Dizajn predáva
Atraktivitu modelového radu M zvyšuje aj netradičný, moderný dizajn. Konštruktéri boli pri návrhu pomerne odvážni a použili výrazne hranaté tvary, ktoré navodzujú dojem robustnosti a „drsnosti" stroja. Zvlášť výrazné je to hlavne v prednej časti vozidla, kde opticky dominuje plochý plastový nosič. Neprehliadnuteľná je aj veľká mriežka chladiča. Pod hranou nosiča sa ukrýva štvorica šošovkových svetlometov. Dizajnovo výrazné sú aj spojlery po stranách chladiča, v ktorých je zabudované LED-kové denné svietenie. LED technológiu využívajú aj smerovky s bezfarebnými sklíčkami, ktoré sú pre zmenu pekne integrované v hrane predného nosiča. Zadné svetlá sú takisto kompletne LED-kové, vrátane smeroviek. Vďaka ich malým rozmerom a čírej, bezfarebnej optike sú vzhľadovo nenápadné, no spomínané LED-ky sa starajú o ich dobrú viditeľnosť.
Viac priestoru a pohodlia
To nenápadné písmenko L, ktoré pribudlo v názve voči základnej M550 v skutočnosti znamená viac ako 20 cm rozdiel v rázvore osí kolies. Predĺžená verzia je už poriadny kus stroja, ktorý poskytuje oveľa viac priestoru pre jazdca aj spolujazdca. Pasažier má k dispozícii vyvýšené sedadlo, takisto vyvýšené plošiny pre nohy a v neposlednom rade aj rúrkové držadlá, ktoré sú elegantne zakomponované do zadných blatníkov. Z väčšieho priestoru pochopiteľne ťaží aj vodič. Prítomnosť spolujazdca ho nijako neobmedzuje, sedadlá sú výškovo oddelené a obaja majú dostatok miesta. Nechýba ani miesto pre batožinu, či pracovné náradie. Vpredu môžete ľahšie predmety prevážať na plastovej plošine, k upevneniu výborne poslúžia kovové rúrky po jej stranách. Vzadu sa nachádza klasický rúrkový nosič, kam môžete pripevniť box doplnený napríklad aj o opierku pre spolujazdca. Vtedy však stratíte prístup do malej odkladacej schránky za sedadlom, do nej sa totiž dostanete otvorením veka pod rúrkovým nosičom. Ku komfortu oboch členov posádky prispieva nielen veľkorysý priestor, ale aj dobrá ergonómia celého stroja a v neposlednom rade aj mäkko čalúnené sedadlo, čo pri tvrdšie naladenom podvozku určite oceníte a pomáha to „zjemňovať" terénne nerovnosti.
Pracovitý kamoš
Už majestátne vonkajšie rozmery stroja naznačujú, že táto štvorkolka to nielen s náročným terénom, ale aj s pracovným nasadením myslí celkom vážne. A nie je to len „nafúknutá" póza, konštrukcia podvozku, ako aj charakter motora sú na úrovni serióznych pracovných štvorkoliek. Všetky štyri kolesá sú zavesené nezávisle, odpružené samostatnými jednotkami s vysokými zdvihmi. Vďaka štvrťmetrovej svetlej výške sa štvorkolka nezľakne ani väčších prekážok. Pokiaľ by sa terén zhoršil, vhod príde pripojiteľný náhon predných kolies a bonusom je uzávierka diferenciálu, ktorá prejazdnosť v ťažkom teréne podstatne zlepší. Väčšia dĺžka podvozku má pozitívny vplyv nielen na spomínaný slušný priestor pre dvojčlennú posádku, ale odzrkadľuje sa aj na lepšej stabilite vozidla, čo oceníte hlavne v strmých výjazdoch, kedy sa štvorkolka správa oveľa pokojnejšie a istejšie ako kratší súrodenec. Motor s objemom takmer pol litra je plnený elektronickým vstrekovaním. Samozrejmosťou je dvojica prevodov smerom dopredu plus spiatočka. Aj na rýchlejšom prevode má Linhai slušný záťah, čo naznačuje, že táto štvorkolka nie je určená na nejaké naháňačky po cestách, ale na zdolávaie terénu v nižších rýchlostiach. Keď zaradíte pomalší, redukovaný stupeň, 550-ka nepozná prekážky a problém jej nerobí ani ťažší náklad na prívesnom vozíku. O aktuálnom režime vás informuje prístrojovka s LCD displejom s modrým podsvietením. Tá zobrazuje nielen momentálnu rýchlosť, či prejdené kilometre, ale aj informácie o zaradenom prevode, náhone na dve, alebo štyri kolesá, či o uzamknutí diferenciálov. Nechýba ani info o stave paliva a zopár ďalších údajov. V dnešnom svete plnom elektronických zariadení určite príde vhod možnosť ich napájania a nabíjania. Linhai v tomto smere vsádza nielen na tradičnú okrúhlu 12 V zásuvku, ale dopĺňa ju aj dvojica USB výstupov. Nielen pri práci, ale aj pri dobrodružných expedíciach v náročnom teréne občas oceníte služby elektrického navijáku s ťažnou silou 3000 libier. Ten je chránený nielen plastovými krytmi, ale aj robustnou oceľovou rúrkou. Pre väčší komfort, ale hlavne bezpečnosť obsluhy nechýba ani bezdrôtové diaľkové ovládanie k navijáku, takže pri vyslobodzovaní vozidla nemusíte na ňom sedieť.
MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, 4 ventily, zdvihový objem: 493 ccm, vŕtanie x zdvih: 87,5 x 82 mm, kompresný pomer: 10,2 : 1, maximálny výkon: 24 kW (32 k) pri 6.500 ot./min., najvyšší krútiaci moment: 38,8 Nm pri 5.500 ot./min., príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický, prevodovka: variátor (L+H+N+R), spojka: automatická odstredivá, sekundárny prevod: kĺbové hriadele.
PODVOZOK
Rám: oceľový rúrkový, odpruženie: všetky kolesá nezávisle zavesené, odpružené nastaviteľnými pružiacimi a tlmiacimi jednotkami, brzdy: kotúčové, hydraulické, kolesá: zliatinové, pneumatiky: vpredu: 25x8-12", vzadu: 25x10-12".
ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1490 mm, svetlá výška: 253 mm, výška sedadla: 900 mm, objem palivovej nádrže: 14,5 l, hmotnosť: 372 kg, cena: 4.999 eur, vozidlo na test zapožičal: ASP Group, Žebrák
Text: P. Lovíšek, foto: autor