Pomalý, alebo rýchly dvojvalec ?

Triumph Speed Twin síce v preklade znamená rýchly dvojvalec, no v skutočnosti s výkonom 64 koní vlastne nie je až takým rýchlym, ako si hovorí. Rýchlosť je však relatívny pojem a Speed Twin nie je ani náhodou pomalý. Vyskúšal som slabšiu verziu modelu Speed Twin s objemom 900 ccm a vychutnal si svižnú jazdu s klasickým Angličákom ako sa patrí.

Pomalý, alebo rýchly dvojvalec ?

Street Twin si teraz hovorí Speed Twin 900

Triumph má vo svojom výrobnom programe model Speed Twin len od roku 2016. Ten vznikol z modelu Bonneville 900 (2000-2016) ako modernejší, no stále klasický anglický fešák s dvojvalcom pod nádržou. Deväťstovka Speed Twin nikdy nebola nejakou veľkou hviezdou v ponuke značky Triumph a to hlavne preto, že rovnako v roku 2016 Triumph predstavil svoje veľká klasiky s objemom 1200 ccm. Takže na deväťstovky už sa ulakomili len tí, čo nemali tak plne vrecká libier, dolárov, forintov, euráčikov či ktovie čoho iného. Ja sám som sa pár krát na Street Twine zviezol a pravdu povediac, až tak ma za srdce vtedy nechytil. Možno som bol príliš mladý, príliš prahol po výkone, alebo len ešte nevedel vychutnávať dobré veci. Pretože tentokrát to bolo celkom iné. Triumph Street Twin si od roku 2023 hovorí . Speed Twin 900 a ako menšia verzia modelu Speed Twin 1200 ma počas testu jednoznačne chytil za srdce.

1a0a4727.jpg
1a0a4725.jpg

TOTO JE TEN NAJLEPŠÍ POCIT RÝCHLOSTI, KEĎ SI RÝCHLOSŤ STÍHATE UVEDOMOVAŤ! POKIAĽ IDETE RÝCHLEJŠIE, STE PRÍLIŠ V STREHU, STRNULÝ, NESTÍHATE VNÍMAŤ MIHANIE SVETA OKOLO VÁS. SPEED TWIN 900 JE VÁŽNE VEĽMI DOBRÁ POOBEDNÁ TERAPIA PRE VŠETKÝCH UPONÁHLANÝCH.

1a0a4735.jpg
1a0a4738.jpg

Moderná klasika

Speed Twin 900 je na prvý pohľad jedna nádherne postavená klasika! Moderná klasika! Pretože so zliatinovými kolesami, s modernejším držiakom čierneho svetlometu a takmer bez štipky chrómu to určite nie je úplne typický oldskúlový anglický dvojvalec. Tou štandardnou klasickou klasikou, akú Triumph predáva už posledných 70 rokov, je Bonneville T100 s rovnakým motorom s objemom 900 ccm. Speed Twin 900 je naproti nemu šmrncnutý trošku do moderna, aj keď fakt len tak trošičku. Nie je to našťastie žiadna Yamaha XSR, Husqvarna Vitpilen ani Kawasaki Z900 RS. Žiadna Honda CB650R či Ducati Scramber! Pretože ich dizajn je len krátkodobý. Speed Twin je jednoznačne trvácny a aj po desiatich rokoch bude vyzerať rovnako dobre ako dnes. Deväťstovka odstavená na parkovisku okamžite vzbudzuje obdiv, aj keď si ho úplne nasilu nežiada. Je jednoduchá, elegantná, väčšinu pozornosti smeruje na svoj dvojvalec. Pôsobí dospelo a fakt hodnotne. Samozrejme len do momentu, kým vedľa nej neodstavíte veľký Speed Twin 1200, ktorý je ešte o 2 levely vyššie, čo sa týka zapracovania historického dizajnu s krásnymi dobovými detailmi. Rovnako je mohutnejší a motor pod nádržou je výrazne väčší, no sama o sebe pôsobí deväťstovka fakt luxusne.

1a0a4764-copy.jpg

Rýchlosť je preceňovaná

„Speed is overrated!" Rýchlosť je preceňovaná, zbytočne sa na ňu prikladá príliš veľký dôraz. Na toto som prišiel hneď po prvom dni strávenom v sedle Speed Twinu 900. S výkonom 64 koní je jazda fakt veľmi pokojná, väčšinou v hraniciach zákona. Maximálne z tohto kvapalinou chladeného dvojvalca vyžmýkate asi tak 170-180 km/h. Ale to už fakt s odretými ušami. Primerané maximum je tak 150 km/h. A rozumné rýchlosti sú tak do 140 km/h. Môže za to veľmi vlažný výkon 64 koní a len päťstupňová prevodovka. No vôbec to neznamená, že som sa počas jazdy nudil, nebodaj, že by som mal deficit rýchlosti. Práve naopak, ja som si tú rýchlosť celkom slušne užíval a tešil sa zo stovky, ako keby som išiel 190 km/h. Prvé štyri kvalty sú veľmi dobre odstupňované a motorka zrýchľuje na mimomestských 90 km/h veľmi svižne. Vďačí za to hlavne príjemnému krútiacemu momentu 90 Nm a krásnemu dunivému dvojvalcovému zvuku. Hlas, ktorý vychádza z dvojice výfukových koncoviek, je hrubý a na dnešné zvukové limity až prekvapivo hlasný. Toto sa dnes už darí máloktorým výrobcom, aby motorka znela honosne, hlavne keď si predstavíme len objem 900 ccm. Po zaradení päťky už však vidieť, že motor stráca na sile a zrýchľovanie na poslednom prevode je veľmi laxné. To len infoška pre tých, čo by sa chceli na Speed Twine 900 nebodaj naháňať s nejakými kamošmi na modernejších športovejších naháčoch. Na to môžete rovno zabudnúť. Ako som si teda mohol užívať rýchlosť, bez rýchlosti?

Doprajte si čas a budete mať čas

Rýchlosť má v sedle modelu Speed Twin 900 úplne iný význam. Zaradená päťka, na tachometri stovka a pomalé dunenie dvojvalca vo výfukoch vás určite nebude nabádať k nejakej veľkej adrenalínovej jazde, no vánok na bunde a jemné turbulencie v prilbe vám hovoria, že sa hýbete, jazdíte. A to je rýchlosť – nestojíte, ale smerujete niekam. Toto je ten pocit slobody, keď sa môžete vybrať kam len chcete, vyraziť si vo svojom voľnom čase kdekoľvek vás napadne. Prevetrať hlavu na bočných cestách, kde nie je premávka stále tak hustá ako na hlavných ťahoch. V tomto je Triumph Speed Twin 900 jednoznačne výborný – nepotrebuje žiadnu rýchlu cestu, žiadne porušovanie limitov ani oči na stopkách. Ale otvorené srdce a otvorené nosné dierky, cez ktoré nasávate čerstvý vietor. Toto je ten najlepší pocit rýchlosti, keď si rýchlosť stíhate uvedomovať! Pokiaľ idete rýchlejšie, ste príliš v strehu, strnulý, nestíhate vnímať mihanie sveta okolo vás. Speed Twin 900 je vážne veľmi dobrá poobedná terapia pre všetkých uponáhľaných.

Elektronika minimálna, radosť maximálna

Speed Twin 900 nepotrebuje s výkonom 64 koní ani dva jazdné režimy, ale pre radosť starších, ustráchanejších jazdcov má slabší dažďový režim a plnohodnotný Road režim. Trakčná kontrola poteší, rovnako ako zadné LED svetlo. Predný svetlomet je len halogénový a ručičková prístrojovka má len malinký čierno-biely displej na zobrazenie dojazdu palivovej nádrže či otáčok motora. Žiadne high-tech sa nekoná, ale to je aj dobré, pretože vďaka tomu si môže dovoliť takáto motorka „Made in England" stáť do 10.000 eur. Cena testovaného jednofarebného prevedenia je 9.600 eur, špeciálne chrómové vydanie Chrome Edition stojí 10.320 eur. Čo je vážne dobré na jednu tradičnú anglickú klasiku s nádherným dizajnom, poctivým radovým dvojvalcom, predným štvorpiestikom Brembo, pohodlným podvozkom a príjemnou elektronickou výbavou. Jednoznačne podarená anglická moderná klasika!

1a0a4697-copy.jpg
1a0a4723.jpg
1a0a4753.jpg
1a0a4741.jpg

SPEED TWIN 900 JE VĎAKA VEĽMI ROZUMNEJ VÝŠKE SEDADLA PODARENOU MOTORKOU AJ PRE VŠETKY DÁMY A NIŽŠÍCH JAZDCOV. AK HĽADÁTE NIŽŠIU A VÁHOVO DOSTUPNÚ KLASIKU, JEDNOZNAČNE ODPORÚČAM!

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, 270º posun medzi ojničnými čapmi, 4 ventily na valec, SOHC Zdvihový objem: 900 ccm Vŕtanie x zdvih: 84,6 x 80 mm Kompresný pomer: 11:1 Max. výkon: 64 k pri 7.500 ot./min. Najvyšší krútiaci moment: 80 Nm pri 3.800 ot./min. Príprava zmesi: vstrekovanie paliva Štartovanie: elektrický štartér Zapaľovanie: elektronické Prevodovka: 5 stupňová Spojka: viaclamelová v olejovej náplni Sekundárny prevod: reťaz Rám: oceľový, dvojitý kolískový Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 41 mm, zdvih 120 mm vzadu: oceľová kyvná vidlica, dve pružiace a tlmiace jednotky, zdvih 120 mm, nastaviteľné predpätie Brzdy: vpredu: kotúčová s priemerom 310 mm, štvorpiestikový strmeň Brembo vzadu: kotúčová s priemerom 255 mm, dvojpiestikový strmeň Nissin Disky kolies: zliatinové, desaťlúčové Pneumatiky: vpredu: 100/90-18 vzadu: 150/70-17 Rázvor: 1.450 mm Výška sedla: 765 mm Objem palivovej nádrže: 12 l Pohotovostná hmotnosť: 216 kg Cena: od 9.600,- eur

Motocykel na test zapožičal: Triumph Motocorse Bratislava

TEXT: MASSIMO FOTO: AUTOR

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre