Customová REVOLÚCIA

Na oslavu 115. výročia Harley pripravil osem nových modelov rady Softail, ktoré sú výsledkom najrozsiahlejšieho projektu v dejinách značky. Ako sa všetky zmeny prejavili na jazdných vlastnostiach štyroch noviniek sme si mohli vyskúšať na úžasných cestách severného Španielska. Hneď na úvod prezradím, že neohrozený cestovateľ Heritage Classic, ale hlavne štýlový power cruiser Fat Bob na mňa urobili silný dojem. Výborne fungujúci podvozok v kombinácii s asfalt trhajúcim motorom Milwaukee- Eight 114 robia z jazdy veľmi intenzívny zážitok.

Customová REVOLÚCIA

Keď Harley koncom augusta zahájil svoju Big Twin Custom revolúciu, mnohí si mysleli že u tak konzervatívnej značky pôjde iba o zväčšenia zdvihového objemu motora, prípadne kozmetické zmeny dizajnu. Americký výrobca ale všetkých prekvapil, keď zmodernizoval celé dva modelové rady, ktoré nakoniec zlúčil do jednej. Ortodoxní priaznivci značky možno budú ťažko niesť fakt, že Dyna je mŕtva. Modely ako Street Bob, Low Rider, či Fat Bob síce zostali v ponuke, ale stali sa z nich Softaily. Ako uvádza tlačová správa: „Osem noviniek kombinuje výborné jazdné vlastnosti a výkon rady Dyna s neprekonateľným customovým vzhľadom rady Softail."

Novinky postavené na rovnakom základe
Základ všetkých modelov Softail tvorí nový rúrkový rám zvarený z vysokopevnostnej ocele, ktorý v kombinácii s kyvnou vidlicou podstatne zvyšuje pevnosť celého podvozku. Jednoduchšia konštrukcia s menším počtom zvarov sa podpísala na 34% náraste pevnosti. Významné je aj zníženie hmotnosti o 15 až 20% podľa použitej kývačky. Vo výsledku to znamená slušnú úsporu 15 až 17 kg. Niekto si môže povedať, že pri hmotnosti presahujúcej 300 kilogramov to nič neznamená, ale u motocyklov s tak nízko položeným ťažiskom sa to prejaví na väčšej obratnosti. Zadná pružiaca jednotka, pôvodne umiestnená pod prevodovkou sa presťahovala pod sedadlo. Okrem ľahšieho prístupu pri nastavení predpätia tak zostal zachovaný klasický vzhľad hardtailového rámu. Úplne nové je aj odpruženie. Predná teleskopická vidlica využívajúca technológiu s dvojitým prietokovým ventilom má lepšiu charakteristiku tlmenia. Navyše model Fat Bob dostal mohutnú vidlicu typu upside-down. O nebývalom rozsahu zmien svedčí aj použitie novej pohonnej jednotky. Pôvodný Twin Cam 103 nahradil nový štvorventilový dvojvalec Milwaukee-Eight, ktorý po modeloch Touring 2017 zakotvil aj v nových Softailoch. Písali sme o ňom už viackrát a tak aspoň telegraficky: valce zvierajú tradične uhol 45°, v hlavách pracuje 8 ventilov ovládaných jediných vačkovým hriadeľom a objem vzrástol na 107 palcov kubických, čo je v prepočte 1745 ccm. U štvorice noviniek je voliteľná 114-ka s úctyhodným objem 1868 ccm. Nové motory využívajú prepracovaný systém vyvažovacích hriadeľov, ktorý eliminuje vibrácie, ale súčasne zachováva charakteristický prejav Big Twinov Harley-Davidson. Ako povedal produktový manažér Paul James: „Nová konštrukcia týchto cruiserov si vyžiadala tisíce hodín výskumu a testovania. Sústredili sme sa na intenzívny zážitok z jazdy, v ktorom sa autentickosť a tradícia spája s modernými technológiami. Výsledkom je zvezenie, ktoré musíš sám zažiť, aby si tomu uveril." U tak konzervatívnej značky, akou je Harley Davidson treba oceniť odvahu ku tak radikálnym zmenám.

miroslav-masnicak-fb019.jpg

Fat Bob
Prelomový model s nekompromisným výrazom
Ak niektorá z noviniek najviac rozdeľuje tábor priaznivcov značky, tak je to práve nový Fat Bob. Na jednej stane sú vyznávači starej klasiky, ktorým bude asi chvíľu trvať než strávia tak radikálne zmeny. Prvé ohlasy však naznačujú, že práve tučný Bob by mohol k značke pritiahnuť úplne nových zákazníkov a o to vývojárom išlo. Z pohľadu tak exkluzívneho modelu je prijateľne nastavená i cena (od 17.790 Euro). Aj keď na motorke je každý diel nový, určité spoločné znaky s prvým Fat Bobom z roku 2008 zostali zachované. Aj novinka pôsobí dojmom drsne vyzerajúceho cruisera s nízkou „zavalitou postavou" v štýle amerických dragsterov. Je tu však mnoho moderných prvkov. Vpredu už nie je dvojica okrúhlych svetiel, ale jeden hranatý reflektor s horizontálnym LED pásom. Podobne ako chlap, ktorý nosí malé tričko, aby vynikli jeho svaly, aj tučný Bob dostal malú nádrž s objemom 13,6 l, ktorá neruší pohľad na veľké srdce pulzujúce v jeho oceľovej hrudi. Imidž výkonného dragstera zvýrazňuje zalomené výfukové potrubie s dvojicou krátkych koncoviek. K motorke zbavenej všetkých zbytočných ozdôb sa perfektne hodí aj matne čierna povrchová úprava. To minimum krytov je navyše vyrobené z poctivého železa. Človek má pocit, že Fat Bob je skôr stavbou robenou na zákazku, ako sériovou motorkou. Na jeho palube sa cítim hneď ako doma. Po uchopení širokých riadidiel je posed s nohami posunutými dopredu prirodzene uvoľnený. Všetky modely Softail sú vybavené bezkľúčovým zapaľovaním, a tak stačí prepnúť spínač zapaľovania na pravej rukoväti a druhým tlačidlom naštartovať. Obidva testované modely boli vybavené motorom Milwaukee-Eight s väčším objemom 114 kubických palcov (1868 ccm). Výrobca udáva že v porovnaní s menšou stosedmičkou má o 9% rýchlejšiu akceleráciu z 0 - 100 km/h. Pri zrýchlení zo 100 na 130 km/h dokonca až o 13%. Možno niekomu viac napovie údaj o maximálnom krútiacom momente 160 Nm, ktorý dosahuje už pri 3.500 ot./min. V praxi to znamená, že tento Big Twin vás dokáže doslova vystreliť zo zákruty. Navyše s tak pružným motorom nemusíte takmer vôbec radiť. Motor neprotestuje ani keď má iba 1.500 ot./min. So zaradenou trojkou sa tak môžete pomaly posúvať v meste štyridsiatkou a za tabuľou koniec obce vytočiť motor cez 4.000 ot./min. pričom zrýchli na 130 km/h.

miroslav-masnicak-fb041.jpg

Charakterickým znakom Fat Boba, sú neobvykle široké pneumatiky: 150 mm vpredu a 180 mm vzadu. Aj keď na to veľmi nevyzerá, dá sa prekvapivo dobre ovládať. Mohli sme sa o tom presvedčiť na kvalitných cestách v Katalánsku, kde jedna zákruta striedala druhú. Tak poskrúcanú asfaltku by som zvolil pri testoch športových naháčov a nie power cruiserov s hmotnosťou viac ako 300 kg. S našim sprievodcom, ktorý si jazdu vyslovene užíval, sme však už po chvíli brúsili stúpačky v slušných náklonoch. Riadiť Boba je veľká zábava. Chce to len trocha spomaliť zadnou brzdou, čím sa motorka stabilizuje a zákrutu prechádzať pod plynom. Pri svižnom tempe pomáha prenášaniu váhy telom. Široké riadidlá vám pritom uľahčia presné držanie stopy. Výbornú oporu pri akcelerácii poskytuje aj pekne krojené sedadlo. Aby som len nechválil. Predná teleskopická vidlica sa mi zdala až príliš komfortne naladená. U modernej upside-down vidlice by sa mohlo dať nastaviť aspoň predpätie. Aj radiálne brzdové strmene by sa na nej viac vynímali. To neznamená, že by dva kotúče s klasickými štvorpiestikmi Brembo slabo brzdili, práve naopak. Jednoducho nový Fat Bob vo mne zanechal silný dojem. Nespomínam si, že by som s nejakým iným Harleyom zažil tak divokú jazdu.

Základ nových modelov Softail tvorí pevný oceľový rám s kyvnou vidlicou, ktorý si zachováva klasický vzhľad hardtailu.

hd-village026.jpg

Prístrojovku zabudovanú do konzoly nádrže tvorí veľký analógový otáčkomer doplnený o malý displej

fatbobdtl038.jpg

HARLEY-DAVIDSON FAT BOB 107/114
MOTOR
Typ motora: vzduchom chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V 45°, rozvod OHV, 8 ventilov,
Zdvihový objem: 1745/1868 ccm
Vŕtanie x zdvih: 100 x 111,1 mm / 102 x 114 mm
Najväčší krútiaci moment: 145/160 Nm pri 3.500 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: ozubeným remeňom
PODVOZOK
Rám: dvojitý kolískový zvarený z oceľových rúrok
Odpruženie vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down s priemerom klzákov 43 mm
vzadu: monoshock, pružiaca a tlmiaca jednotka s nastaviteľným predpätím
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová, štvorpiestikový strmeň, ABS
vzadu: kotúčová, dvojpiestikový strmeň, ABS
Kolesá: z hliníkovej zliatiny
Pneumatiky vpredu: 150/80-16 vzadu: 180/70-16
ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1615 mm
Výška sedadla: 710 mm
Objem palivovej nádrže: 13,6 l
Hmotnosť bez náplní: 296 kg
Cena verzie Fat Bob 107: od 17.790,- Eur
Cena verzie Fat Bob 114: od 19.260,- Eur

miroslav-masnicak-hc013.jpg

Heritage Classic - s odkazom na dedičstvo minulosti

Je zaujímavé sledovať ako sa u modelov, využívajúcich identický rám i pohonnú jednotku, radikálne zmenia jazdné vlastnosti výmenou niektorých komponentov. Vďaka optimálnej voľbe rozmeru pneumatík (130/90-16 vpredu a 150/80-16) sa nový Heritage nechá vodiť po zákrutách s úžasnou ľahkosťou. Pozícia sedenia v komfortnom kresle s výškou iba 680 mm je vyložene relaxačná, tak ako býva zvykom u cruiserov predurčených na cestovanie. Výbornú prácu odvádza veľký plexištít v závetrí ktorého vládne úplná pohoda aj pri vyšších rýchlostiach. Posádku taktiež rozmaznáva príjemne mäkko naladené odpruženie s dlhšími zdvihmi. Kto rád spoznáva prírodné krásy zo sedla motocykla ocení uzamykateľné vodotesné kufre, do ktorých sa zmestí viac batožiny ako u jeho predchodcu. Pri dlhých diaľničných presunoch zase príde vhod tempomat. Treba si však zvyknúť, že vpredu je iba jeden kotúč so štvorpiestikovým strmeňom, ktorý nemá veľmi razantný nástup. Vzhľadom na väčšie zaťaženie zadného kolesa, je potrebné pri prudkom spomalení poriadne zošliapnuť i brzdový pedál. Na mokrej vozovke vodič ocení podporu systému ABS. Kto však jazdí plynule, vystačí si so slušným brzdným účinkom motora. Okrem slabších bŕzd nemám žiadne výhrady k jazdným vlastnostiam modelu Heritage, ktorý navyše zhodil celých 15 kg. Diskutovanou témou bude určite dizajn. Podľa mňa to vývojári trochu prehnali s moderným poňatím klasického štýlu. Že na kufroch nie sú kožené strapce mi vôbec nevadí, ale podľa mňa ku klasike s odkazom na minulosť trochu viac chrómu patrí. Nádrž s objemom 18,9 l má pekne oválny tvar, ale veľká čierna plocha s trojicou LED svetiel v popredí, už tak nepriťahuje obdivné pohľady. Nie je však problém odľahčiť motorku napríklad na cestu do mesta. Ochranný štít, podobne ako bočné kufre, sa dá jednoducho demontovať bez potreby náradia.

Klasický dizajn podčiarkuje okrúhly budík tachometra vsadený do konzoly na oválnej nádrži. Drobné číslice na displeji sa za jazdy horšie čítajú.

heritageclassicdtl036.jpg

Krátke koncovky výfukov s kónickým tvarom zostali zachované.

heritageclassicdtl050.jpg


Foto galériu z testovania si môžete pozrieť TU


HARLEY-DAVIDSON HERITAGE CLASSIC 107/114
MOTOR
Typ motora: vzduchom chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V 45°, rozvod OHV, 8 ventilov,
Zdvihový objem: 1745/1868 ccm
Vŕtanie x zdvih: 100 x 111,1 /102 x 114 mm
Najväčší krútiaci moment: 145/160 Nm pri 3.500 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: ozubeným remeňom
PODVOZOK
Rám: dvojitý kolískový zvarený z oceľových rúrok
Odpruženie vpredu: klasická teleskopická vidlica s priemerom nosníkov 49 mm
vzadu: monoshock, pružiaca a tlmiaca jednotka s nastaviteľným predpätím
Brzdy vpredu: kotúčová, štvorpiestikový strmeň, ABS
vzadu: kotúčová, dvojpiestikový strmeň, ABS
Kolesá: vypletané
Pneumatiky vpredu: 130/90-16 vzadu: 150/80-16
ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1630 mm
Výška sedadla: 680 mm
Objem palivovej nádrže: 18,9 l
Hmotnosť bez náplní: 316 kg
Cena verzie Heritage Classic 107: od 22.320,- Eur
Cena verzie Heritage Classic 114 : od 24.450,- Eur

Text: Miroslav Masničák Foto: Harley Davidson

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre