VYDARENÉ RETRO za pár tisíc - Test: Jawa 350 OHC

Minulý rok na jarných motocyklových výstavách v Prahe a Bratislave si domáci priaznivci mohli prvýkrát z blízka prezrieť množstvo atraktívnych noviniek. Veľký rozruch spôsobil príchod nového modelu Jawa 350 OHC. S motorkami tejto značky som podobne ako mnoho mojich rovesníkov vyrastal a tak som bol veľmi zvedavý ako bude „nové retro" z Týnca nad Sázavou fungovať. Hneď na úvod prezradím, že som bol príjemne prekvapený.

VYDARENÉ RETRO za pár tisíc - Test: Jawa 350 OHC

Všetci sme s ňou začínali
Značka Jawa je medzi drvivou väčšinou tých skôr narodených spojená s ich motorkárskymi začiatkami. Ja osobne som preskočil obvyklú prvú skúsenosť s veľmi rozšíreným modelom Pionier, a vo svoji 16-tich rokoch som sa posadil rovno za riadidlá najvýkonnejšieho motocykla, ktorý sa dal v bývalom Československu kúpiť. Zatiaľ čo na západ od našich hraníc si zákazníci mohli vyberať zo stoviek motocyklov rôznych kategórií, ponuka u nás sa dala spočítať na jednej ruke. Ešte si pamätám ako sme s partiou motorkárov chodili do Brna obzerať zahraničné stroje počas Grand Prix. Aj keď sa jazdné vlastnosti dvojtaktnej Jawy 350 nedali porovnávať s japonskou produkciou, užil som si s ňou veľa zábavy. Ako mladí jazdci sme získali aj určitú zručnosť a vzťah k technike, lebo väčšinu opráv a servisných úkonov sme si robili sami. Cesta do Brna nám niekedy trvala aj päť hodín, lebo vo väčšej skupine starších strojov sa každú chvíľu objavila nejaká porucha, ktorú sme však dokázali sami odstrániť.

Jawa 350 je späť
Keď táto ikona socialistickej motocyklovej výroby (len z modelu Jawa 350 typ 638 sa vyrobilo 350.000 kusov) medzi dnešnou mládežou začala pomaly upadať do zabudnutia, odrazu sa na jarných veľtrhoch v Prahe a Bratislave objavil úplne nový model s podobným názvom. K označeniu Jawa 350 pribudli ešte písmená OHC, ktoré pripomínajú, že pohon už nemá na starosti dvojtaktný dvojvalec, ale štvortaktný jednovalec. Jeho zdvihový objem je 397 ccm, ale Jawe sedí viac číslo 350. Čo na tom že viac ako 90% dielov pochádza z produkcie čínskej značky Shineray. Dnes sa tým netaja ani svetoznámi výrobcovia s tak bohatou históriou ako je Benelli. Tu ide hlavne o to znova si získať priazeň zákazníkov, ktorí si motocykle Jawa spájajú s príjemnými zážitkami. Navyše zákazník získava so strojom ťažko definovateľný pocit spolupatričnosti k značke.

dsc5271.jpg

Veľmi dobre vyzerá
Musím priznať, že keď som motorku uvidel prvýkrát naživo, moje reakcie boli veľmi pozitívne. Ako môžete vidieť na fotkách, nová Jawa 350 OHC sa nemá za čo hanbiť. Sám som bol prekvapený, akú budila pozornosť všade kde som sa s ňou objavil. Tá jasno červená farba v kombinácii so slušnou porciou chrómu ihneď priťahuje pohľady okoloidúcich. Je v tom aj kus histórie spojenej s motocyklami Jawa, ktorých vzhľad sa za posledných 30 rokov prakticky nezmenil. Medzi priaznivcami klasických strojov v štýle retro je veľmi cenené aj použitie plechu namiesto plastov. Až na pár menších krytov je všetko vyrobené z poctivého železa. Je fajn, že 350-ka pritom netrpí nadváhou. Výrobcom udávaná hmotnosť 160 kg bez náplní je zárukou ľahkého manévrovania s motocyklom, čo zvládnu aj jazdci menšej postavy.

dsc5327.jpg
dsc5324.jpg
dsc5339.jpg

Ako sa s ňou jazdí?
Posed je príjemne vzpriamený, ani nohy nie sú veľmi pokrčené, iba ruky v zápästí mám divne zalomené. Riadidlá by boli asi prvé čo by som na Jawe vymenil. Otáčam kľúčom v zapaľovaní a stláčam štartér. Na to že motor plní normu Euro4, bublavý zvuk jednovalca je celkom výrazný. Takto nejako som si to predstavoval. Rokmi overená technika v podobe vzduchom chladeného jednovalca prebraného z modelu Honda CB400SS sa nechá ochotne vytáčať až niekde k 7500 ot./min. Svoj maximálny výkon necelých 28 koní pritom ponúkne o tisíc otáčok skôr. Hlavne na prvých dvoch rýchlostiach päťstupňovej prevodovky je akcelerácia na tak malý objem celkom spontánna. Radosť z jazdy nepokazí ani spotreba okolo 3,5 l na 100 km. Štvortaktná Jawa dosahuje maximálku zhruba 130 km/h, ale taká optimálna rýchlosť sa pohybuje medzi 90 až 110 km/h. Ako som sa mohol presvedčiť, nová Jawa je celkom hravo ovládateľná. S motorkou sa dá pekne kľučkovať pomedzi autá, čo z nej robí ideálne vozidlo do mesta. S pevným rámom a dobre nastaveným odpružením zvláda aj svižné prejazdy zákrut. Úzke pneumatiky Kenda síce veľkú dôveru nevzbudzujú, ale na druhej strane si predné koleso rozmeru 19 palcov, dokáže slušne poradiť s nerovnosťami vozovky. Ani zadná bubnová brzda v kombinácii s jedným kotúčom zvieraným dvojpiestikovým strmeňom nepatrí medzi posledné výkriky techniky. Jednoduchý systém ABS reaguje iba vpredu, pričom zadné koleso môže ísť do šmyku. Podobne fungujú aj moderné systémy v móde off-road, ale tu je dobré začať brzdiť o niečo skôr a plynulo. Kto chce náhle spomaliť, musí naplno využiť obidve brzdy.

dsc5315-1.jpg

Čo dodať?
Zdá sa, že príchod novej 350-ky bol dobre načasovaný, lebo záujem o pekné motorky v štýle retro rastie aj u nás. Musím uznať, že táto štvortaktná Jawa prekvapivo dobre funguje a jazda s ňou je celkom zábavná. Rokmi overená technika sa navyše ponúka za veľmi prijateľnú cenu. Samozrejme, že pre niekoho je 3.890,- Eur už dosť peňazí. Kto však hľadá praktickú motorku na každý deň, ktorú chce mať odnova, ťažko niečo lepšie za túto cenu zoženie. Ak je to ešte niekto, kto má určitý citový vzťah ku značke Jawa, potom je to jasná voľba.

dsc5318.jpg
dsc5343.jpg
dsc5345.jpg

MOTOR
Typ motora: vzduchom chladený štvortaktný jednovalec, rozvod SOHC, 4 ventily
Zdvihový objem: 397,2 ccm
Vŕtanie x zdvih: 85 x 70 mm
Kompresný pomer: 8,8 : 1
Maximálny výkon: 20,4 kW (27,8 k) pri 6.500 ot./min.
Najväčší krútiaci moment: 30,6 Nm pri 5.000 ot./min.
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva
Štartér: elektrický/nožná páka
Prevodovka: päťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: reťazou

PODVOZOK
Rám: kolískový, zvarený z oceľových rúrok
Odpruženie vpredu: klasická teleskopická vidlica, zdvih 150 mm
vzadu: dve pružiace a tlmiace jednotky s nastaviteľným predpätím, zdvih 80 mm
Brzdy vpredu: kotúčová o priemere 280 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS
vzadu: bubnová o priemere 160 mm
Kolesá: vypletané
Pneumatiky vpredu: 100/90-19 vzadu: 130/70-18

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1420 mm
Výška sedadla: 760 mm
Objem palivovej nádrže: 12,5 l
Hmotnosť bez náplní: 160 kg
Maximálna rýchlosť: 130 km/h
Cena: 3.890,- Eur

Motocykel na test zapožičala: MOTORÁREŇ, Bytča

Text: M. Masničák, Foto: P. Lovíšek

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre