Test: Yamaha Ténéré 700

Legendárne meno, legendárna motorka a tentokrát tuším aj legendárne dlhé čakanie. Po dva a pol roku od predstavenia prototypu som sa minulý rok zaradil hneď medzi prvých pár šťastlivcov, ktorí sa mohli zviesť na Ténéré 700.

Test: Yamaha Ténéré 700

Sklamanie?

Tak a je tu tá chvíľa, stojím pred Ténéré 700. Celý rozrušený z toľkého čakania však namiesto nadšenia najskôr zažívam mierne rozpaky až sklamanie. Po plejáde hypermoderných, elektronicky nabúchaných, TFT displejových a úplne komponentovo prepracovaných strojoch v redakcii zrazu pozerám na Ténéré 700 a príde mi nejaká príliš jednoduchá. Keď tak dlho čakáte na nejakú motorku, zidealizujete si ju. Začnete si v hlave vytvárať vízie a tá moja vízia bola zrazu iná ako realita. Namiesto plejády tlačidiel na riadidlách len ovládanie smeroviek a svetiel. Medzi nohami jednoduchá nádrž s úplne obyčajným dekľom. Zadná časť ako z terénnej motorky a sedlo obyčajná rovná placka. Doplnkami vybavená čierna Ténéré 700 na statických fotografiách vyzerá už o niečo sofistikovanejšie, no základná holá Ténéréčka je skutočne maximálne jednoduchá motorka. No po prvom zvezení musím zároveň povedať, že to je na nej vlastne to najlepšie!

1a0a3186.jpg

Celkom výška

Naskakujem do sedadla. No, nie je to práve pre nízkych chlapov a dievčatá. Aj keď Gábina, ktorá zastupovala dievčenskú časť v dnešnom novinárskom výjazde, dostala zníženú verziu, takže to vlastne aj bude pre dievčatá a nízkych chlapov. Každopádne sériových 880 mm je už celkom dosť. A pri manipulácii na mieste radšej chcete vyskočiť z motorky a potlačiť ju, ako sa skúšať posúvať špičkami nôh. Na druhej strane ľahkosť je jej prednosťou, takže je manipulácia na mieste o to jednoduchšia. Nakoniec, sme tu na to, aby sme sa vozili, nie tlačili motorku po parkovisku. Takže štartujem a zahrievam. Po naštartovaní sa ozve z výfuku celom pekné dvojvalcové dunenie. Mám pocit, že MT-07 je o dosť tichšia, veľká hore vyvedená výfuková koncovka určite musí lepšie reprodukovať zvuk ako tá malá plechovica pod motorom u MT-07.

1a0a3017.jpg

Dakarské pocity

Prvá časť trasy vedie z Veľkých Karlovíc na vrchol Javorníkov do osady Kasárna. Najskôr celkom pekná klasická dedinská cesta, neskôr úzka asfatka, ktorá sa s postupným stúpaním na vrchol mení na rozbitejšiu cestu až hore nemá s cestou už takmer nič spoločného. A Ténéréčka si všetky tieto podmienky vychutnáva plnými dúškami. Cesty sú tu v horách skutočne úzke a zákruty poriadne utiahnuté, no vďaka svojej kompaktnosti a dobrej hmotnosti sa Ténéré nechá viesť, kamkoľvek treba. Keď už pred sebou vidím hlbokánske diery v ceste, vyskakujem do stupačiek stláčam motorku medzi nohami a idem na to! Široké riadidlá v rukách, úzučká nádrž medzi nohami, rallye postoj má Yamaha zmáknutý perfektne. Hlavne čo sa týka vysokých riadidiel, ktoré sú pre mňa v perfektnej prirodzene vysokej polohe. Takže sa okamžite cítim ako Van Beveren na Dakare, dávam plný a zadné koleso letí šmykom. Podvedome pozerám na prístrojovku, či sa mi rozbliká trakčná kontrola a vtedy si to uvedomujem. Dnes zažívam slobodu bez elektroniky. Nemusím pred jazdou deaktivovať trakčnú kontrolu, nemusím rozmýšľať, ktorý stupeň trakcie je ideálny na tieto podmienky. Jednoducho kontrolujem plyn a spolieham sa na seba. A to sa mi, vážení a milí, celkom páči, pretože namiesto rozmýšľania nad elektronikou, rozmýšľam nad tým, ako to zvládnem sám svojou šikovnosťou. Taká správna chlapská výzva – nespoliehať sa na na elektroniku, ale len na seba.

1a0a3212.jpg
1a0a3181.jpg

Dvojvalec pod plynom

Po krátkej „enduro pasáži" nasleduje znova asfalt. Najskôr užšia cesta, ktorou sa napájame na horský prechod Makov. S množstvom krásnych zákrut, ale aj množstvom áut a kamiónov. Takže ďalšia dobrá výzva pre Ténéré. Sedemstovka ponúka na dnešnú dobu skromnejší výkon 72,4 koňa. To znamená, že ju v prudkom stúpaní makovských zákrut musím držať trošku pod krkom. Od 5.000 otáčok začína mať motor tie správne grády a okolo šesť-sedem tisíc je to pocitovo to najlepšie pásmo. Maximum krútiaceho dosahuje Yamaha pri 6.500, takže to celé dáva zmysel. Dvojvalec ide v týchto otáčkach krásne bez výraznejších vibrácií, má dostatok sily a hlavne veľmi pekný rallye zvuk pod otáčkami. Motor ťahá aj ďalej nad 7.000, červené je pri deviatich, no ideálne sa myslím väčšinu dňa budete pohybovať okolo spomínanej šestky. A čo záťah v nízkych otáčkach? V spodnej časti otáčkomera žiadne brutality od sedemstovky určite nečakajte. Na druhej strane je motor v 3.000 taký slušný, tak hladučký a príjemný, že sa to bude dať perfektne využívať v blate. Toto je trakčná kontrola v podaní Yamahy – dobre dávkovateľný slušný motor v nízkych otáčkach.

1a0a3211.jpg
1a0a3179.jpg

Cestovný komfort

Úzke a ploché sedadlo vyzerá na prvý pohľad ako na keby pochádzalo z ostrého endura WR. No predná časť je našťastie dostatočne široká a primerane polstrovaná, takže sa napriek mojim skeptickým očakávaniam žiadne utrpenie nekoná a ni po pár hodinách jazdy ma nikde netlačí, zadok nebolí. Na dovolenku k moru to ale so sériovým sedadlom určite nebude a vo dvojici už ani náhodou. Zadná časť sedadla je skutočne len pre úzke zadočky a len na kratučké zvezenie. Ténéré jednoducho nie je pre jazdiace páry a ak máte radi svoju polovičku, tak si fakt kúpte Tracer 700. Naopak celkom pozitívne som bol prekvapený z ochrany pred vetrom. Od malého plexi som nečakal veľa, ale nakoniec nie je až také nízke a hlavne má dobrý sklon, takže len s jemným prikrčením perfektne odvádza vzduch ponad prilbu aj pri rýchlosti 140 km/h. Takéto rýchle tempo Ténéré vôbec nevadí. Podvozok s veľkým enduráckym 21 palcovým kolesom je perfektne stabilný a pri legálnom diaľničnom tempe máte všetko maximálne pod kontrolou.

1a0a2802.jpg

Je pre vás Ténéré 700 tou pravou?

Ak od Ténéré 700 čakáte cestovateľa, hltača kilometrov a zábavnú zákrutovú motorku s imidžom púštnej rallye motorky, tak sa oblejte studenou vodou a choďte si do Yamahy radšej kúpiť Tracer 700. Pretože Tracer ponúkne s rovnakým motorom v zákrutách úplne iný level zábavy. A je hlavne oveľa pohodlnejší. Na druhej strane, ak máte aj terénne ambície, chcete ťahať motorku cestami-necestami, tak až vtedy ste u Ténéré na správnej adrese. Záverečná slová? Ak vám nevadí mäkký podvozok v zákrutách a chcete jazdiť aj v stupačkách, chcete, aby vám driftovalo zadné koleso pod plynom, jednoducho chcete tráviť dostatok času mimo asfaltu, zažívať niečo z pocitov dakarských jazdcov, tak vtedy ste správny kandidát na Ténéré 700 a Tracer nechajte pre bábovky. Ténéréčka je skutočne super motorka, pri ktorej dokáže bežný človek zažívať v primeranom množstve všetky tri radosti života: zákruty, cestovanie aj terén. Je jednoduchá, bez akejkoľvek vážnej elektroniky, no jednoznačne super motorka!

1a0a3221.jpg

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre