DUCATI MONSTER 1200 S vs. KTM 1290 SUPER DUKE R

Horúci letný deň, slnko hreje ostošesť, teplota vzduchu krásnych 30 stupňov a asfalt rozpálený minimálne na 50° C. A vedľa seba naštartované dva z najlepších naháčov na trhu. Najrýchlejší naháč z ponuky Ducati - Monster 1200 v nadupanej verzii S a po jej boku oranžová strela KTM 1290 Super Duke R. Vo vzduchu visí otázka, kto z koho?

DUCATI MONSTER 1200 S vs. KTM 1290 SUPER DUKE R

Monster 1200 v najlepšej forme
Začneme tým, že sa zoznámime so súpermi, aj keď túto dvojicu určite nikomu netreba obzvlášť predstavovať. Ducati Monster 1200 je na trhu od roku 2014 s novým kvapalinou chladeným motorom a novým konceptom mini priehradkového rámu. A samozrejme s plejádou modernej elektroniky, ktorá je pri tomto výkone už jednoznačnou nutnosťou. V roku 2017 prišli Taliani s dôležitou modernizáciou s prechodom na Euro 4. So zvýšeným výkonom na 150 koní u základného prevedenia Monster 1200 a s rovnakou dávkou koní aj u testovanej verzie S. Červenovlasá Talianka dostala v roku 2017 nové elektronické systémy: Wheelie control, Quickshift a zákrutové ABS. Pričom už dovtedy jej nechýbala moderná plne farebná TFT prístrojovka , trakčná kontrola ani možnosť prepínania jazdných režimov. To znamená kompletný balíček elektronickej výbavy na cestu aj na okruh.

static-2.jpg

Neprekonateľne silný Super Duke R
Veľmi podobný životopis má v ruke aj Super Duke R. KTM predstavila túto divočinu v modelovom roku 2014. Najsilnejší naháč na trhu dosahoval výkon, o ktorom mohli snívať aj mnohé litrové superšporty. V elektronickej výbave nechýbalo nič podstatné a podvozok z domácej dielne WP bol postavený do bežného života aj na okruh. S drsným imidžom sa KTM stala jednoznačne najvýraznejším naháčom na trhu a túto úlohu potvrdila aj pri modernizácii v roku 2017. Super Duke R vtedy prešiel na Euro 4 a KTM zároveň posilnila na 177 koní. Pribudol úplne nový Full LED svetlomet a tiež kompletne nová prístrojovka tvorená plne farebným TFT displejom, ktorý si môžete vďaka Bluetooth ľahko spojiť s vašim smartfónom. V elektronickej výbave ďalej pribudol tempomat, bezkľúčové zapaľovanie a zákrutové ABS, pričom existujúca kontrola trakcie má vďaka novým senzorom vylepšené fungovanie a namiesto štyroch stupňov ponúka rovno deväť možných nastavení.

static-1.jpg

Poďme sa hrať!
KTM a Ducati – dve Európanky, ktoré majú okrem kontinentálneho pôvodu podobnú aj svoju cieľovú skupinu zákazníkov. Tieto dva športové naháče oslovia hlavne milovníkov silných dvojvalcov, nadšencov najmodernejších elektronických systémov a predovšetkým priaznivcov ostrej športovej jazdy. Aj pri pohľade na cenu obidvoch strojov vyznieva porovnanie veľmi spravodlivé, pretože sme k Super Duke R dostali zhruba rovnako ocenenú a podobne vybavenú Ducati Monster v strednej výbavovej verzii S. Zoberme ich teda na ihrisko a poďme sa hrať. Na čo? Najskôr na naháňačku. Naháňanie koní je totiž stále jednou z najobľúbenejších činnosti v tejto triede. Podľa tabuľkových čísel by sa mohlo zdať, že porovnávanie výkonu tu nemá vôbec zmysel. KTM je so 177 koňmi jednoznačným víťazom nad 150 koňovým stádom Ducati. No v realite je aj 150 tátošov tak obrovský prebytok výkonu pre bežného smrteľníka, že tých 27 koní naviac možno ani nepotrebujete. Navyše je Monster o 10 kg ľahší a motor má veľmi príjemný priebeh výkonu, takže Ducati v žiadnom prípade nie je v poli porazených. Treba však uznať, že keď máte radi ťahanie za plyn a milujete raketové zrýchlenia, tak vám Super Duke R dopraje práve tú extra dávku adrenalínu, po ktorej tak prahnete. Motor KTM LC8 je rokmi čoraz lepšie vyladený a podstatne hladší, no aj nová tisíctristovka stále patrí medzi tie drsnejšie sa správajúce agregáty na trhu.

1a0a5372.jpg

Na schovávačku
Obidva naháčiky sa však veľmi radi hrajú aj na schovávačku. Ako? Tak že na okruhu schovajú do vrecka aj nejaký ten superšportový bajk. KTM sa drží hesla Ready to Race a za Ducati pre zmenu hovoria jej superbike modely, popri ktorých sa Monster už čo-to priučil aj o jazde na okruhu. KTM má v zálohe plne nastaviteľné pruženie z vlastnej dielne WP. A Ducati dáva do modelu S komponenty od švédskeho špecialistu Öhlins. V takomto prípade určite nemôže byť jeden víťaz a druhý porazený. KTM pôsobí hlavne vďaka ostrejšej geometrii agilnejšie, obratnejšie. Öhlinsy na Ducati sú pre zmenu viac poddajné, o niečo menej tvrdé ako na KTM, takže pôsobí trošku civilnejšie. No tak KTM, ako aj Ducati ponúkajú veľmi zdravý pomer medzi ostrou športovou jazdou a každodenným použitím na bežných cestách. Na rozbitých cestách už určite trpí komfort jazdy, no medzi športovými strojmi je to veľmi, veľmi dobrý kompromis. Riadidlá Ducati sú o niečo širšie, takže sa vďaka nim Monster nechá ovládať s úplnou ľahkosťou. KTM má už spomínané ostrejšie riadenie, takže aj s užšími riadidlami pôsobí rovnako obratne, ak nie ešte zábavnejšie.

1a0a5397.jpg

Brzdy ako brzdy
Som zástancom teórie, že vôbec nezáleží na tom, aké máte brzdy na motorke - pokiaľ sú to monoblokové štvorpiestiky Brembo M50 :-). Obidve strojovne majú úplne rovnaké monoblokáče, s jediným rozdielom, že Ducati používa o 10 mm väčšie kotúče – 330 mm vs 320 mm u KTM. Takže v oboch prípadoch tá najlepšia možná voľba pre takto silné a hlavne rýchle stroje. Veď KTM zvláda z 0 na 100 km/h ľavou zadnou pod 3 sekundy a Ducati je s rozdielom nejakej stotiny sekundy úplne rovnako rýchla. Maximálka obidvoch motocyklov je ďaleko za hranicou 200 km/h. Ducati má papierovú maximálku 260 km/h, KTM neskutočných 299 km/h. Bezpečné spomalenie je v tomto prípade jednou z najdôležitejších výziev a aj práve preto sú od roku 2017 Super Duke R aj Monster 1200 vybavené zákrutovým ABS od značky Bosch.

1a0a5418.jpg

Súboj elektroniky
Keď už som načal tému elektroniky, poďme rovno do toho. Značky KTM a Ducati patria spolu s BMW a Apriliou k najväčším využívačom moderných technológií u svojich motocyklov. Elektronickou výbavou sú si mašiny veľmi podobné a okrem už takmer štandardnej trakčnej kontroly nechýba ani možnosť prepínania jazdných režimov. Ducati má už v základnej výbave Quickshift, za ktorý si u KTM priplatíte 390 eur. Na druhej strane však KTM má navyše Full LED svetlomet, Ducati len denné LED svietenie v klasickom halogénovom svetlomete. Ďalej sa Super Duke R môže pochváliť aj elektronickým tempomatom a kontrolou tlaku v pneumatikách. Nič, bez čoho by sa nedalo existovať, ale poteší. Bezkľúčové zapaľovanie je však jednoznačne 10 bodov pre KTM, u Ducati odomknete a naštartujete zatiaľ iba s klasickým kľúčikom. Obidve prístrojovky sú plne farebné TFT panely, prehľadnosť grafického usporiadania je viac-menej na rovnakej úrovni. KTM však navyše ponúka príplatkový systém My Ride za zhruba sto eur, vďaka ktorému môžete pripojiť pomocou Bluetooth komunikátor v prilbe a spárovať svoj telefón na prijímanie hovorov alebo počúvanie hudby. U Ducati má tento systém označenie DMS (Ducati Multimedia System), no pre Monster 1200 zatiaľ nie je k dispozícii. Ducati si ma však viac získala svojim intuitívnejším ovládaním prístrojovky, na systém KTM si treba dlhšie zvykať.

1a0a5428.jpg
1a0a5425.jpg

Kto z koho?
Talianska Ducati aj rakúska KTM postavili perfektné športové naháče, ktoré patria medzi top modely vo svojej kategórii. Ak váhate medzi touto dvojicou, určite neurobíte zlé rozhodnutie, či už pôjdete do červenej alebo oranžovej farby. U väčšiny jazdcov v tomto prípade rozhodne srdcová príslušnosť k danej značke. No ak aj tak chcete na koniec nejaké rozuzlenie otázky kto z koho, tak KTM je tá športovejšia, drsnejšia, jednoznačne silnejšia a o niečo lepšie vybavená. Ducati je pre zmenu o kúsok civilnejšia, komfortnejšia a v neposlednom rade taliansky elegantnejšia. V obidvoch prípadoch je to však o rovnakých emóciách: o vzrušení z dokonalej techniky, o adrenalíne z rýchlej športovej jazdy a o vôni rozpáleného asfaltu.

KTM 1290 SUPER DUKE R
MOTOR

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný
dvojvalec do V, 75°, Zdvihový objem: 1.301
ccm, Vŕtanie x zdvih: 108 x 71 mm, Max.
výkon: 177 k pri 8.890 ot./min., Najvyšší
krútiaci moment: 141 Nm pri 7.000
ot./min., Príprava zmesi: elektronicky
riadené vstrekovanie paliva, Štartovanie:
elektrický štartér, Zapaľovanie: elektronické,
Prevodovka: 6 stupňová, Spojka:
viaclamelová v olejovej náplni, hydraulicky
ovládaná, Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: Chróm-Molybdénový, rúrkový,
priehradkový rám, Pruženie vpredu: obrátená
teleskopická vidlica WP, priemer klzákov
48 mm, zdvih 125 mm, plne nastaviteľná,
vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka
WP, zdvih 156 mm, plne nastaviteľná, Brzdy
vpredu: dvojkotúčová s priemerom 320
mm, štvorpiestikové trmene Brembo, radiálne
upevnené, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom
240 mm, dvojpiestikový strmeň Brembo,
ABS, Disky kolies: zliatinové, desaťlúčové,
Pneumatiky vpredu: 120/70-17, vzadu:
190/50-17
ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1.482 mm, Výška sedla: 835 mm,
Objem palivovej nádrže: 18 l, Suchá
hmotnosť: 195 kg, Cena: 16.399,- Eur

DUCATI MONSTER 1200 S
MOTOR

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný
dvojvalec do L, 4 ventily na valec, Zdvihový
objem: 1.198 ccm, Vŕtanie x zdvih: 106 x
67,9 mm, Kompresný pomer: 13,0 : 1,
Max. výkon: 150 k pri 9.250 ot./min.,
Najvyšší krútiaci moment: 126,2 Nm pri
7.750 ot./min, Príprava zmesi: elektronicky
riadené vstrekovanie paliva, elektronický plyn,
Štartovanie: elektrický štartér, Zapaľovanie:
digitálne, tranzistorové, Prevodovka: 6
stupňová, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni,
hydraulicky ovládaná, Sekundárny prevod:
reťaz
PODVOZOK
Rám: oceľový, priehradkový, Pruženie
vpredu: obrátená teleskopická vidlica Öhlins
48 mm, zdvih 130 mm, plne nastaviteľná,
vzadu: hliníková jednoramenná kyvná vidlica,
centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka Öhlins, plne
nastaviteľná, zdvih 149 mm, Brzdy vpredu: 2 x
kotúčová s priemerom 330 mm, štvorpiestikový
radiálny monoblokový strmeň Brembo M50,
zákrutové ABS, vzadu: kotúčová s priemerom
245 mm, dvojpiestikový strmeň, zákrutové
ABS, Disky kolies: zliatinové, 6-lúčové,
Pneumatiky vpredu: 120/70-17, vzadu:
190/55-17
ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1485 mm, Výška sedla: 795-820
mm, Objem palivovej nádrže: 16,5 l, Suchá
hmotnosť: 185 kg, Cena: 16.790 EUR

1a0a5351.jpg
1a0a5372.jpg
1a0a5428.jpg
1a0a5425.jpg
1a0a5397.jpg
static-2.jpg
static-1.jpg
1a0a5418.jpg

Text: Massimo, Foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre