Jawa Tramvaj

Endurácka Jawa z roku 1980 si vyslúžila „ľudové" označenie Tramvaj. Čo mala spoločné s električkou, či iným koľajovým vozidlom? Názory sa líšia...

Jawa Tramvaj

Niektoré zdroje uvádzajú ako vysvetlenie označenia Tramvaj skutočnosť, že s týmto modelom prišla žiarivá červeno-biela farebná kombinácia, ktorá nápadne pripomínala vtedajšie električky. Predchodcom tejto modelovej rady bola Jawa označovaná ako Sadílek a tá mala hliníkovú nádrž, takže červenej farby bolo na motorke podstatne menej. Ďalší zdroj uvádza, že prirovnanie k električke bolo vďaka cinkavým kovovým zvukom, ktoré motorka vydávala, ale aj kovovému rachotu po dopadoch na skokoch...

dsc3486.JPG

Súťažné motocykle Jawa mali samostatný vývoj aj výrobu, v dobre známej fabrike v Týnci prebiehala len produkcia „civilných" strojov. Prakticky za pochodu sa do výroby dostávali rôzne vylepšenia a úpravy. Je preto ťažké nájsť dva rovnaké stroje. Takisto sa používali rôzne komponenty v závislosti od toho, na čo bol konkrétny stroj určený. Samozrejme, do miestnych a regionálnych stredísk šli úplne iné motorky ako tie, ktoré boli určené štátnym reprezentantom a predovšetkým na prestížnu šesťdňovú. Vtedajšie „centrálne" vedenie si začínalo uvedomovať, že výlučne s vlastnou výrobou nedokážu stroje držať krok s konkurenciou vo svete. Postupne sa preto zavádzali zlepšováky ako napríklad plastové blatníky. Dovtedajšie kovové boli veľmi náchylné na poškodenie a nezriedka sa jazdci z trate vracali s „otrhanou" motorkou. Stačila malá nenápadná prasklina a keď sa na blatník nalepili kilá blata a motorka neustále kmitala, kovový blatník to nemal šancu vydržať. Príchod tých plastových bol vraj pre všetkých veľkou úľavou a krokom vpred. Ešte významnejším pokrokom boli „západniarske" komponenty pruženia. Tie dávali strojom úplne iné jazdné vlastnosti. Zastaralú domácu produkciu začali nahrádzať značky ako Marzocchi, Sachs a iné. Jawa Tramvaj, ktorú vidíte na fotkách, patrila k posledným modelom, ktorý mal dvojicu postranne uložených zadných tlmičov. Vtedajšou významnou novinkou bolo, že motorka mala celkovo vyššie zdvihy pruženia v porovnaní s predchodcami a tým aj výrazne lepšie jazdné vlastnosti. Neskôr prišlo riešenie označované ako Bitrak. Stále síce používalo dvojicu pružiacich jednotiek, tie však boli umiestnené „centrálne". Neskôr nasledovalo pruženie Unitrak, používajúce už len jeden tlmič. Čo sa týka pohonných jednotiek, Tramvaj nebol nijako revolučný a koncepcia motorov bola rokmi overená.

dsc3491.JPG
dsc3494.JPG

Agregáty boli pomerne robustné a špecialitkou boli zvláštne delené skrine motora. Takéto riešenia umožňovali vybrať napríklad celú prevodovku, ale aj kľukový hriadeľ bez toho, aby bolo potrebné motor demontovať z rámu a „rozpoliť". S náhradnými dielmi to už v dobe produkcie týchto modelov nebolo jednoduché. Pamätníci, ktorí sa pri motošporte v osemdesiatych rokoch pohybovali, s úsmevom spomínajú, ako bolo potrebné vybaviť najskôr viacero pečiatok, povolení, poverení a súhlasov. Robila sa hromadná objednávka a po diely sa do fabriky chodilo spravidla raz ročne. Výnimkou neboli ani „tekuté platidlá", ktoré mali zabezpečiť prižmúrenie oka... Celých motocyklov, ale ani náhradných dielov nebolo vyrobených veľa, takže zohnať ich dnes nie je jednoduché. Originály už prakticky nie sú a aj také precízne zrenovované stroje, ako vidíte na fotkách, sú v zahraničí, ale aj u nás veľmi cenené. To, čo pred dvoma desaťročiami mnohí považovali za bezcenný šrot a boli radi, že sa toho zbavili a maximálne utŕžili „fľašu", má dnes cenu vyššiu ako nové motorky od renomovaných výrobcov. Ale tak to už s veteránmi chodí... Touto renováciou si Ondrej Vrškový splnil detský sen vlastniť takúto motorku, keď v minulosti chodil po súťažiach s otcom. Veľa času zabralo len nájsť vhodný základ v inzerátoch. Potom nasledovali mesiace čistenia, brúsenia, leštenia, prerezávania závitov... Dlho trvalo napríklad zháňanie sedadla, no Ondrej sa dopracoval na človeka, ktorý má originálne strihy a naviac aj originálny materiál.

dsc3500.JPG
dsc3501.JPG


Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre