Prevoz motorky na prívesnom vozíku

Špeciálne stojany, vozíky, kontajnery, zdvíhacie plošiny a veľkokapacitné nákladiaky sú doménou špecializovaných firiem, obyčajný motorkár si pohodlne vystačí aj s bežným prívesným vozíkom. Existuje množstvo situácií, kedy potrebujete motorku premiestniť nie „po vlastnej osi" a my vám poradíme ako naloženie a upevnenie motorky zvládnuť čo najjednoduchšie a pritom tak, aby bol prevoz bezpečný aj pohodlný.

Prevoz motorky na prívesnom vozíku

Začína to výberom vozíka

Pokiaľ prívesný vozík zatiaľ nemáte a uvažujete o kúpe, možno vás ako prvý napadne špeciálny model určený priamo na prevoz motocyklov. Práca s ním je síce jednoduchá, ale nie je to veľmi praktické riešenie. Spravidla je takýto vozík drahší a pritom vám pri prevoze iných vecí príliš dobre neposlúži. Oveľa praktickejším riešením je kúpiť „klasický" príves s plným pevným a rovným dnom a bočnicami. Po veľmi jednoduchej úprave – dokúpení a namontovaní „lyžiny" a niekoľkých upevňovacích ôk do podlahy máte dokonalý prepravník motocyklov. Potom stačí „lyžinu" demontovať a opäť máte ten „klasický" príves na prepravu iných nákladov. Niektorí výrobcovia ponúkajú aj modely s odnímateľnými bočnicami, toto riešenie oceníte napríklad pri preprave štvorkoliek, kedy prepravíte aj ATV, ktoré je o nejakých pár cm širšie ako samotný príves. Za zváženie stoja aj vozíky s vyklápacím dnom, čo môže uľahčiť nakladanie motocykla, či štvorkolky. Tieto zložitejšie riešené prívesy však bývajú o niečo drahšie. Čo sa týka veľkosti, pokiaľ uvažujete nad prepravou „dospeláckych" motoriek, určite by dĺžka ložnej plochy mala byť viac ako dva metre, orientujte sa na prívesy aspoň 2,2-2,3 metra dlhé. Šírka je dôležitá v tom prípade, ak chcete naraz prepravovať dva motocykle, vtedy oceníte, keď má plocha šírku zhruba 120 cm, v opačnom prípade stačí aj metrová. Pri výbere konkrétneho modelu ste limitovaní dvoma dôležitými údajmi. Prvým z nich je údaj o hmotnosti prípojného vozidla, ktoré môže vaše auto ťahať. Tieto údaje bývajú dva – pre nebrzdené a brzdené prívesy. Pritom je dôležitý údaj o najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti v technickom preukaze prívesu. Ak má vaše auto povolené ťahať napríklad 500 kg nebrzdený príves, nemali by ste zaň zapojiť vozík s povolenou celkovou hmotnosťou 700 kg ani v tom prípade, že je prázdny, alebo naložený len nejakým mopedom. V prípade kúpy nového prívesu to spravidla býva tak, že konkrétny model má síce povolenú najvyššiu celkovú hmotnosť napríklad 750 kg, ale predajca vám do technického preukazu zapíše nižší údaj tak, aby tento sedel s údajom v techničáku vášho auta. Druhý dôležitý údaj sa takisto týka hmotnosti a súvisí s vašim vodičákom. Pokiaľ máte len klasické „béčko", teda oprávnenie na osobné auto, môžete automaticky ťahať príves do 750 kg celkovej hmotnosti. Ak má vaše auto napríklad povolené ťahať 1000 kg brzdený príves, nie je vám to nič platné pokiaľ nemáte vodičák skupiny BE.

Ako na to?

Predpokladáme, že vo vozíku už máte namontovanú lyžinu vpredu s dorazom pre predné koleso – buď od výroby, alebo dokúpenú, prípadne doma vyrobenú. Táto „koľajnica" sa stará o to, aby motorka zostala stabilne stáť, aby sa kolesá nemohli zošmyknúť do strany, prípadne aby sa nestočili riadidlá a podobne. Potom je vhodné mať dostatočne dlhú nájazdovú rampu. Jej väčšia dĺžka je dôležitá kvôli tomu, aby nebola príliš prudká, potom nielen že je namáhavé motorku po nej vytlačiť, ale vo väčšine prípadov „chytá" spodok motorky o hranu prívesu. Pokiaľ rampu nemáte, poslúži aj dostatočne pevná doska, vtedy však dbajte aby bola dobre ukotvená na prívese, inak hrozí zošmyknutie a pád motorky. S dobrou rampou motorku v pohode naloží jedna osoba. Pokiaľ rampu nemáte a ste dvaja, nie je problém ľahšie typy motoriek endurá, či menšie naháče naložiť ručne, vtedy však musíte byť dvaja. Každý z jednej strany motorky drží jednou rukou riadidlá kvôli stabilite a druhou rukou motorku dvíhate za spodok prednej vidlice. To isté potom zopakujete so zadným koncom – motorku zdvihnete za kyvku. V prípade, že chcete prevážať dve motorky, pravdepodobne budete musieť tú druhú naložiť opačne – zadným kolesom dopredu. To kvôli tomu, aby si motorky navzájom neprekážali riadidlami. Situáciu uľahčí, ak sú motorky rôzne veľké – ak napríklad veziete nízky chopper a vyššie enduro, vtedy je možné naložiť obidve motorky v smere jazdy, riadidlá sa „nestretnú".

Najdôležitejšie je upevnenie

dsc0073.jpg
Nastáva čas na samotné viazanie. Nie je to nič zložité, pokiaľ máte vhodne umiestnené upevňovacie oká. Keď je motorka v koľajnici a predné koleso bezpečne opreté o doraz, vtedy už pomocníka nepotrebujete a motorku priviažete sám v priebehu jedinej minúty. Postavte ju na bočný stojan a upevňovací popruh prevlečte ponad spodné okuliare – poza klzák prednej vidlice a cez oko v podlahe, či v bočnici. Samozrejme, najskôr na tej strane, kde je stojan motorky. Popruh dotiahnite „nadoraz", ale nie silno. To isté zopakujte na druhej strane a pritiahnutím tohto druhého popruhu stlačíte prednú vidlicu, motorka sa dostane do zvislej polohy, sklopíte teraz už nepotrebný stojan a hotovo. Teda takmer hotovo. V tejto chvíli už motorka bezpečne stojí a s veľkou pravdepodobnosťou vydrží aj dlhšiu jazdu. Odporúčame však, aby ste pridali ešte po jednom popruhu na každej strane – buď rovnako cez okuliare, prípadne cez riadidlá – ľahko sa totiž môže stať, že sa popruh roztrhne a vtedy sa dostane na radu ten druhý, poistný. Takisto ešte odporúčame po jednom popruhu na každej strane v zadnej časti motorky. Tu môžete na uchytenie použiť napríklad podsedadlový rám, či konštrukciu stupačiek spolujazdca. Menej vhodné, aj keď celkom použiteľné sú držadlá pre spolujazdca, či zadný nosič. Vtedy popruh nepriťahujte príliš silno, nosiče spravidla nemajú veľkú nosnosť a popruhy uchytené v tomto mieste sú naozaj len poistné, prípadne kvôli tomu, aby zabránili poskakovaniu zadnej časti motorky. V najhoršom prípade, pri veľkej nerovnosti na ceste, my mohlo dôjsť k takému „nadskočeniu" zadného kolesa motorky, že by hrozilo jej prevrátenie cez predok. Z tohto vyplýva, že motorku dostatočne pevne udržia aj dva vhodne umiestnené popruhy – po jednom na každej strane v prednej časti motorky. Dôrazne však odporúčame použitie viacerých popruhov – tých spomínaných 6 (po dva vpredu a po jednom vzadu na každej strane) je už doslova dokonalé upevnenie. Ideálne je, keď predné popruhy smerujú mierne dopredu, teda tak, že motorku MIERNE ťahajú v smere jazdy a predné koleso tak zapierajú do dorazu. Paradoxne, najväčšie problémy bývajú s tými najmenšími – platí to o skútroch. Spravidla totiž majú len spodné okuliare prednej vidlice a vtedy treba upevňovací popruh prevliecť až poza krk riadenia, kde nie je taký jednoduchý prístup. Ostatné časti skútra sú takmer celé „zaplastované" a nie je o čo popruhy upevniť. Vtedy využite každé, aj to menej vhodné miesto a uviažte radšej viacero popruhov v rôznych smeroch, pričom žiadny z nich nenapínajte príliš, pretože sú spravidla na menej vhodných miestach. Na záver už len jedna dôležitá rada – dbajte aby popruhy nešli cez ostré hrany, ktorý by ich za jazdy pôsobením vibrácií a rázov mohli predrať.

Motorku bez problémov priviažete aj sami, postup je jednoduchý – opriete na „bočák, pritiahnete tú stranu, kde je stojan a následne pritiahnutím druhej strany motorku dostanete do zvislej polohy. Potom nasledujú už len „poistné" popruhy.

dsc0089.jpg
dsc0086.jpg
Ideálne je prevliecť upínací popruh ponad spodné okuliare – poza klzák prednej vidlice. Toto miesto je najpevnejšie a spravidla aj dobre prístupné. Popruh sa naviac nemá kam zošmyknúť. Teoreticky stačí na pevné uchytenie motorky po jednom popruhu na každej strane.

Dobrým riešením sú tiež riadidlá, samozrejme čo najbližšie k osi motorky, aby napnutý popruh pôsobil cez malú páku. Pozor na zošmyknutie popruhu smerom k rukoväti, popruh môže poškodiť prepínače, či káble.

dsc0081.jpg
dsc0074.jpg
Rukoväte priam lákajú o to aby ste motorku cez ne priviazali, je to však jedno z najhorších možných riešení. Poškodíte rukoväte, mechanizmus plynu, môžete zlomiť riadidlá a v najhoršom prípade poškodíte aj celú motorku, keď vám spadne.

Zabudnite na popruhy s háčikmi, motorka pruží a háčik môže veľmi rýchlo vyskočiť. O nič lepšie to nie je ani keď je zapnutý o oko na prívese – takisto hrozí vyskočenie. Niet nad popruhy z jedného kusu, ktoré majú jeden koniec voľný a na tom druhom upínací mechanizmus.

Špecialitka od Risk Racing

dsc0010.jpg
dsc0020.jpg
Majiteľom offroadových motoriek prináša americká firma Risk Racing zlepšovák v podobe systému Lock-n-load. V tomto prípade odpadá potreba použitia lyžiny, či akýchkoľvek upevňovacích popruhov. Pomocou tohto systému naviac upevníte motorku aj sami, bez pomoci druhej osoby aj v prípade, že váš stroj nemá bočný stojan, čo je na offroadových špeciáloch bežné. Ďalšou výhodou je, že pruženie je stlačené len minimálne, takže netrpia struny ani guferá. Stojan Lock-n-load funguje tak, že stupačkami motorky vojdete do otvorených ramien stojana a tie následne zatlačením nohou zacvaknete. Pre istotu výrobca pripojil aj poistné kolíky, ktoré zasuniete do otvorov. Keď chcete motorku „vyslobodiť", stačí poistné kolíky vybrať a dvojicu skrutiek nadoraz vyskrutkovať. Potom už len stačí zatlačením na vrch ramien uvoľniť postupne obe stupačky a s motorkou vycúvať. V prípade, že potrebujete príves použiť na prepravu niečoho iného, pomocou štyroch skrutiek stojan ľahko odmontujete a na podlahe prívesu zostanú len dva oceľové pásiky. Je to naozaj nesmierne jednoduché a pritom funkčné a spoľahlivé riešenie upevnenia motocykla.

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre