TEST: BMW F 850 GS

Neveril som, že táto veta niekedy vyjde z mojich úst, ale BMW postavilo skutočný enduro motocykel. Taký, ktorý sa v teréne cíti rovnako dobre ako na ceste a bez preháňania si zaslúži označenie ENDURO.

TEST: BMW F 850 GS

Konečne nastal ten moment

Posledné roky som počúval rozprávky o tom, ako BMW chystá poriadnu endurovú osemstovku. Ako postaví Africa Twin killer a ako to bude tá najlepšia motorka široko ďaleko. A tak som čakal a čakal a čakal, kým sa mi do rúk konečne dostane tak dlho očakávané a všetkými vrúcne vítané nové BMW F 850 GS. Zazneli famfáry, zazvonili zvony a ja slávnostne pred naštartovanou Pragou V3S dostávam kľúče od novej osemstovky. Pardón osemstopäťdesiatky. Testovačka je vybavená bezkľúčovým štartovaním, takže si kľúč môžem rovno strčiť. Do vrecka. A stláčam čierny gombík, ktorý je namiesto spínacej skrinky. Na farebnom tablete sa rozihrá krásna animácia a okamžite naskočí hlavná obrazovka s jazdnými údajmi. Toto sa musí nechať, BMW má jednu z najkrajších a hlavne najlepšie graficky spracovaných prístrojoviek. S čiernym podkladom vyzerá fakt štýlovo, aj keď to celé trošku kazí matná povrchová úprava, vďaka ktorej je prístrojovka tuším stále ucapkaná od prstov.

1a0a3365.JPG

Štartujeme

Štartujem motor a očakávam poriadnu paľbu vo výfuku, pretože predvádzací model je vybavený krásnym titánovo karbónovým Akrapovičom. No namiesto streľby prichádza len akési ševelenie. Doplnkové výfuky z originálneho príslušenstva výrobcov sú dnes povinne homologované a nedá sa z nich vôbec vytiahnuť DB killer, takže je tento Akrapovič len malou útechou pre moje uši. Nový motor BMW nemá len zväčšený zdvihový objem, ale je v porovnaní s F 800 GS kompletne prekopaný a hlavne má posunuté ojničné čapy o 270 stupňov, takže už nejazdí a nevrčí ako radový dvojvalec, ale jazdí a vrčí ako poriadne véčko. No, ako som už spomínal, vrčí veľmi, veľmi skromne a aj vo vyšších otáčkach je zvuková kulisa dosť skromná. Staré F 800 GS malo síce dravejší zvuk, ale inak čajík - 85 k & 80 Nm. Nová F 850 GS má naproti tomu až 95 koní a 92 Nm a tento nárast je cítiť v každom momente. Dvojvalec ide dravo za plynom už od troch-štyroch tisíc a derie sa vpred ako namydlený blesk. Pre zaujímavosť Africa Twin má pri objeme 998 ccm rovnako 95 koní a len o niečo viac Nm, takže sa páni v BMW skutočne pochlapili a musím uznať, že v oblasti motora je nové GS fakt výbornou voľbou. Má krásny záťah odspodu, výbornú elasticitu v stredných otáčkach a dá sa točiť až do červeného pri 8.500, pričom vibrácie sú na prijateľnej úrovni aj v takýchto vysokých otáčkach.

1a0a3344.JPG

BMW na štupľoch?

Keď som zbadal testovacie F 850 GS na štupľoch, myslel som si, že je to len nejaký reklamný ťah. Snaha vyzerať drsnejšie, akčnejšie. No už pri skladaní motocykla zo stojanu a prvom nasadaní som pochopil, že to nemusí byť až také márne. Nová 850-tka je fakt ľahká a obratná motorka, čo cítim už pri manévrovaní na mieste. S plnou nádržou váži 229 kg, čo je na úrovni najľahších spomedzi súčasných osemstovkových a tísickových turistických endúr. Tak to ma podrž, BMW malo povesť ťažkých motocyklov a dnes patrí medzi tie najľahšie! Pri jazde je dobrú hmotnosť a jej rozumné rozloženie cítiť aj v teréne. Keď už je na raz na štupľoch, musím to jednoznačne využiť a vyrážam s GS na výjazd kamenistými a prašnými cestami, ktoré na papierových mapách nenájdete. Aj keď na Google mapách som ich vlastne našiel a nechávam sa nimi rád viesť. Tentokrát sa však nechávam viesť BMW mapami – stiahnutou offline mapou Slovenska, ktorú spúšťam na svojom telefóne v aplikácii BMW Motorrad Connected. Po spárovaní telefónu s prístrojovkou sa na TFT displeji zobrazujú základné navigačné údaje - šípky s počtom metrov, po ktorých treba odbočiť, názvy miest ku ktorým smerujem. Síce bez zobrazenia mapy na prístojovke, no aj takto je to na občasné navigovanie celkom postačujúce. Kúpiť si doplnkovú motocyklovú navigáciu má však pri komplikovanejších cestách určite stále veľký zmysel. Ale naspäť k jazdeniu mimo asfaltových ciest. Nové F 850 GS sa drží veľmi statočne, doplnkový jazdný režim Enduro Pro vypína ABS na zadnom kolese a trakčná kontrola dovoľuje zadnému kolesu dostatočné prešmykovanie. A ja sa vážne bavím. Pri jazde v stupačkách by to chcelo vyššie umiestnené riadidlá, no to sa dá ľahko vyriešiť podložkami. Motorka sa na pneumatikách Continental TKC 80 správa sebaisto, podvozok funguje tak ako má, príjemná hmotnosť pomáha pri pomalej jazde okolo nohy a silný motor naopak robí radosť pri vypaľovačkách s lietajúcimi kameňmi za zadným kolesom.

1a0a3609.JPG
1a0a3610.JPG

Turistika vo dvojici

Mimo cesty ma F 850 GS veľmi pozitívne prekvapila. Pri cestovaní práve naopak trochu sklamala. Asi som mal príliš veľké očakávania a predstavoval si pohodlie R 1200 GS, no osemstopäťdesiatka nie je v žiadnom prípade luxusným turistickým strojom a ponúkaná dávka pohodlia je, povedal by som, len taká akurátna. Sedadlo je dostatočne široké a krásne hrubo polstrované, no relatívne krátke, takže jazdec nemá veľa priestoru na pohyb dopredu a dozadu. A spolujazdkyňa by tiež ocenila dlhšiu zadnú prístelku. Ochrana pred vetrom je pre kolená dostatočná, no horná časť je vďaka nízkemu veternému štítu nekrytá a vietor pri jazde naráža na ramená a hlavne do prilby. Je to však všetko daň za kompaktnejšie rozmery motorky a nízky veterný štít s dobrým výhľadom pred predné koleso pri jazde v teréne. Nemôžete mať obidvoje, to je jasné, no a ja som celkom rád, že BMW uprednostnilo práve enduro schopnosti pred pohodlím. Vzhľadom k tomu nie je F 850 GS akousi lacnejšou a slabšou alternatívnou k veľkej R 1200 GS. Je to skôr dobrodružnejšia, terénnejšia alternatíva pre všetkých fanúšikov BMW, ktorí chcú so svojim Bavoráčikom vyraziť na poriadne dobrodružstvo, na skutočné expedíciu. V tomto smere si ma nové BMW F 850 GS celkom získalo.

A aj preto sa ešte viac teším na novinku F 850 GS Adventure!

1a0a3502.JPG

bmw

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Video test BMW R1300 GS

Video test BMW R1300 GS

13.3.2024
Autor: mixxo
BMW M 1000 XR

BMW M 1000 XR

29.12.2023
Autor: Massimo
BMW S 1000 XR

BMW S 1000 XR

20.12.2023
Autor: Massimo
Na výlete s boxermi v Karpatoch

Na výlete s boxermi v Karpatoch

6.8.2023
Autor: redakcia

Komentáre