MODERNÝ ŠTÝL A BEZPEČNOSŤ

India je krajina s obrovským potenciálom, kde zaznamenal neuveriteľný rozmach aj trh s motocyklami a všetkým čo s tým súvisí. Mohol som sa o tom presvedčil vďaka pozvaniu spoločnosti Inter Cars na prehliadku výrobných hál jedného z najväčších svetových producentov ochranných prilieb pre motorkárov. V Studds Accessories Ltd., ich vyrobia denne 20.000 kusov.

MODERNÝ ŠTÝL A BEZPEČNOSŤ

Značka Inter Cars je medzi motoristami známa hlavne ako distribútor náhradných dielov pre osobné a nákladné automobily. Spoločnosť, ktorú v roku 1990 založili traja poľskí nadšenci sa postupne rozrástla na jedného z najsilnejších hráčov v Európe. Dnes má viac ako 500 pobočiek v 16 krajinách, pričom centrálny sklad vo Varšave má rozlohu 349.000 m2. Aj keď spoločnosť Inter Cars mala už dlhé roky vo svojej ponuke veľké množstvo náhradných dielov pre motorky, ale aj doplnky a príslušenstvo, dnes už má samostatnú divíziu Inter Motors. Tá postupne získava mnohé významné značky. Najnovšie sa stala distribútorom prilieb SMK pre strednú a východnú Európu. To bol aj dôvod prečo pozvala novinárov z okolitých krajín na prehliadku závodu spoločnosti Studds Accessories Ltd., ktorá má svoje výrobné haly južne od hlavného mesta Díllí.

img0028.jpg

Ako to všetko začalo

Rodinnú firmu založil v roku 1973 otec a strýko dnešného majiteľa a generálneho riaditeľa v jednej osobe Sidhartha B. Khurana. Kvalita prilieb sa postupne zlepšovala hlavne kvôli kooperácii s výrobcami z celého sveta. Keď sa však zdalo, že kvôli nezhodám značku predajú, firmu prevzal Sidhartha, ktorý práve ukončil štúdium na vysokej škole. Zlom nastal v roku 2015, keď na základe kooperácie s európskymi firmami vznikla nová značka SMK Helmets. Veľmi solídne spracované prilby SMK s bohatou výbavou kombinujú moderný dizajn a 30 rokov skúseností s výrobou. Vývoj nových modelov má na starosti ich európska centrála, lebo snahou spoločnosti je presadiť sa na náročných trhoch v Európe, USA, Južnej Amerike a Austrálii. Samozrejme naďalej zostáva najväčším odberateľom domáci trh. Na to, aby ste si urobili predstavu aký obrovský potenciál má najľudnatejšia krajina sveta (viac ako 1,4 miliardy ľudí) stačí pár čísel. Podľa štatistík sa v Indii každý deň predá viac ako 50 tisíc nových jednostopových vozidiel, čo ročne predstavuje neuveriteľných 17 miliónov.

img9998.jpg

Všetko sa robí vo veľkom

Poďme sa pozrieť ako prebieha výroba v tak obrovskej fabrike (s plochou 24.000 m2). Vonkajšia škrupina prilieb SMK je až na pár výnimiek vyrobená z polykarbonátu, a tak na začiatku každej sú obrovské nádoby s guľôčkami plastu ABS. Optimálne namiešaná zmes granulátu sa v moderných vstrekovacích lisoch nahreje na 200 °C a potom vstrekne do kovovej formy. Tie si tu sami vyrábajú na CNC frézkach zo špeciálnej hliníkovej zliatiny. Po vybratí z formy sa vonkajšie škrupiny ukladajú na stojany a putujú do miestnosti, kde chladnú. Rovnakou technológiou, ale z materiálu s inou pevnosťou, sa vyrábajú aj ďalšie plastové časti. To, čo „vypadne" zo vstrekovacieho lisu je polotovar a tak nastupuje tvrdá ručná práca, pri ktorej robotníci ostrými nožmi odstraňujú všetko nepotrebné. Ich jedinou ochrannou pomôckou je náplasť na pravom palci. Aby škrupina z polykarbonátu dobre vyzerala, musia sa na ňu okrem spodného laku naniesť špeciálne samolepky na vodnej báze. Opäť sa všetko robí ručne. Vyžaduje si to zručnosť, ale tí najlepší dokážu za jednu zmenu olepiť až 100 prilieb. Po vysušení nálepiek sa ešte nanáša vrstva číreho laku. Ďalšou veľmi dôležitou časťou prilby je ochranný štít, ktorý sa taktiež vyrába na vstrekovacích lisoch. Po dôkladnej kontrole plexi-štíty putujú najskôr do veľkého tunelu, kde sa potiahnu špeciálnou vrstvou. Následne sa máčajú v chemických roztokoch, ktoré vytvoria povrch odolný voči poškriabaniu. V ďalšej hale sa vyrába interiér prilby krok po kroku. Najskôr sa z mäkkého materiálu vyrežú laserom presné tvary jednotlivých komponentov a potom sa vnútorná výstelka kompletizuje na šijacích strojoch. Všetko sa robí vo veľkom. Aby sa za deň stihlo v trojzmennej prevádzke vyrobiť 20.000 prilieb, len v tejto hale pracuje viac ako sto ľudí. Finálnou fázou výroby je kompletizácia. Každý pracovník na páse pridá na prilbu určitý diel. Najskôr sa montujú vnútorné časti ako je slnečná clona, nasleduje stredná EPS vrstva, interiér, nakoniec vonkajšie diely a plexištít. Po tom, čo sa výrobok očistí, nasleduje záverečná kontrola kvality. Pracovník prilbu pozorne prezrie a vyskúša funkčnosť všetkých pohyblivých častí. Až potom sa prilba zabalí do škatule. Možno vás zaujíma, aké mzdy majú zamestnanci vo výrobe. Napríklad pracovník na linke zarobí okolo 240 dolárov, ale majster na hale má mesačne 340 dolárov. Na pomery Dillí to sú už celkom slušné platy.

img9868.jpg
img0032.jpg
img0067.jpg
img0038up.jpg
img9887.jpg
img9931.jpg

India na vlastnej koži

Aby sme si vyskúšali ako prilby SMK fungujú v praxi, vedenie spoločnosti Studds pre nás zorganizovalo pekný výlet do mesta Jaipur spojený s prehliadkou najvýznamnejších kultúrnych pamiatok. Okrem integrálnych prilieb pozvaní novinári z okolitých krajín dostali kompletný výstroj značky Adrenaline, ktorej produkty spoločnosť Inter Cars už niekoľko rokov predáva aj na Slovensku. Na výber sme mali aj pestrú škálu motocyklov, počnúc dvomi modelmi domácej značky Royal Enfield Himalayan a Classic 350, cez stroje Ducati, KTM, Triumph, až po Harley-Davidson. Musím uznať, že model Stellar ponúka za cenu okolo 60 Eur veľmi slušný komfort s dobre fungujúcou ventiláciou. Aj hlučnosť prilby bola na Indické pomery vyhovujúca, lebo v tak hustej premávke rýchlosť jazdy len zriedka prekročí 80 km/h. Osobne som mal trocha problém s výberom veľkosti prilby. Zatiaľ čo "M" bola dosť tesná, "L" mi už trocha lietala na hlave. Textilný komplet Adrenaline Mashtec s odnímateľnou membránou Dry Tec, sa pri kolísaní denných teplôt ukázal ako veľmi praktický. Pri ranných teplotách okolo 10 °C bolo v oblečení príjemne. Keď cez deň ortuť teplomera vyšplhala na 27 °C veľké panely s priedušnou mriežkou zabezpečovali efektívne vetranie, tak bundy, ako aj nohavíc. V tomto výstroji som ešte týždeň jazdil po Indii na motorkách Royal Enfield s českým kolegom.

eldorado2.jpg
glide2.jpg
hybrid1.jpg
force5.jpg
derby6.jpg
hybridevo2.jpg
forcesteel.jpg
glide1.jpg
stellar1.jpg
phoenix2.jpg
sirius4.jpg
streemh.jpg
twister5.jpg
coopper1.jpg

Text: M. Masničák, Foto: J. „Somík" Somerauer

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre