Škola jazdy v teréne 1. časť

Zdolávať rôzne úskalia a prekážky je náš celoživotný údel. Zdolávať však rôzne nástrahy terénu na motorke je naše hobby, no nie? Ako dospieť k ešte väčšej radosti z jazdy v teréne namiesto toho, aby sme sa s motorkou len trápili a „mordovali"? Ako urobiť jazdu istejšou, jednoduchšou, menej namáhavou? V mnohých prípadoch celkom jednoducho!

Škola jazdy v teréne 1. časť

Čo to bude?
Pustili sme sa do staro-nového seriálu školy jazdy v teréne. Podobné dobre mienené rady sme už v minulosti uverejňovali, no máme medzi sebou aj nováčikov, ktorí s motorkami práve začínajú. Prípadne takých, ktorí jazdia dlhšie, no akosi „stagnujú", nenapredujú, netrénujú nové prvky a techniku...
Pre mnohých z nich je jazda v teréne namáhavou a niekedy aj bolestivou a sami sebe sa občas čudujú prečo sa na to nevykašľú. Nevešajte „remeslo" na kliniec, niekedy stačí málo, jedna-jediná rada, potom pár tréningových pokusov a nakoniec zistíte, že to, čo sa doteraz zdalo pre vás nemožné, je zrazu celkom jednoduché. Seriál pripravujeme v spolupráci s Husqvarnou a ako vidíte na fotkách, sedláme súťažné enduro tejto značky.

Veci na pravú mieru
Hneď na začiatok musíme uviesť, že pretekárov zdokonaľovať neplánujeme. Teda aspoň nie tých skúsenejších. Preteky vás vyhrávať nenaučíme. Naše školské lavice tentokrát budú drať hobby jazdci, začiatočníci, či mierne pokročilí. Seriál je určený pre tých, ktorí si jazdu v teréne užívajú ako hobby a nemajú veľké športové ambície. Našim cieľom nie je bezpodmienečne vás zrýchliť, ale pripúšťame, že v konečnom dôsledku môže dôjsť aj k tomu. Keď sa budete na motorke cítiť sebaistejšie, prekážky zdoláte s menšou námahou a za kratší čas, možno aj v cieli budete skorej a na konto si pripíšete aj nejaké tie body v hobby triede countrycrossu alebo endura. No seriál školy jazdy v teréne nemusí byť užitočný len pre tých, ktorí do toho terénu reálne vyrazia. Ak sa do tréningu zapoja aj tí, ktorí jazdia po cestách, svoje skúsenosti určite využijú aj v bežnej premávke. Plánovali ste si k cestnej motorke zaobstarať aj nejaký terénny strojček? Teraz je ten správny čas...

Motorku ovládate celým telom, na to pamätajte! Zdanlivo nezdolateľné prekážky môžu byť nakoniec celkom jednoduché, keď dodržíte niekoľko základných zásad a natrénujete si zopár jednoduchých „trikov".


Základom je istota
Aby ste motorku mohli ovládať, musíte sa na nej cítiť sebaisto. V každej situácii musíte ovládať vy stroj, nie naopak. Postavte sa niekedy na pretekoch countrycrossu ako divák k čoraz populárnejšiemu extrém testu – prevažne polenám, či do polovice zakopaným pneumatikám. Čo uvidíte? Veľa jazdcov príde pred prekážku, bezradne zvesí nohy na zem, možno aj zavrie oči a pridá plyn – „veď čosi sa už stane, nejako to zdolám". Auuu, to može byť bolestivé! Poslať motorku „nech si robí čo chce" je prinajmenšom naivné. Ovládať ju len riadidlami a nanajvýš otočením plynu je nemožné. Ako sa teda zachovať? Ako prekážku zdolať čo najjednoduchšie, bez zbytočne zmarených síl a bez nebezpečenstva úrazu? To bude predmetom „výskumu" v nasledujúcich číslach Sveta motocyklov – pozrieme sa na rôzne druhy terénov a rôzne techniky tréningu ich zdolávania.

Takto teda nie! Motorka má motor a ten treba využiť ako pohonnú jednotku, nie ako závažie na posilňovanie. Ťahať, tlačiť, zatínať zuby a nadávať, to je to posledné, čo chceme...

Najskôr na rovine
Ste nedočkaví, kedy už vyštartujete na tréning zdolávania terénu? Ak už nevydržíte, nech sa páči, malý tréningový tip, ktorým môžete začať. Nájdite si akúkoľvek, hoci aj menšiu rovinku a vytvorte na nej zákrutu tvaru U (otočíte sa v nej teda do protismeru). Mantinely vytvoríte napríklad naukladaním zopár kameňov, či konárov. Potom trénujte pomalú jazdu, stabilitu pri státí na mieste a prejazd touto zákrutou. Ak vám to už ide, zákrutu postupne robte tesnejšou. Presunutím ťažiska-tela na vonkajšiu stranu môžete motorku do zákruty viac nakloniť a polomer zatáčania bude menší... Vyklonením tela do vonkajšej strany zároveň zabránite aby motorka padala pri veľmi pomalej jazde do vnútra zákruty. Ťažisko teda zostane nad styčnou plochou pneumatík so zemou.
Túto jednoduchú techniku využijete aj pri zatáčaní v brehu, či pri výjazde z roviny šikmo do kopca. Vtedy musí váha stroja a jazdca kolmo nadol zaťažiť bočnú časť behúňa pneumatiky, teda presne tú časť, ktorá je v kontakte so zemou. Zabezpečíte tým dobrý prenos sily, minimum hrabania a v neposlednom rade zabránite „podšmyknutiu" predného, či zadného kolesa. Ide vám to? Len tak ďalej. Tento jednoduchý, no podstatný prvok môžete trénovať „donekonečna" a postupne si to sťažovať. Vytvorte si ešte ostrejšiu zákrutu, prípadne si vytýčte krátku trasu s rôznym polomerom zákrut, do obidvoch strán, časť zákruty v miernej šikmine a podobne. V každej časti tohto úseku sa musíte snažiť, aby boli kolesá v dobrom kontakte s povrchom, správne zaťažené kolmo nadol a aby ste mali nad dráhou oboch kolies kontrolu – teda aby ste vedeli kade vám ide predné a následne aj zadné koleso. Neprestávajte s týmto naoko jednoduchým tréningom, skúsenosti z neho potom oceníte v oveľa náročnejších terénoch, keď si budete vedieť správne vybrať stopu a predovšetkým motorku do nej správne nasmerovať a udržať ju v nej.

Prenášanie váhy tela a zmena ťažiska celku jazdec-motorka robia divy a sú pre ovládanie stroja nesmierne dôležité. Všetci dobre viete, že naklonenie motorky spôsobí jej zatáčanie do tej strany, do ktorej ju nakloníme. Ako však zaabezpečiť, aby sme pri pomalej jazde, napríklad v náročnom teréne, naklonením jednoducho nespadli? Tá horšia možnosť je oprieť sa v zákrute o nohu, lepšia možnosť je zmeniť polohu tela ako to vidíte na fotke. Pneumatiky zostávajú v kontakte s terénom, čo najviac zaťažené a vy zároveň zostávate v úplnom kontakte s motorkou a ovládate ju aj stupačkami.

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre