​Panna, alebo orol?

Keď si niekto nevie vybrať medzi zdanlivo rovnakými produktami, môže si hodiť mincou a rozhodnutie nechať na to či padne „panna, alebo orol". Ak máte v hľadáčiku niektorý z dvojice turistických motocyklov Honda, ktoré sa stretli v našom redakčnom teste, pokúsime sa nájsť presvedčivé argumenty, ktoré môžu zavážiť pri ich výbere. Zákazník sa však často rozhoduje podľa osobných sympatií, či emócií, ktoré prežíva pri jazde a tak sa s vami podelíme o naše skúsenosti.

​Panna, alebo orol?

POROVNÁVACÍ TEST: HONDA CRF 1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS DCT VS. HONDA NT1100 DCT

Trendom posledných rokov je vývoj nových modelov s často veľmi rozdielnym využitím, ktoré sú postavené na rovnakom základe. Vďaka tomu sa výrobcom darí ponúkať technicky vyspelé motocykle za dostupnú cenu. To je aj prípad našej testovanej dvojice. Cestovné enduro CRF1100L Africa Twin Adventure Sports využíva rovnaký motor, rám, aj veľkú časť elektronickej výbavy a ďalších komponentov ako športovo-turistický model NT1100, ktorý minulý rok rozšíril ponuku značky Honda. Časti motocykla rokmi overené v náročných podmienkach znamenajú pre záujemcov o novinku určite výhodu.


Základ, na ktorom sa dá stavať.

Kvapalinou chladený dvojvalec so štvorventilovou technikou, ktorý vďaka posunutiu ojničných čapov o 270° pripomína V-Twin, je dnes najviac využívanou koncepciu motora. Rovnaké usporiadanie majú všetky 500-vky japonského výrobcu, ale aj najnovšie modely Hornet a Transalp. Výnimkou nie sú ani naše testované motocykle. U obidvoch je použitý rovnaký radový dvojvalec s objemom 1.084 ccm, ktorého parametre na prvý pohľad veľmi neoslnia. Zatiaľ čo krútiaci moment dosahuje svoje maximum 105 Nm (104 Nm v prípade NT) pri 6.250 ot./min, výkon len tesne prekročí hranicu sto koní. Medzi najväčšie prednosti motora patrí jeho pružnosť, pričom výsledný dojem umocňuje krásne dunivý zvuk z výfuku. Špecialitou Hondy je automatická dvojspojková prevodovka DCT, ktorá si medzi motorkármi získava stále viac priaznivcov. Obidva modely majú rám zvarený z oceľových profilov, ku ktorému je priskrutkovaná podsedadlová časť z hliníkovej zliatiny. Aj geometria je takmer identická, rozdiely sú hlavne v uchytení svetiel, chladičov a výfukov. V prípade NT-čka je poznať, že táto motorka bola od začiatku stavaná ako turistický model s bočnými kuframi vo farbe motocykla. Je to presne ten typ, ktorý naživo vyzerá oveľa lepšie ako na fotkách. Pretože v náplni práce nemá žiadne výjazdy mimo spevnené cesty, dostala 17-palcové kolesá s cestným dezénom pneumatík. Odpruženie so zdvihmi 150 mm sa v tejto kategórii považuje za nadštandard. V záujme udržania priaznivej ceny motocykla, teleskopická vidlica typu upsidedown a centrálna pružiaca jednotka ponúka iba možnosť nastavenia predpätia. U modelu Africa Twin sa vývojárom podarilo perfektné vyváženie podvozku, vďaka čomu sa radí medzi absolútnu špičku kategórie adventure. Testovaný motocykel bol navyše vybavený elektronicky nastaviteľným odpružením Showa EERA, ktoré uspokojí aj tých najnáročnejších zákazníkov.

Vitajte na palube

Motocykle ponúkajú slušný komfort, ktorý jazdec ocení nielen pri zdolávaní väčších vzdialeností. Zatiaľ čo na Africa Twin sedíte pekne vzpriamene s rukami voľne položenými na širokých riadidlách, na NT-čku ste mierne predklonený. Kvôli tomu nie je trup tak vystrčený do priestoru a vďaka kapotáži s deflektormi pred plexi-štítom a malým bočným krytom ste lepšie chránený ako na verzii Adventure Sports. Tu chce trocha cviku už samotné nasadnutie, pri ktorom musíte dať nohu poriadne vysoko aby ste ju prehodili cez motorku. Samostatnou kapitolou je nastupovanie so spolujazdcom. NT-čko má nižšie položené sedadlo s ktorého došliapnu na zem i jazdci menšieho vzrastu. U obidvoch modelov natrafíte na rovnakú prístrojovku s dvomi displejmi nad sebou, ktorá tak trocha pripomína roadbook dakarského špeciálu. Preto by som si u turistického modelu NT1100 vedel predstaviť aj niečo vhodnejšie. Dotykový TFT displej s uhlopriečkou 6,5", ktorý sa dá pohodlne ovládať v rukaviciach, je však prehľadne usporiadaný a dobre čitateľný aj na ostrom slnku. Zároveň však priznávam, že dlhé načítavanie údajov a nutnosť zakaždým potvrdiť zoznámenie s manuálom mi dokáže zabrnkať na nervy. Po spárovaní so smartfónom sa okrem iných funkcií dajú na displej posielať pokyny navigácie z telefónu. Prístrojovky pritom podporujú obidve hlavné aplikácie Apple CarPlay a Android Auto. Motocykle dostali aj rovnaké ovládače na riadidlách. Niektoré funkcie majú svoje tlačidlo, ale pre mnohé sa musí ísť trocha komplikovane do menu. Majitelia však potvrdia že sa to dá v pohode naučiť a systém si pochvaľujú.

dsc9301.jpg
dsc9297.jpg
Prístrojovky oboch modelov sú prakticky identické. To už však nepla tí o riadidlách. Tie na NT sú mierne nižšie, ale aj užšie a výsledkom je úplne odlišný posed a dojem z motorky. Obe veľmi dobre „padnú" do ruky , treba si len naživo vyskúšať, čo vám bude vyhovovať.

Ovládanie je hračkou

Aj keď obe motorky vážia približne dva a pol metráku, pri jazde tú hmotnosť veľmi necítite. Opticky podstatne väčšia Africa Twin Adventure Sports pritom váži navlas rovnako ako útlejšie NT, až elektronicky ovládaný podvozok Showa EERA pridáva ďalšie dve kilá a kvôli tomu je hmotnosť testovaného stroja rovných 250 kg (v sériovom stave, teda bez kufrov). NT má kufre už v základnej výbave. NT je pocitovo obratnejšie, agilnejšie, vďačí za to predovšetkým menšiemu prednému kolesu. V rýchlom slede zákrut sa z jednej strany na druhú preklápa svižnejšie. Zároveň máte vďaka miernemu predklonu lepšiu odozvu od predného kolesa, čo tiež prispieva k pocitu stability a istoty ovládania. No Africa Twin na tom nie je o nič horšie. Väčšie koleso síce vytvára väčší gyroskopický efekt, dlhšie zdvihy pruženia pocitu istoty veľmi nenahrávajú, ale všetko kompenzuje vzpriamený posed a vyššie aj širšie riadidlá, vďaka ktorým máte motorku dokonale pod kontrolou. Hmotnosť je len číslo, dôležitejšia je realita a výsledný dojem. V tomto smere konštruktéri odviedli kus dobrej práce v prípade oboch strojov, za jazdy vôbec nepôsobia ťažkopádne a potešia prekvapivo ľahkou ovládateľnosťou.

dsc9333.jpg
dsc9329.jpg
Obidva modely ponúkajú závetrie výškovo nastaviteľného plexištítu. V prípade Africa Twin na to slúži jednoduchý mechanizmus, nastavenie výšky , ale aj sklonu štítu na NT vyžaduje hrubšiu silu.

Teraz trochu matematiky

Stále nemáte jasno po ktorej motorke siahnuť? V prvom rade je dôležitá otázka, či budete jazdiť výlučne po ceste, alebo chcete zavítať aj do terénu. Pokiaľ uvažujete o spestrení vo forme offroadu, voľba bude jasná, podvozok Africa Twin je na takúto výzvu podstatne lepšie pripravený. No pokiaľ sa orientujete výlučne na asfalt, situácia sa trochu zamotáva, pretože asfaltky zvládajú obe motorky bravúrne. Každá trochu iným štýlom, ale každá s prehľadom. Pokiaľ ste útlejšej postavy, subtílnejšie NT s nižšie položeným sedadlom by vám malo „sadnúť" lepšie. To si však musíte vyskúšať naživo. Poďme sa na to pozrieť ešte z iného pohľadu a čisto prakticky. Pre tento účel „vymeníme" testovanú Africa Twin Adventure Sports za „bežnú" Africa Twin. Predsa len, skromnejší „základný" model Africa Twin má k NT-čku bližšie hlavne čo sa týka ceny. Opakujeme, zabudnite teraz na chvíľu na verziu Adventure Sports, uvažujeme teraz o základnej – lacnejšej Africa Twin. NT-čko má oproti nej cenovku o päťsto eur nižšie. To nie je veľa. Ak vám srdce piští po dobrodružnejšie ladenom endure a hlavne chcete viac univerzálnu motorku, príplatok 500 eur nie je až takou prekážkou. Fajn, lenže turistická motorka „musí" mať kufre. NT-čko ich má už v základe, zatiaľ čo za dvojicu plastových bočných kufrov si od vás v Honde vypýtajú minimálne 924 eur. Aby bolo porovnávanie ešte rovnocennejšie, dokúpime na Africa Twin aj vyhrievané rukoväte. Tie má NT takisto v základe, vybaviť nimi Africa Twin vás bude stáť 247 eur. To už máme rozdiel celkovo 1.671 eur a motorky sú teraz viacmenej rovnocenné. Pardon, NT má v základe aj hlavný stojan, čo je pri turisticky ladenom stroji, hlavne s reťazovým sekundárnym prevodom, takisto nemalý bonus. Keď to takto rozmeníme „na drobné" a začneme tvrdo kalkulovať, dáva verzia NT zasa väčší zmysel... Výber modelu s manuálnou prevodovkou, alebo s automatom DCT je už čisto na vás. Vo všetkých prípadoch je rozdiel rovných 1000 eur, ktoré si za DCT musíte priplatiť.

dsc9198.jpg

Ako to vidí Miro?

Ja som nikdy nebol milovníkom jazdy v bahne, piesku, či po rozbitých kamenistých cestách. Vždy som si najviac užíval adrenalínovú jazdu po kvalitných asfaltkách s množstvom zákrut, kde som mohol maximálne využiť potenciál motocykla. Z tohto pohľadu by mal byť turistický model NT1100 DCT pre mňa lepšou voľbou ako Africa Twin. NT-čko sa ochotne sklápa do zákrut pričom precízne vyladený podvozok dáva výbornú spätnú odozvu. Vo verzii DCT má síce trocha vyššiu hmotnosť, ale ako je u Hondy zvykom dokáže ju perfektne maskovať. Motocykel s prehľadom zvláda aj svižnejšiu jazdu i keď pružiace prvky ponúkajú len nastavenie predpätia. Vďaka väčším zdvihom 150 mm si podvozok ľahko poradí s našimi rozbitými cestami. Aj brzdy majú dosť sily, pričom sa dajú citlivo dávkovať. Jednoducho pri dodržiavaní cestných predpisov je jazda príjemná a pôsobí veľmi bezpečne. V závetrí kapotáže vládne úplná pohoda a tak nič nebráni aby ste mohli komfortne ukrajovať stovky kilometrov pekne vo dvojici. Verím, že pre mnohých to bude jasná voľba rozumu. V súvislosti s novým modelom NT1100 sa mi páči prirovnanie k ideálnej manželke, ktorá sa o všetko postará a poslúcha na slovo. Je to pekná baba, ale žiadna sexbomba a tak časom s ňou môže byť aj trocha nuda. Zato Afričanka je krásavica, ktorá medzi konkurentkami nemá páru. Svojou stavbou presne zodpovedá mojej predstave dobrodružne ladeného cestovného endura. Aj keď nedokážem využiť jej potenciál pri jazde v náročnejšom teréne, výlety po úžasných alpských cestách, alebo po našej krásnej domovine sú vždy veľkým zážitkom. Keď si ako novinár môžem vybrať z pestrej ponuky značky Honda motorku s ktorou vyrazím na Honda Fest, vždy je to Africa Twin Adventure Sports. Jediný model, ktorý by ju mohol nahradiť je Gold Wing, ale hlavnou prednosťou „Afričanky" je univerzálnosť. V tej najvyššej výbave s elektronicky nastaviteľným podvozkom Showa EERA sa cíti bezpečne na každom povrchu. Ako jediné veľký mínus pri každodennom využití vidím ťažkopádne manévrovanie s motorkou na mieste, nielen v teréne. Situácie pri ktorých treba zdolávať strmé výjazdy, alebo rozbahnený terén sú pre mňa doslova nočnou morou.

dsc9243.jpg

Ako to vidí Peter?

Je zaujímavé, aké sú tieto dve motorky podobné technikou a zároveň rozdielne svojim prejavom a charakterom. To je však len dobre, pretože výber je pestrejší a každý môže siahnuť po tom, čo jeho potrebám, či vkusu vyhovuje viac. Ja sa osobne viac prikláňam k modelu Africa Twin. Jednak preto, že s mojou výškou 186 cm mi ergonomicky vyhovuje viac, posed je viac uvoľnený, vzpriamený a pocitovo mám motorku lepšie pod kontrolou. Ďalšia vec je, že s chuťou sa zahryznem aj do terénu a tu je preferencia modelu Africa Twin úplne jednoznačná. V neposlednom rade mi vyhovuje fakt, že zatiaľ čo NT sa orientuje výlučne na cesty, Africa Twin zvláda aj spomínaný terén a pritom svojim prejavom a sebaistotou na asfalte vôbec nezaostáva. Obidva kúsky sú komfortné, ale zároveň slušne športovo ladené. Aj keď každý trochu iným štýlom športu. Zatiaľ čo NT-čko v zákrutách „športuje" viac v štýle cestných pretekov, kedy ťažisko tela posúvate viac do vnútra zákruty, ovládanie Africa Twin viac pripomína supermoto, motorku si doslova prehadzujete zo strany na stranu a trup zostáva viac-menej vzpriamený. Drsnejší prejav endura a jeho „tlačenie" do vnútra zákruty mi je tak nejako bližší. Aj keď musím uznať, že pokoj, pohoda a závetrie, ktoré poskytuje NT, majú tiež svoje čaro! V takomto duchu výrobca zvolil aj farby. Aj Africa Twin je síce dostupná aj v nenápadnej matnej čiernej, ale zároveň sú k dispozícii kúsky s poriadnym „bojovým" sfarbením, vrátane neodmysliteľnej trikolóry. Na druhej strane NT dostalo vyslovene decentné farby – matnú striebornú, perleťovú bielu, či matnú čiernu. Pôsobí tak trochu ako sivá myška, ale konzervatívne ladení jazdci to určite ocenia. Elegancia na vysokej úrovni...

AJ KEĎ NAŠE DVA TESTOVANÉ MOTOCYKLE ZDIEĽAJÚ ROVNAKÝ MOTOR, RÁM, I VÄČŠINU ELEKTRONICKEJ VÝBAVY A MNOHO KOMPONENTOV, VO VÝSLEDKU SÚ TO VEĽMI ROZDIELNE STROJE. POĎME ZISTIŤ, ČI JE VÝHODNEJŠIE SI KÚPIŤ TURISTICKÝ MODEL NT1100, AK NEMÁTE V ÚMYSLE OPUSTIŤ ASFALTKU, ALEBO JE VŠESTRANNOSŤ CESTOVNÉHO ENDURA CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS NA CESTE AJ MIMO NEJ TOU NAJLEPŠOU VOĽBOU.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports ES DCT Honda NT1100 DCT

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, ojničné čapy posunuté o 270°, 4 ventily na valec, SOHC, Zdvihový objem: 1.084 ccm, Vŕtanie x zdvih: 92 mm × 81,5 mm, Kompresný pomer: 10,1:1, Maximálny Výkon: 102 k (75 kW) pri 7.500 ot./min., Najvyšší krútiaci moment: 105 Nm pri 6.250 ot./min., Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, Štartovanie: elektrický štartér, Zapaľovanie: elektronické, Prevodovka: 6 stupňová automatická DCT, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: reťaz

Rám: dvojitý, chrbticový z ocele, hliníková podsedadlová časť, Pruženie vpredu: plne nastaviteľná teleskopická vidlica typu upside-down, priemer 45 mm, zdvih 230 mm, vzadu: hliníková kyvná vidlica, centrálna jednotka s nastaviteľným predpätím a útlmom, zdvih 220 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 310 mm, štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová o priemere 256 mm, jednopiestikový strmeň, ABS, Disky kolies: hliníkové s oceľovým výpletom, Pneumatiky vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-18.

Rázvor: 1.575 mm, Výška sedla: 850/870 mm, Objem palivovej nádrže: 24,8 l, Pohotovostná hmotnosť: 250 kg, Cena verzie Adventure Sports DCT: 17.190,- eur, Cena testovaného modelu: 21.880,- eur, Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited Slovensko

Honda NT1100 DCT

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, ojničné čapy posunuté o 270°, 4 ventily na valec, SOHC, Zdvihový objem: 1.084 ccm, Vŕtanie x zdvih: 92 mm × 81,5 mm, Kompresný pomer: 10,1:1, Maximálny Výkon: 102 k (75 kW) pri 7.500 ot./min., Najvyšší krútiaci moment: 104 Nm pri 6.250 ot./min., Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, Štartovanie: elektrický štartér, Zapaľovanie: elektronické, Prevodovka: 6 stupňová automatická DCT, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: reťaz

Rám: dvojitý, chrbticový z ocele, hliníková podsedadlová časť, Pruženie vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down s nastaviteľným predpätím, priemer 43 mm, zdvih 150 mm, vzadu: hliníková kyvná vidlica, centrálna jednotka s nastaviteľným predpätím, zdvih 150 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 310 mm, štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová o priemere 256 mm, jednopiestikový strmeň, ABS, Disky kolies: zliatinové, Pneumatiky vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17.

Rázvor: 1.535 mm, Výška sedla: 820 mm, Objem palivovej nádrže: 20,4 l, Pohotovostná hmotnosť: 248 kg, Cena verzie NT1100 DCT: 14.690,- eur, Cena testovaného modelu: 16.240,- eur, Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited Slovensko

Text a foto: P. Lovíšek a M. Masničák


Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre