Prvá ochutnávka + FOTOGALÉRIA

Na juhu Európy, na talianskom ostrove Sicília sme mali možnosť vyskúšať si dvojicu súrodencov z rodiny Adventure. Konkrétne šlo o viac na cestu orientované modely 1090 Adventure a 1290 Super Adventure S.

Prvá ochutnávka + FOTOGALÉRIA

Z troch už len dve

Modelový rad veľkých cestných endúr od KTM ešte nedávno zahŕňal trojicu objemov – od najmenšej verzie s označením 1050, cez 1190 Adventure, až po 1290 Super Adventure. Výrobca sa rozhodol túto ponuku tak trochu okresať a výsledkom je dvojica kubatúr – 1090 a 1290. Z niekdajšej 1050 a 1190 bol vytvorený „zlatý stred", teda súčasná 1090.

Z jedného až tri

ktm-1290-super-adventure-s-greyle-front.jpg

Majestátny Super Adventure je orientovaný na náročnejších jazdcov, ktorých má osloviť množstvo elektronických vymožeností a hlavne porcia výkonu 160 koní. Vlani bolo v sortimente len jedno prevedenie tohto luxusného diaľkového cestovateľa, dnes už tu máme tri verzie. Môžete si vybrať, či chcete jazdiť viac po cestách a siahnete po verzii s prívlastkom S, alebo zvyknete zablúdiť aj do terénu a radšej využijete offrodovo ladené „R-ko". No a potom je tu ešte model s označením T ako „Turista", ktorý v princípe vychádza z „S-ka", no na dlhé dobrodručné výlety je vybavený rozmernejším plexištítom, vyhrievaním sedadiel a mnohými inými vymoženosťami. Poďme sa pozrieť na prvé menované „S-ko". Cestné použitie naznačujú predovšetkým zliatinové kolesá s rozmermi 17" vzadu a 19" vpredu. Pruženie má 200 mm zdvihy, čo je len o 20 mm menej ako terénnejšie „R-ko", takže aj v prípade Super Adventure S sa v prípade potreby môžete vybrať „skratkou" po poľnej ceste bez obáv z jám a nerovností. 1290 pôsobí na prvý pohľad ako robustná a možno trochu ťažkopádna motorka, o to viac vás prekvapí hravosť ovládania. Či ide o utiahnuté, ostré serpentíny, ale aj poriadne rýchle zákruty, KTM-ka ich reže úplne sebavedome, pričom sa s riadením vôbec nenamáhate. Všetko je hravé, ľahké a pritom presné. Semiaktívny podvozok ponúka viacero možností nastavenia v závislosti od toho, či jazdíte sólo, alebo so spolujazdcom, prípadne aj s batožinou. Viacero možností nastavenia máte aj podľa toho, či túžite po drsnejšom športovejšom zvezení, alebo uprednostníte mäkší komfort. Podobne priateľsky sa správa aj motor. Slabšie povahy by mohli byť z hodnoty 160 koní vyplašené, ale nie je na to dôvod. Výkon sa dávkuje pekne čitateľne a Super Adventure vôbec neprotestuje ani v nízkych rýchlostiach. Samozrejme, aj tu je niekoľko možností nastavenia charakteru, dnešná elektronika myslí aj na to. Nechýba ani kontrola trakcie MTC, či stabilizačný systém MSC s ABS fungujúcim aj v náklonoch. Z tých „novodobých" vecičiek môžeme ešte spomenúť plne LED-kový svetlomet s funkciou svietenia do zákrut v závislosti od náklonu, či veľký 6,5 palcový TFT displej v úlohe prístrojovky. Prostredníctvom neho ovládate všetky spomínané funkcie motocykla a môžete si zvoliť ktoré údaje chcete počas jazdy zobrazovať...

dsc3564.JPG

20170204-ktm-italy4.jpg
rad3791.JPG
rad3819.JPG
20170204-ktm-italy28.jpg
dsc8506.jpg
20170204-ktm-italy45.jpg
dsc3499.JPG
20170204-ktm-italy171.jpg
20170204-ktm-italy180.jpg
dsc8486.jpg
20170204-ktm-italy471.jpg
20170204-ktm-italy243.jpg
20170204-ktm-italy2306.jpg
fork.jpg
c1320558.JPG
ergo-seat-heated.jpg
illuminated-switches.jpg
ergo-seat-heatedsinglepiece.jpg
ktm-1290-sadv-sadjustable-windshield.jpg
ktm-1290-sadv-sphone-pocket.jpg
ktm-1290-sadv-sengine-cad.jpg
ktm-1290-super-adventure-s-greyri-front.jpg
1619521290-sadvs-orange-le-rear-my17.jpg
ktm-1290-super-adventure-s-orangefront.jpg
ktm-1290-super-adventure-s-orange90-right.jpg
ktm-1290-super-adventure-s-orangeback.jpg
quickshifter-cad.jpg
ktm-1290-super-adventure-s-grey90-left.jpg
touring-case-set.jpg
ktm-1290-super-adventure-s-orangetop.jpg
20170204-ktm-italy251.jpg
dsc3564.JPG
c1320420.JPG

Krycie meno „Malý"

ktm-1090-adventureri-rear.jpg

Keď je reč o dvoch modeloch z rodiny Adventure, celkom logicky sa pre 1090 natíska familiárne označenie „malý Adventure". No je to trochu zavádzajúce, pretože aj tento kubatúrou máličko menší model je úplne plnohodnotná, dospelá motorka a rozmerovo, či na prvý pohľad sa od 1290 veľmi nelíši. A platí to aj o motore. Predchodca s označením 1050 mal výkon pod hranicou 100 koní, pričom 1090 produkuje veľmi slušných 125 konských síl. Keď nazrieme do histórie, pretekársky špeciál, s ktorým Fabrizio Meoni vyhral Dakar v roku 2002 a ktorý je vlastne praotcom všetkých Adventure mal výkon o celých 23 koní nižší. Podobne ako v prípade „veľkého" Super Adventure, aj 1090 Adventure prekvapuje doslova hravou ovládateľnosťou a presnosťou riadenia. Motor má kultivovaný chod takmer bez vibrácií a v reálnej premávke vás nedostatkom výkonu rozhodne nesklame. Aj v prípade tohto modelu sú samozrejmosťou bezpečnostné systémy ako ABS, či MTC, brzdy sú dokonca rovnaké ako na 1290. Čo môže byť rozhodujúcim argumentom pre tento model, to je značne nižšia cena, oproti Super Adventure vám stačí zhruba o štyri tisícky menej. Celkom zaujímavá je aj skutočnosť, že v ponuke je aj verzia s výkonom zníženým na 70 kW (95 koní), čo umožňuje legálne dodať aj verziu s polovičným výkonom 35 kW, teda presne podľa pravidiel pre vodičáky skupiny A2. Celkom určite si aj tento „malý" Adventure nájde svojich priaznivcov a vôbec to nemusia byť len začínajúci adepti dobrodružnej mototuristiky. Jazdnými vlastnosťami a výkonom dokáže uspokojiť aj ostrieľaných jazdcov.

c1320420.JPG

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre