Test: Suzuki GSX-S750

Suzuki pre pre minulú sezónu pripravila viacero noviniek. Jednou z nich bol práve športový naháč s DNA legendárnej GSX-R 750. Testovacie jazdy na okruhu Hungaroring potvrdili, že nová Suzuki GSX-S750 je typickým predstaviteľom japonského streetfightera kombinujúceho agresívny výraz s priateľským správaním.

Test: Suzuki GSX-S750

Nový názov a veľa vylepšení

Nový názov GSX-S750, s ktorým prichádza druhá generácia nahej 750-ky nie je samozrejme jej jedinou inováciou. Aj keď základ v podobe výkonného motora z legendárnej GSX-R750 ročník 2005 a chrbticového rámu zvareného z oceľových profilov bol prebraný z modelu GSR750, novinka je vybavená špičkovými komponentmi a modernými asistenčnými systémami. U radového štvorvalca, ktorý s mohutnou koncovkou výfuku plní i prísnu normu Euro4, sa vývojárom podarilo zvýšiť maximálny výkon o 8 koní. Prispeli k tomu nové vstrekovače paliva s desiatimi otvormi, zlepšujúce účinnosť spaľovania a ventilačné otvory v kľukovej skrini znižujúce straty pumpovaním. Na ostrej akcelerácii má svoj podiel i skrátenie sekundárneho prevodu o jeden zub. Inováciami samozrejme prešiel i podvozok. Tou najvýznamnejšou je nahradenie koncepčne zastaraných dvojpiestikov modernými radiálnymi strmeňmi Nissin, ktoré zvierajú plávajúce kotúče priemeru 310 mm. Odpruženie má na starosti „zlatá" upside-down teleskopická vidlica KYB a zadná centrálna jednotka u ktorých sa dá nastaviť predpätie podľa záťaže. Špeciálne pre tento model bola navrhnutá kyvná vidlica z hliníkovej zliatiny a nové desaťlúčové kolesá.

ren3548.jpg
ren4343.jpg

Súčasťou štandardnej výbavy novej 750-ky je okrem ABS moderný systém kontroly trakcie, ktorý ponúka tri úrovne nastavenia, pričom sa dá aj úplne vypnúť. Ten podľa potreby mení polohu škrtiacich klapiek a hodnoty predstihu zapaľovania. Praktickým pomocníkom hlavne pre menej skúsených jazdcov je elektronický asistent plynu, brániaci zhasnutiu motora pri rozjazdoch. S technológiou Low RPM Assist stačí iba pomaly púšťať spojku a motocykel sa sám rozbehne. Elektronika uľahčuje i štartovanie, keď systém Suzuki Easy Start po krátkom stlačení elektroštartéra bude otáčať motorom kým nenaskočí.

Prší? Nevadí, ide sa jazdiť.

Nové modely GSX-S750 zoradené v boxovej uličke okruhu Hungaroring ihneď pútajú pozornosť svojim agresívnym dizajnom. Pri jeho návrhu sa dizajnéri inšpirovali väčšou sestrou GSX-S1000. Aj mierne predklonený posed bez väčšieho tlaku na zápästia je veľmi podobný. Škoda, že 750-ka nedostala široké riadidlá s premenlivým priemerom. Tie by jej viac pristali ako tie užšie ohnuté z obyčajnej rúry. Stačí prstom len ťuknúť po tlačidle elekroštartéra a už sa z koncovky výfuku šíri podmanivý hlas štvorvalca. Zvukovú kulisu dotvára pekný „chraplák" vychádzajúci s airboxu, ktorý pre tento účel dostal niekoľko otvorov zo spodnej strany.

Dopoludnie vyčlenené na testovacie jazdy sprevádzalo nepriaznivé počasie, keď väčšinu času nám pršalo. Aj keď na chvíľu prestalo, trať bola stále mokrá. Takéto podmienky veľmi neprajú zoznamovaniu so športovým naháčom, ktorý má výkon 114 k. Po opatrnom začiatku pri ktorom som sa zoznamoval s členitou traťou som však rýchlo nadobudol pocit, že môžem tempo zvyšovať. Pneumatiky Bridgestone Battlax S21 s podporou dobre nastaveného odpruženia veľmi dobre držali na vode. Škoda, že nebola príležitosť ich otestovať na suchu. Výbornú prácu odviedla kontrola trakcie nastavená na 2. stupeň, čo pripomínala blikajúca kontrolka na prístrojovke. Pochvalu si zaslúžia i radiálne štvorpiestikové strmene Nissin. Nemajú síce tak ostrý nástup ako monobloky Brembo, ale ich brzdný účinok sa dá progresívne dávkovať. Keď si uvedomíte aký hlad po otáčkach má motor 750-ky, je to výborná správa. Takto sa mi darí brzdiť čoraz neskôr pred zákrutou a viac si vychutnávať typické „jačanie" radového štvorvalca. Nasleduje rýchla zmena smeru jazdy a na výjazde opäť plný plyn. Hravo ovládateľná 750-ka sa ochotne preklápa z jednej strany na druhú aj v spomaľovacom retardéri, ktorý poznajú priaznivci Formule1 z pretekov na Hungaroringu.

ren4351.jpg
ren3507.jpg

Bude to stačiť?

Množstvo vylepšení s ktorými prišla nová Suzuki GSX-S750 posúva tento športový naháč opäť o úroveň vyššie. Nie je to len výkonnejší štvorvalec s pekne lineárnym nástupom, ale aj kompletne prepracovaný podvozok s výbornými brzdami. V tak náročných podmienkach nepriaznivého počasia, aké vládli na pretekárskom okruhu Hungaroring, sme taktiež ocenili elektronických pomocníkov v podobe systému ABS a trojstupňovej kontroly trakcie. Až na trocha necitlivé trhnutie po pridaní plynu z úplne zavretej polohy, novinke Suzuki prakticky niet čo vytknúť. Konkurencia v tejto vyššej strednej triede je však veľmi silná. Z noviniek stojí za zmienku Kawasaki Z900, Triumph Street Triple, či Yamaha MT-09. Vysoká úroveň dielenského spracovania spolu s výbornými jazdnými vlastnosťami sú dnes základnou podmienkou úspechu a tak je dobré mať ešte nejaký tromf v rukáve. Pri rozhodovaní v prospech Suzuki hovorí dobré meno predchádzajúcej verzie superbiku GSX-R750, s ktorou zdieľa tak radostne sa vytáčajúci štvorvalec. Navyše ľahko ovládateľný podvozok svojim neutrálnym správaním vzbudzuje dôveru pri každodennom využití a zároveň robí športovú jazdu ešte zábavnejšou.


Moderná prístrojovka s veľkým LCD displejom, prebraná z modelu GSX-S1000, ponúka množstvo užitočných informácií. V menu sa dá rolovať pomocou prepínačov na ľavej rukoväti.

gsxs750panel.jpg

Dizajn, pripomínajúci šelmu pripravenú k skoku, nezaprie podobnosť s väčšou sestrou GSX-S1000. Vzadu a po stranách reflektora je osvetlenie vybavené LED technológiou.

ren4351.jpg

Na výbave športového naháča GSX-S750 sa nešetrilo. Vpredu je „zlatá" teleskopická vidlica KYB s nastaviteľným predpätíma radiálne štvorpiestikové strmene Nissin so systémom ABS.

ren4338.jpg

Druhá generácia nahej 750-ky dostala novú kyvnú vidlicu z hliníkovej zliatiny a desaťlúčove kolesá s pneumatikami Bridgestone Battlax S21, ktoré dobre držia na vode.

ren4352.jpg


MOTOR

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, rozvod DOHC, 16 ventilov

Zdvihový objem: 749 ccm

Vŕtanie x zdvih: 72 x 46 mm

Kompresný pomer: 12,3 : 1

Maximálny výkon:84 kW (114 k) pri 10.500 ot./min.

Najväčší krútiaci moment:81 Nm pri 9.000 ot./min.

Príprava zmesi:vstrekovanie paliva priemer 32 mm

Štartér:elektrický

Prevodovka:šesťstupňová

Spojka:viaclamelová v olejovej náplni

Sekundárny prevod:reťazou


PODVOZOK

Rám:dvojitý chrbticový zvarený z oceľových profilov

Odpruženie vpredu:upside-down teleskopická vidlica o priemere 41 mm, s nastaviteľným predpätím, zdvih 120 mm

vzadu:centrálna jednotka s nastaviteľným predpätím, zdvih 138 mm

Brzdy vpredu:dvojitá kotúčová o priemere 310 mm, štvorpiestikové strmene, ABS

vzadu:kotúčová o priemere 240 mm, jednopiestikový strmeň, ABS

Kolesá:desaťlúčové z hliníkovej zliatiny

Pneumatiky vpredu:120/70-17

vzadu:180/55-17


ROZMERY A HMOTNOSTI

Rázvor: 1455 mm

Výška sedadla: 820 mm

Objem palivovej nádrže:16 l

Pohotovostná hmotnosť: 213 kg

Maximálna rýchlosť:225 km/h

Motocykel na test zapožičal: MSC - SUZUKI Slovensko


Text: M. Masničak, foto: autor a Suzuki.

Buďte s nami v kontakte

Komentáre