BAGGER s automatom

Bobber CMX1100 Rebel bol uvedený na trh v roku 2021 ako silnejší brat veľmi úspešného CMX500. Vzhľad rebela, ktorý sa nezľakne žiadnej pouličnej šarvátky, si zachováva aj tohtoročná novinka. Dostupná je výlučne v čiernej farbe, čo zvýrazňuje jej minimalistický dizajn. S malou kapotážou a bočnými kuframi si v sedle verzie CMX1100T môžete užiť ešte viac slobody a zábavy.

BAGGER s automatom

Doba, keď japonské značky doslova chŕlili zo svojich výrobných hál všetky tie modely Shadow, Intruder, Vulcan, či Midnight Star je už dávno preč. Aj keď kategória cruiserov na čas takmer vymizla z ich ponuky, začína sa blýskať na lepšie časy. Prvou lastovičkou v ponuke najväčšieho svetového výrobcu motocyklov bol model CMX500 Rebel, ktorý sa okamžite stal predajným hitom. Malý štýlový bobber poháňa radový dvojvalec, aký nájdeme aj v ďalších modeloch radu CB500, len s trocha iným naladením. Aby majitelia po čase mohli presadnúť na niečo väčšie, výrazne výkonnejšie, Honda im naservírovala veľkého Rebela CMX1100. Motocykel bol „uvarený" podľa jednoduchého receptu, keď do pekného oceľového rámu vývojári zabudovali trocha upravený motor z iného modelu. V tomto prípade výborne poslúžil osvedčený dvojvalec z cestovného endura Africa Twin, ktorý sa vyrába s manuálnou prevodovkou, alebo s automatom DCT.

Je to Rebel

Rebela by sme mohli charakterizovať ako jedinca, ktorý sa búri proti zavedeným pravidlám a jasne dáva najavo svoju nespokojnosť. Keď si zoberiete, že máte pred sebou bagger, ktorý má namiesto véčkového radový dvojvalec, naviac chladený kvapalinou, spolupracujúci s automatickou prevodovkou, pričom motorka neváži ani pol tony, uvedená charakteristika naňho pekne sedí. U Hondy má názov Rebel dlhú tradíciu. Dvestopäťdesiatka s radovým dvojvalcom, vyrábaná v 80. rokoch minulého storočia, sa tiež výrazne odlišovala od bežnej produkcie. Prvé, čo si všimnete je samozrejme vzhľad motorky. Ak sa vám pollitrový Rebel páči, je viac než isté, že si vás získa aj jeho veľký brat, lebo ich dizajn sa veľmi nelíši. Čistá línia sa nesie od kvapkovitej nádrže, cez malé sedadlo, až po hlboko krojený zadný blatník. Podobne jednoducho riešený je aj oceľový rám. Nielen okrúhly reflektor a malé smerovky, ale aj oválne zadné svetlo využíva LED technológiu. To, čo vám ihneď padne do oka pri pohľade spredu, je parádna teleskopická vidlica s čiernymi klzákmi a radiálnym štvorpiestikovým strmeňom. Oproti tomu motor, ani koncovka výfuku toľko estetiky nepobrali. Tohtoročná novinka CMX1100T, ktorá je v ponuke iba v čiernej metalíze, sa od základného modelu výrazne líši. Lepšiu ochranu pred náporom vetra ponúka štýlová aerodynamická polokapotáž v štýle batwing. A celkom pekne ladia aj pevné bočné kufre s objemom 35 litrov (pravý 16 l a ľavý 19 l), pevne uchytené na masívnych nosičoch. Vďaka tomuto praktickému priestoru na batožinu môžete s veľkým Rebelom pohodlne absolvovať aj dlhší výlet. Pochvalu si zaslúži aj prístrojový panel, ktorý je, podobne ako u päťstovky, okrúhly. Aj keď má priemer iba 12 cm, ponúka množstvo prehľadne usporiadaných informácií. Podarilo sa to aj vďaka samostatne umiestneným kontrolkám vpravo od budíku. V porovnaní s päťstovkou, ktorá má v elektronickej výbave iba povinné ABS, tisícstovka dostala elektronický plyn so štvoricou jazdných módov. Tie sa líšia priebehom výkonu, zásahom trakčnej kontroly, úrovňou brzdenia motorom a režimom automatického radenia. Tri sú prednastavené a štvrtý si môžete navoliť podľa vlastných preferencií. U baggera trocha prekvapivou funkciou je anti-wheelie (zamedzenie dvíhania predného kolesa), ale Rebel sa môže aj takto odlišovať od konkurencie. Pri diaľničných presunoch určite príde vhod tempomat, jeho ovládanie je trochu nezvykle umiestnené na pravej rukoväti. Nakoniec, niet divu, veď vľavo je tých prepínačov viac než dosť.

dsc1136.jpg

Na palube krížnika ciest

Sedadlo s výškou iba 700 mm ulahodí najmä postavám nižšieho vzrastu, ani vyšší jazdci sa však nebudú cítiť stiesnene. Svoj podiel na tom má prirodzene vzpriamený posed, pričom šírka riadidiel je navrhnutá tak, aby neobmedzovala vodiča keď sa prepletá kolónou automobilov. Aj keď má Rebel subtílnu postavu a s plnou nádržou neváži viac ako 240 kg, s touto turistickou výbavou je to kus motorky. Spočiatku si treba zvyknúť na nezvykle široko umiestnené stupačky. Má to na svedomí mohutné veko systému DCT na pravej strane. Samozrejme, rovnako vysunutá do strany musí byť aj ľavá stupačka a tak pri jazde máte kolená ďaleko od nádrže. Na otázku prečo sú navyše tak vysoko si sami odpoviete, keď sa prenesiete sériou zákrut. Veľký Rebel už od prvých metrov príjemne prekvapuje svojou ľahkou ovládateľnosťou. Precíznosť, s akou dokáže držať zvolenú stopu pri prejazdoch zákrut rôzneho polomeru sa v tejto kategórii tak často nevidí. Motorka sa správa viac ako naháč, než bagger. S veľkou ochotou sa vrhá do náklonov, pričom ju veľmi nelimitujú už spomínané stupačky umiestnené na dlhých držiakoch. Svoj podiel na tom má precízne vyváženie a kvalitné odpruženie. Klasická teleskopická vidlica Showa s priemerom nosníkov 43 mm, aj dvojica zadných tlmičov rovnakej značky, ponúka možnosť nastavenia predpätia pružín. So športovo naladeným podvozkom výborne spolupracujú aj brzdy. Aj keď je vpredu iba jeden kotúč veľkého priemeru 330 mm, na dávkovanie brzdného účinku radiálneho štvorpiestika stačia dva prsty.

dsc1319-2.jpg

Dvojvalec s automatom

Tým najrebelskejším nápadom je použitie radového dvojvalca z cestovného endura, navyše s automatickou prevodovkou DCT. Ak podľa vás musí mať bagger veľký vibrujúci V-twin, ktorý treba držať na uzde, tak CMX1100 nebude patriť do užšieho výberu. Tu sa veci odohrávajú trocha inak. Pre svoje nové využitie musel prejsť motor z „Afriky" niektorými zmenami. Dostal hlavne o tretinu väčší zotrvačník, vďaka čomu má viac sily odspodu a kultivovanejší chod. Odlišné je časovanie a zdvih ventilov, spolu s prepracovaným výfukovým potrubím. Na charaktere dvojvalca sa podpísalo dobre známe presadenie ojničných čapov o 270°. Hodnota maximálneho výkonu klesla na 87 koní, ale krútiaci moment 98 Nm sa dosahuje už pri 4.000 ot./min. To znamená, že bežne sa budete pohybovať medzi dvomi a štyrmi tisíckami. Keď však zatúžite po riadne divokej jazde, máte k dispozícii ešte široké pásmo otáčok. Automatická prevodovka DCT je už len čerešničkou na torte. V Honde ju vypiplali takmer k dokonalosti. Určite sa nájdu takí, ktorí ju budú z princípu odmietať, ale aj tak si myslím, že by si ju mal každý vyskúšať. Pre pohodové túlanie sa krajinou ťažko niečo lepšie vymyslíte. Ja si ju užívam aj pri svižnej jazde, keď prevodovka radí jeden kvalt za druhým takmer nepozorovane. Pred zákrutou stačí ťuknúť po brzdovej páčke a už elektronika podraďuje s krátkym medzi plynom. Pritom môžem do toho hocikedy zasiahnuť tlačidlami na riadidlách.

Resumé

Veľký Rebel nie je žiadny dizajnový skvost, ale po stránke funkčnosti mu ťažko niečo vytknúť. Ako minimalistický bagger dostal slušnú nálož asistenčných systémov, ktoré jazdcom uľahčujú spolužitie s ním. Športovo naladený podvozok vám na rozbitých cestách občas uštedrí nejaký kopanec. Keď však natrafíte na kvalitnú asfaltku s množstvom zákrut, o adrenalínovú zábavu je postarané. Veľký Rebel s touto turistickou výbavou môže byť dobrým spoločníkom nielen pri každodennom dochádzaní za prácou v preplnených uliciach miest, ale aj pri víkendových výletoch. V jeho prospech hovorí i priaznivá cena a slušná spotreba, ktorá sa pohybuje okolo 5 litrov.

Nový Rebel CMX1100T, ktorý je dostupný iba v čiernej metalíze, je vybavený širokou polo kapotážou a pevnými bočnými kuframi s objemom 35 litrov. To z neho robí dobrého spoločníka aj na dlhšie výlety.

dsc1332.jpg
dsc1338.jpg

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, ojničné čapy posunuté o 270°, 4 ventily na valec, SOHC, Zdvihový objem: 1.084 ccm, Vŕtanie x zdvih: 92 mm x 81,5 mm, Kompresný pomer: 10,1:1, Maximálny výkon: 64 kW (102 k) pri 7.000 ot./min., Najvyšší krútiaci moment: 98 Nm pri 4.750 ot./min., Príprava zmesi: vstrekovanie paliva PGM-FI, elektronický plyn, Štartovanie: elektrický štartér, Zapaľovanie: elektronické, Prevodovka: 6 stupňová automatická DCT, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: reťaz

Rám: oceľový chrbticový, Odpruženie vpredu: klasická teleskopická vidlica Showa, priemer klzákov 43 mm, vzadu: kyvná vidlica, dve pružiace a tlmiace jednotky Showa s nastaviteľným predpätím, Brzdy vpredu: kotúčová o priemere 330 mm, radiálny štvorpiestikový strmeň Nissin, ABS, vzadu: kotúčová o priemere 256 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, Kolesá: zliatinové, Pneumatiky vpredu: 130/70-18, vzadu: 180/65-16,

Rázvor: 1.520 mm, Výška sedadla: 700 mm, Objem palivovej nádrže: 13,6 l, Pohotovostná hmotnosť: 238 kg, Cena základného modelu: 11.190 eur, Cena verzie DCT: 12.190 eur,

dsc1330.jpg
dsc1346.jpg

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited Slovensko

TEXT: M. MASNIČÁK, FOTO: P. LOVÍŠEK

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre