Rafinovane surový

Kultový model Z900 bol znovuzrodený. Nový športový naháč vznikol spojením výkonného štvorvalca, veľmi ľahkého rámu a kvalitných komponentov podvozku. Rafinovane surový pocit z jazdy má ešte zvýrazniť agresívny dizajn, pre ktorý majú v Kawasaki výraz Sugomi.

Rafinovane surový

Od čias legendárnej Z1, ktorá položila základ dnešných veľkých cestných motocyklov, tvorí modelová rada „Z" neodmysliteľnú súčasť ponuky značky Kawasaki. Aby si japonský výrobca udržal priazeň zákazníkov, venuje svojim naháčom veľkú pozornosť. V budúcom roku rozšíria ponuku v kategórii naked hneď dva nové modely. Okrem dvojvalcovej Z650, ktorá nahrádza veľmi obľúbenú ER-6n, je to od základu úplne nový supernaháč Z900. Hlavne posledné prírastky modelového radu „Z" si zakladajú na drsnom imidži pouličného bojovníka. V Kawasaki preto majú výraz Sugomi. V japonskej histórii je tento pojem úzko spojený so samurajmi a znamená objekt, ktorý budí rešpekt a zanecháva silný dojem. Som presvedčený, o že pre agresívny dizajn novej Z900 je to výstižné označenie. Elegantná línia tiahnuca sa od nízko umiestneného reflektora, cez nahrbenú nádrž, až po vysoko zdvihnuté sedadlo spolujazdca ihneď púta pozornosť. Malé plochy kapotáže pritom nechávajú vyniknúť funkčný dizajn motora. Príslušnosť k rodine naháčov "Z" pripomína umelecky tvarované zadné LED svetlo a bočné panely nádrže. Vyvážená kombinácia výkonu a ovládateľnosti. Agresívny dizajn si už automaticky spájame s výbušnou pohonnou jednotkou a športovo naladeným podvozkom. Nový radový štvorvalec s objemom 948 cm3 má základ prebraný z modelu Z1000, pričom vŕtanie bolo zmenšené zo 77 na 73,4 mm. Výrobca sľubuje silný záťah prakticky od voľnobehu. Má k tomu prispieť perfektne vyladená elektronika s dvojicou škrtiacich klapiek v každom nasávacom potrubí. S odľahčeným kľukovým hriadeľom sa hladko bežiaci motor nechá ešte radostnejšie vytáčať až k svojmu maximu 125 k pri 9500 ot./min. K spontánnej akcelerácii prispieva i krátke sprevodovanie 1. až 5. stupňa.

hi17myz900shot1.jpg
hi17myz900shot6.jpg
hi17myz900shotakra1.jpg
hi17myz900shot4.jpg
hi17myz900shot7.jpg
hi17myz900shot5.jpg


Asistent spojky pritom pomáha pritláčať lamely, čo uľahčuje ovládanie páčky. Naopak pri prudkom podradení nedovolí aby zadné koleso išlo do šmyku. Zážitok z jazdy umocní i efektná zvuková kulisa, ktorá sa šíri z dvojkomorovej koncovky výfuku a nasávacích lievikov s rôznou dĺžkou (50 mm vonkajšie a 150 mm vnútorné dvojice). Na hravej ovládateľnosti novej Z900 sa veľkou mierou podpísal priehradový rám zvarený z vysokopevnostných oceľových rúrok. Motor pevne uchytený v piatich bodoch je nosným prvkom, vďaka čomu má hmotnosť iba 13,5 kg. Neodpruženú hmotu znižujú efektné päťlúčové kolesá a kývačka z hliníkovej zliatiny (3,9 kg). Odpruženie má na starosti obrátená teleskopická vidlica a horizontálne umiestnená zadná centrálna jednotka. U obidvoch sa dá okrem predpätia plynule nastaviť tlmenie odskoku i kompresie. Deväťstovka si musí vystačiť s klasickými štvorpiestikovými strmeňmi Nissin, štandardne vybavenými ľahkým systémom ABS. Radiálne upevnené brzdy montuje Kawasaki na svoj top model Z1000.

hi17myz900shot13.jpg
hi17myz900shot16.jpg
hi17myz900shot8.jpg
hi17zr900b44sgy1dfa00dc.jpg
z9002.jpg
z9001.jpg

Nová Z900 má byť lacnejšou a hlavne komfortnejšou alternatívou vhodnou na každodenné využitie. Okrem kompaktných rozmerov motocykla k tomu má prispieť i veľmi pohodlný posed. Široké riadidlá padnú pekne do ruky, pričom štíhla nádrž a sedlo s výškou iba 794 mm ulahodí širokému spektru jazdcov. Dá sa predpokladať, že podobne ako u predchádzajúcich modelov radu Z, ktoré sa dobre predávali aj vďaka povesti veľmi zábavných motocyklov, ani u najnovších prírastkov o záujemcov nebude núdza.

z900panel.jpg

Prístrojovka pripevnená k hliníkovým riadidlám kombinuje klasický otáčkomer s veľkým LCD displejom uprostred. Športový vzhľad jej dodáva imitácia karbónu.

z900brzdy.jpg

Klasické štvorpiestikové strmene Nissin vybavené systémom ABS zvierajú kotúče priemeru 300 mm. Efektné päťlúčové kolesá majú obuté pneumatiky Dunlop Sportmax.




Text: M. Masničák

Foto/video: Kawasaki




Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre