TEST: Husqvarna Vitpilen 401

Husqvarna oslávila v roku 2018 už 115 rokov výroby motocyklov a aj Vitpilen svojimi tvarmi čiastočne odkazuje na minulosť. No v prvom rade je to moderný stroj s nadčasovým dizajnom a modernou technikou.

TEST: Husqvarna Vitpilen 401

Štýlová hračka

Vitpilen 401 je kus krásnej motorky, na ktorú sa jednoznačne oplatilo čakať. Je to „len" štyristovka, takže od nej nečakajte žiadne veľké rozmery. No na druhej strane to nie je ani žiaden krpec. Je to plnohodnotná dospelá motorka pre chlapov, povedal by som do 185 cm max. Nie je ani tak malá, ako skôr kompaktná, krátka. Predovšetkým sedadlo spolujazdca je kratučké, takže druhá osoba bude skôr výnimočným návštevníkom. Nejaká útla kočka sa sem bez problémov zmestí, no pre ženy s veľkým Ž to vzadu bude príliš malé. Priemerne vysoký jazdec sa však za riadidlá zmestí úplne v pohode. Pri mojich 180 cm aj s topánkami, sa cítim úplne prirodzene, jemne športovo pokrčené kolená, pripadám si tu tak akurát. Samotný posed je však už na prvý pohľad café racer štýl - to znamená nízke športové riadidlá a tenké sedadlo.

1a0a73841.JPG

Moderný kafáč

Nie je žiadnym tajomstvom, že je to prevtelená KTM 390 Duke a tá patrí medzi najzábavnejšie stroje v kategórii vodičákov A2 s výkonom do 50 koní. Motor, rám a vlastne aj kompletný podvozok sú identické s oranžovým naháčikom. Takže sa Husqvarna môže pochváliť výbornou obrátenou prednou vidlicou WP, radiálnymi brzdami od licenčného Bremba s označením ByBre a elektronickým ovládaním plynu Ride by Wire. No Husqvarna tomu celém dáva úplne iný štýl. S okrúhlym Full LED predným svetlometom a rovnako LED-kovým zadným mini svetlom. Motor v bronzovej farbe vyzerá exkluzívnejšie a vypletané kolesá s krásnymi hnedými bronzovými ráfikmi tiež dodávajú motorke kus jedinečnosti. A ešte jeden detail sa mi veľmi páči. Držiak ŠPZ pripevnený dole na zadnú vidlicu. Takto pekne prepracované detaily nemá v triede A2 myslím žiaden iný motocykel.

1a0a72861.JPG


Koľko sily má 44 koní?

V dnešnej dobe sme si zvykli hodnotiť motorky od stola. Do 100 koní je málo, treba minimálne dva valce … . No po prvých kilometroch môžem zodpovedne prehlásiť, že 44 koní je na dnešných preplnených cestách viac ako dostatok výkonu. Dvadsať rokov dozadu mali Yamaha XT 600, Honda Dominator 600 a Suzuki DR 600 rovnako 41-44 koní. Takže je Husqvarna Vitpilen 401 po stránke výkonu jednoznačne dospelý stroj. A jednoznačne zábavnejší ako staré vzduchom chladené šesťstovky, ktoré odpadávali už pri 7.000 otáčkach. Vitpilen ide odspodu krásne za plynom a pri 4 – 5.000 už ťahá s razanciou, akú by ste od takéhoto objemu určite nečakali. Z motora máte pocit dravosti, ktorá s ďalšími otáčkami len narastá a končí až niekde nad 10 tisíc otáčkami v červenom poli.

1a0a73001.JPG

Do mesta aj mimo neho

Vitpilen je na prvý pohľad štýlová mestská motorka, no je určený hlavne pre všetkých mešťanov, ktorí si cez víkend alebo po práci radi vybehnú mimo preplneného mesta. V meste sú nízko umiestnené riadidlá trošku na obtiaž, ale to je daň za prísny café racer štýl. No mimo mesta vám s narastajúcou rýchlosťou prúd vzduchu nadľahčuje zápästia a netrpia už ani trapézy. Vitpilen 401 ide na vytočenej štvorke 120 km/h, na päťke 140 a zo šestky vyžmýkate aj rýchlosti nad 160 km/h. Takže si mimo mesta užívate oveľa väčší kus zábavy ako v preplnených pomalých uliciach. V meste si najviac zo všetkého asi užívam pohľady vedľa stojacich áut. Vitpilen je nový, svieži, neopozeraný a hlavy otáčajú tak ľudia v škodovkách, ako v Q sedmičkách.

1a0a72831.JPG

Zábava v zákrutách

Vitpilen nielen vyzerá ako moderný café race, ale on aj v skutočnosti je taký malý kávičkový pretekár. Výkon motora nemá problém s rýchlosťami nad 120 km/h a aj päťka ešte pekne reaguje na otáčanie plynovej rukoväte. Pri dnešných limitoch 60-90-130 v skutočnosti nič viac nepotrebujete. Vibrácie jednovalca sú aj vy vyšších otáčkach zanedbateľné a z motora mám skutočne dobrý pocit. Určite by som mu pomohol nejakým ladeným Akrapovičom, aby bola zvuková kulisa ešte hlbšia. No i takto už mnohí tipujú objem päťsto kubíkov a viac. Každopádne pochváliť musím hlavne podvozok, ktorý je ukážkovým športovým kompromisom a robí radosť pri rýchlej jazde v zákrutách úplne rovnako ako KTM 390 Duke. Radiálna predná brzda ByBre má silný nástup a výbornú brzdnú silu, takže zostávam aj v tomto smere bez jedinej výčitky. Jediné, na čo si trošku treba zvykať je tvrdšie užšie sedadlo a na naháč skutočne nízko uložené riadidlá. Takže ak vyložene netúžite po dizajne malého mestského pretekára, čeknite aj model Svartpilen 401, s ktorým som už absolvoval tiež pár kilometrov a je v oblasti sedadla a predovšetkým pohodlného vysokého umiestnenia riadidiel jednoznačne rozumnejšou voľbou. No ak túžite po dokonalom mestskom štýle, ľahko vašej novej Husqvarne Vitpilen 401 odpustíte aj ubolené zápästia.

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre