nápadov konštruktérov. Ako názov naznačuje, Work oceníte hlavne pri práci, kedy manévrujete v menšom priestore, potrebujete sa pomaličky premiestňovať aj s nákladom a podobne. V tomto móde sú reakcie motora maximálne jemné, plynulé, bez zbytočne agresívneho zrýchľovania. Zapnutie režimu Work spoznáte aj na maximálke, ktorá len sotva prekračuje 70 km/h, zatiaľ čo v režime Sport v priebehu pár sekúnd letíte viac ako stovkou.

dsc8507.JPG
dsc8732.JPG

Sebaistý podvozok

Pohonná jednotka je síce „ústrednou témou" každého motorového vozidla, no celkové jazdné vlastnosti ešte výraznejšie ovplyvňuje podvozok. V tomto smere stojí Outlander na overenom základe – tuhom rúrkovom ráme a nezávisle zavesených kolesách odpružených hydraulickými tlmičmi. Terén spoľahlivo „žehlia" veľké 14 palcové kolesá obuté v pneumatikách s pomerne vysokým profilom, ktoré sú v prvej línii kontaktu s terénom a zabezpečujú nielen dobrý záber, ale aj spoľahlivo absorbujú drobné nerovnosti – kamene, korene a podobne. Tlmiče sú ladené skôr mäkkšie, komfortne, ale do úzkych ich nedostanete ani pri pokusoch o športovejšie zvezenie. Ani pri rýchlom prejazde zákrut sa štvorkolka príliš nenakláňa a veľmi dobre ovládateľná zostáva aj pri jazde driftom. Svoj podiel na tom má aj presné riadenie a dobre fungujúci elektronický posilňovač, ktorý zároveň pôsobí aj ako tlmič riadenia. Ani poriadne rozbitý terén tak neznamená „kopance" do riadidiel, všetko prebieha hladko a bez akejkoľvek námahy jazdca. Brzdový systém je vybavený protiblokovacím systémom ABS, bolo to potrebné kvôli homologizácii aj na vyššiu maximálnu rýchlosť, ale nepochybne je to aj užitočné. Ak napríklad schádzate prudkým a šmykľavým zjazdom a štvorkolka sa trochu viac rozbehne, mohlo by sa stať, že v panike začnete príliš silno brzdiť a zablokovaním kolies úplne stratíte nad vozidlom kontrolu. Tomu má zabrániť spomínané ABS, no aj tak nalepšie urobíte, keď v takej situácii budete využívať brzdnú silu motora.

Technické údaje

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do V, 8 ventilov, SOHC, zdvihový objem: 976 ccm, maximálny výkon: 60 kW (81,6 k), príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický, prevodovka: variátor (L+H+N+R+P), spojka: automatická odstredivá, sekundárny prevod: kĺbové hriadele.


Rám: oceľový rúrkový, odpruženie: všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu: dvojité A-ramená, zdvih 23,3 cm, vzadu: vlečené ramená TTI, zdvih 25,1 cm, brzdy: vpredu: dve kotúčové s priemerom 214 mm, dvojpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 214 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, kolesá: zliatinové, pneumatiky: vpredu: 26x8-14", vzadu: 26x10-14".


Rázvor: 1499 mm, objem palivovej nádrže: 20,5 l, hmotnosť: 408 kg, cena: 14.790 eur

Vozidlo na test zapožičal:

IMIDJEX spol. s r. o., Bratislava

dsc8434.JPG






Buďte s nami v kontakte

Komentáre